• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
6

هر کرمانشاهي يک جنگلبان

  • کد خبر : 6289
  • 02 اردیبهشت 1398 - 22:24
هر کرمانشاهي  يک جنگلبان

هر ساله و با آغاز فصل گرما و خشک‌شدن پوشش گياهي منطقه، ترس از وقوع آتش سوزي‌هاي گسترده‌ در جنگل‌هاي بلوط، دوستداران طبيعت را دچار اضطراب مي‌کند. امسال هم با توجه به بارش‌هاي مداوم و گسترده‌ي ماه‌هاي اخير، طبيعت يک خرمي و سرسبزي بي‌سابقه‌يي را به خود ديده است. اين شرايط، دلهره‌ها و واهمه‌ها راچند […]

هر ساله و با آغاز فصل گرما و خشک‌شدن پوشش گياهي منطقه، ترس از وقوع آتش سوزي‌هاي گسترده‌ در جنگل‌هاي بلوط، دوستداران طبيعت را دچار اضطراب مي‌کند.
امسال هم با توجه به بارش‌هاي مداوم و گسترده‌ي ماه‌هاي اخير، طبيعت يک خرمي و سرسبزي بي‌سابقه‌يي را به خود ديده است. اين شرايط، دلهره‌ها و واهمه‌ها راچند برابر کرده‌است.
هر لحظه بيم آن مي‌رود اين حجم انبوه از علف‌هاي خشک با يک سهل‌انگاري ساده و يا بي‌مسئوليتي عامدانه، شعله‌ور شوند و صدها هکتار جنگل‌ بلوط را تبديل به خاکستر کنند. متاسفانه طي چند دهه‌ي اخير به دليل در پيش گرفتن برنامه‌هاي غلط و ضد توسعه پايدار، دامپروري سنتي و هزاران ساله‌ي استان کرمانشاه تقريبا نابود شده و عملا‌ چرخه‌ي طبيعت به‌هم خورده است. تا اواخر دهه۶۰??، چراي دام‌هاي روستائيان و عشاير در فصل بهار، باعث تعديل علف‌هاي دامنه‌ها مي‌شد و امکان آتش‌سوزي‌هاي گسترده کاهش مي‌يافت. هرچند جمعيت دام‌ها چندين برابر بود ولي جنگل‌ها هم بسيار گسترده‌تر بودند.
بخش دولتي با اينکه چرخه‌ي طبيعت را به هم زده است ولي امکانات چنداني هم براي مهار اين آتش سوزي‌هاي گسترده فراهم نکرده است و آن‌ها عملا از مهار به موقع آتش ناتوان هستند.
در اين شرايط گروه‌‌هاي مردم نهاد و دهياري‌ها نقش برجسته‌اي مي‌يابند. خوشبختانه طي يکي دو سال اخير شاهد حضور پررنگ گروه هاي مردم نهاد در مهار آتش سوزي‌ها هستيم. البته اين ميزان از مشارکت همچنان ناکافي است و بايد بخش‌هاي گسترده‌تري از جامعه احساس مسئوليت کرده و وارد عمل شوند.
در اين شرايط ويژه، هر کس در حد توان خود بايد به حفظ منابع طبيعي کمک کند. به عبارتي هر کرمانشاهي بايد به عنوان يک جنگلبان به حفظ طبيعت کمک کند.
فراموش نکنيم بخش مهمي از سيلاب‌هاي وحشتناک بهار امسال، حاصل آتش سوزي‌هاي چند سال اخير، قطع گسترده‌ي درخت‌ها و از بين رفتن پوشش گياهي است. اگر بشر دوستدار تداوم حيات خويش است چاره‌اي جز کمک به حفظ چرخه‌ي طبيعت ندارد‌. جنگل‌ها که نابود شوند با هر بارش سيل آسايي بخش هاي گسترده‌اي از کشور دچار ويراني و خسارت مي‌شوند و بسياري بي خانمان مي‌شوند‌.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=6289

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.