• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2
همزمان با رونمايي از بزرگترين المان دف جهان در جشن بزرگ ميلاد پيامبر اعظم در پاوه ؛

طنين نواي عرفان در هورامان

  • کد خبر : 5080
  • 01 آذر 1397 - 3:28

همزمان با ميلاد پيامبر اعظم و هفته وحدت در آييني با شکوه با حضور بيش از ۲۰۰ دف نواز زن و مرد از بزرگترين المان دف جهان در ابتداي خيابان محمد غزالي در ميدان جديد دف نصب شد. در اين مراسم که برخي از مسئولين محلي حضور داشتند خيل عظيمي از جمعيت از اقصي نقاط […]

همزمان با ميلاد پيامبر اعظم و هفته وحدت در آييني با شکوه با حضور بيش از ۲۰۰ دف نواز زن و مرد از بزرگترين المان دف جهان در ابتداي خيابان محمد غزالي در ميدان جديد دف نصب شد.
در اين مراسم که برخي از مسئولين محلي حضور داشتند خيل عظيمي از جمعيت از اقصي نقاط هورامان و ديگر نقاط استان خود را به پاوه رسانده بودند تا در اين مراسم شرکت کنند.
شهردار پاوه در اين آيين حضور جمع حاضر را مرهون ايده پردازي دو جوان هنرمند بمنظور خريد و نصب المان دف در پاوه عنوان نمود و گفت: اين پيشنهاد مورد توجه واقع گرديد و جهت سيرمراحل قانوني به شوراي شهر ارجاع داده شد که خوشبختانه با موافقت شوراي شهر زمينه خريد و نصب آن در يکي از ميادين شهر در دستور کار قرار گرفت.
علي محمد ميري به فاکتور انگيزه بخش در اين راستا اشاره کرد و افزود: دف، سازي عرفاني است که ريشه دراعتقادات مردم ما دارد و آدمي را به سير الي الله رهنمود مي کند، همچنين علاقه مردم شهرستان به دف نوازي و استفاده از اين ساز در بسياري از مراسمات آئيني و قدرشناسي از نيات صادقانه ي دو جوان (شعيب و صهيب بهرامي) سبب شد تا بصورت عملي و عيني به اين خواسته ارج نهيم.
وي اظهار کرد: اميدواريم به سمتي حرکت کنيم تا بتوانيم پاوه را به عنوان مهد دف، در جهان معرفي کنيم و اين نيز ممکن است چرا که استعداد و ظرفيت انجام کار در پاوه به عنوان کانون و مهد رشد و توسعه دف جهان وجود دارد.
شهردار پاوه هدف از نصب المان دف در موقعيت مکاني مورد نظر را وجود دومکان از اماکن مذهبي شهرستان (در جوار شهرهاي نوسود ونودشه) عنوان نمود که قريب به اکثريت زوار از اقصي نقاط کشور مسير گردشگري مذهبي مورد نظر را بر مي‌گزينند و از آنجائيکه آنان نيز علاقه ي شديد به دف دارند، مي خواهيم برتعلق علاقه ي وافر اين مردم واقف باشند. در ادامه حيدر محمدي سازنده المان دف نيز گفت: از جمع درخواست مي کنم تا حمايت خويش را از خانه ي دف پاوه دريغ ننمايند، خانه ي دفي که با تلاش ومساعي زياد توانسته است علي رغم ناملايمتي ها همچنان پابرجا بمانند و به رسالت خويش به عنوان تنها خانه دف کشور بپردازد و افتخاري براي اين شهر و استان کرمانشاه باشد.
رئيس اداره فرهنگ وارشاد اسلامي شهرستان نيز در سخناني افزود: اگر مسئولين اين شهر و مملکت با دل وجان از همديگر حمايت و همراهي نمايند و به وسع و توان خويش امکاناتي در اختيار جوانان قرار دهند، مطمئن باشيد نتيجه به جايي مي رسد که امروز نظاره گر آن هستيم.
دکتر هدايت محمودي ضمن تقدير از برادران هنرمند “شعيب و صهيب بهرامي” در برپايي اولين خانه دف ايران در پاوه گفت: فضاي کوچکي که به لطف مسئولين در اختيار اين دو جوان قرار گذاشته شد و با هزينه شخصي تلاش وافر نمودند که خوشبختانه اينک بالغ بر ???۲۰۰ شاگرد تربيت نموده و دامنه ي فعاليت خود را به شهرستان هاي جوانرود، روانسر و کرمانشاه توسعه داده اند.
گفتني است اين آئين از چند جهت منحصر بفرد بود؛ اول آنکه بزرگترين جشن ميلاد نبي مکرم اسلام (ص) در سطح استان بود که در فضاي باز برگزار شد. همچنين بزرگترين المان دف جهان در ميداني به همين نام در سه راهي فرهنگيان نصب گرديد تا به عنوان برندي در جهت معرفي نام شهري گردد که سالهاي سال در تکايا ومساجد مورد احترام مردم واقع شده است.
اين آئين بيشترين جمعيت را به خود ديد، از همه مهمتر حضور پرشور وگسترده ي بانوان در اين آئين معنوي به نوبه ي خود حائز اهميت بود، جمعيتي که بسي فزونتر از آقايان بود واين نيز به نوبه ي خود قابل توجه است، نکته ي ظريف ديگر اولين باري است که بانوان پاوه اي همنوا با آقايان درمحافل عمومي به اجراي برنامه مبادرت مي‌نمايند، بانواني که با لباس شکيل و پوششي متناسب دربخش خواهران استقرار يافتند واين جذبه بالاخص در بين بانوان قابل توجه بود.
به هرحال زيباترين لحظه ترنم الله، الله، الله و همخواني و دف نوازي هنرمندان خانه ي دف هورامان بود که ناخودآگاه تپش قلب را تحريک نمود تا با به جهش انداختن خون در رگها شور وشعف را درمخاطبين به گونه اي به جريان اندازد که تداعي و پيام آور هلهله ي شادي و دف نوازي هجرتي در ميلاد گردد. منبع:پاوه پرس

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=5080

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.