• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2
گزارش شرکت در یک جشنواره:

سواد سلامت و زیست محیطی

  • کد خبر : 5342
  • 22 آذر 1397 - 9:36

روز چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ بنا به دعوت مسئولان برگزاری “دومین جشنواره محیط زیستی شرق استان کرمانشاه “با محوریت حفظ کوهستان “امروله” و به “مناسبت روز جهانی کوهستان”، اینجانب به همراه ۵ نفر  دیگر از فعالان زیست محیطی منطقه اورامان عازم شهر کنگاور شدیم. این جشنواره به همت انجمن “نسیم سراب آناهیتا کنگاور” و با […]

روز چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ بنا به دعوت مسئولان برگزاری “دومین جشنواره محیط زیستی شرق استان کرمانشاه “با محوریت حفظ کوهستان “امروله” و به “مناسبت روز جهانی کوهستان”، اینجانب به همراه ۵ نفر  دیگر از فعالان زیست محیطی منطقه اورامان عازم شهر کنگاور شدیم.

این جشنواره به همت انجمن “نسیم سراب آناهیتا کنگاور” و با حضور  فرمانداران شهرستان های کنگاور و صحنه، مدیران ادارات مرتبط، دهیاران، بخشداران و فعالین زیست محیطی سه شهرستان شرق استان کرمانشاه( کنگاور، صحنه و سنقر) و با محوریت توانمند سازی جوامع محلی در سالن علامه طباطبایی شهرستان کنگاور برگزار شد.

به همین مناسبت به من فرصتی ۲۰ دقیقه ای داده شد تا به عنوان یک فعال حوزه سلامت ، محیط زیست و گردشگری ، ضمن تبریک “روز جهانی کوهستان” و اشاره به اهمیت و نقش کوهستان در ادامه حیات انسان و سایر زیستمندان، به بیان نحوه اجرا و  تجارب حاصل از  انجام یک اقدام سمبولیک یعنی پاکسازی سه کیلومتر جاده از “زباله های پرتابی” بپردازم .با پخش یک ویدیو کلیپ از این اقدام ،به خطرات و عواقب منفی ناشی از این نوع  زباله ها بر سلامت انسان و سایر زیستمندان و نیز سلامت محیط زیست اشاره نمودم.

بعد از پذیرایی و در ادامه برنامه یک “پنل اختصاصی پرسش و پاسخ” نیز برگزار شد که اینجانب هم یکی از حاضرین در پنل بودم.در پاسخ به دو سوال کتبی حاضران در باره “رابطه سمن ها و حاکمیت”و نیز “موانع و راهکارهای توسعه گردشگری پایدار”،من به اختصار پاسخ داده و اشاره کردم که یک “سمن”  نه زایده دولت است و نه رقیب آن، بلکه می تواند در حوزه فعالیت خود ،نقش یک شریک ناظر و در همانحال منتقد را بازی کند.علاوه براین، به فقدان”زیر ساخت های مناسب”(از جمله نبود راههای دسترسی استاندارد به سایت های گردشگری) به عنوان مانع جدی در راه “توسعه گردشگری پایدار” و آموزش  عمومی به عنوان یک راهکار برای  دستیابی به این هدف اشاره کردم.

به اهمیت “سفرهای توریستی ”  شهروندان به عنوان یک نوع “تراپی” و در همانحال یک “راهکار” پیشگیرانه” از منظر “حفظ سلامت” هم اشاره کوتاهی نمودم.

اینجانب از طرف خودم و سایر همراهان هم تعداد ۵۰ عدد “کیسه زباله مخصوص خودرو” را به مسئولان برگزاری جشنواره هدیه نمودم تا به صلاحدید خود و  عنوان یک حرکت نمادین  در راستای کاهش حجم “زباله های پرتابی” ، در میان عده ای از خودرو داران توزیع نمایند.

در این مراسم به یاد و احترام محیط بانان جانباخته ونیز  فعال زیست محیطی جانباخته خطه کردستان(کاک “شریف باجور”)یک دقیقه  سکوت اعلام شد.

حمایت از محیط بانان و فعالین زیست محیطی، بیان دغدغه های محیط زیست در حوزه کوهستان “امروله”، افزایش تعامل فعالین زیست محیطی و سمن ها با فرمانداریها و دستگاه های اجرایی مرتبط، شرکت در مناقصات و پروژه های محیط زیستی استانی توسط سمن های بومی و مرتبط، تاکید بر تعریف پروژه های کاربردی و عملیاتی و اجرایی نمودن آنها، قول فرماندار کنگاور به تعامل و تشریک‌مساعی با سمن ها ،قول مساعد فرماندار صحنه به اجرای برنامه ها و همایش های هدفمند زیست محیطی در شهرستان صحنه ،تجلیل از ۲۳ نفر از برگزیدگان بخش علمی، هنری و ادبی با اهدا لوح و جوایز نقدی ، تجلیل از داوران هر سه حوزه ، برگزاری نمایشگاه جانبی درحوزه گردشگری و اکوتوریسم و نمایش آثار برگزیدگان از جمله فعالیت های دیگر این جشنواره بودند.

برنامه های جشنواره حدود ساعت ۲ بعدازظهر خاتمه یافت و بعد از صرف نهار ، حوالی ساعت ۴ بعدازظهر عازم کرمانشاه شدیم.

برخود لازم و واجب می دانیم تا از زحمات و پذیرایی گرم  همه دوستان در شهر کنگاور(بویژه آقایان “حسن اسماعیلی” و “محمد نیک نگر” و  مجری توانمند برنامه ها سرکار خانم “یاوری”) سپاس و قدردانی خودمان را ابراز داریم.

 

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=5342

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.