• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4
مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه :

مواد غذای تقلبی بزرگترین معضل حوزه تغذیه است / ۷۰ درصد بیماری های غیر واگیر مرتبط با غذای ناسالم است

  • کد خبر : 4674
  • 26 مهر 1397 - 7:02
مواد غذای تقلبی بزرگترین معضل حوزه تغذیه است / ۷۰ درصد بیماری های غیر واگیر مرتبط با غذای ناسالم است

صفر  نفر گرسنه تا سال ۲۰۳۰ شعار امسال سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(FAO) است. شعار ایران نیز برای این روز تغییر و اصلاح الگوی تغذیه  برای حفظ و ارتقاء سلامت می باشد. به گزارش خبرنگار میلکان آنلاین ، مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه […]

صفر  نفر گرسنه تا سال ۲۰۳۰ شعار امسال سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(FAO) است. شعار ایران نیز برای این روز تغییر و اصلاح الگوی تغذیه  برای حفظ و ارتقاء سلامت می باشد.

به گزارش خبرنگار میلکان آنلاین ، مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه در جهان ۶۱۵ میلیون نفرسوء تغذیه مزمن و ۲ میلیارد نفر نیز سوء تغذیه پنهان داردند گفت: طبق پیش بینی هایی که فائو و سازمانهای جهانی انجام داده اند جمعیت جهان در سال ۲۰۵۰به ۹ میلیارد نفر می‌رسد و برای تغذیه این جمعیت میزان تولید مواد غذایی باید ۶۰ درصد افزایش پیدا کند. این در حالی است که دنیا با بحث خشکسالی، تغییرات اقلیمی و آب و هوایی گسترش گازهای گلخانه‌ای روبروست و این وضعیت تحقق این امر را با مشکل خواهد ساخت.

دکتر شهریار مستوفی تصریح کرد: براساس تحقیقات فائو تا سال ۲۰۵۰ تقاضا برای غذا ۵۰ درصد و برای آب ۳۰ درصد افزایش پیدا می کند . این درحالی است که با کمبود آب و سطح زیر کشت روبرو هستیم.

وی با اشاره به اینکه افزایش وزن و چاقی را یکی از موانع دستیابی به این تحقق ها برشمرد بیان داشت: در جهان  ۶۰۰میلیون نفر چاق و۱٫۳  میلیارد نفر اضافه وزن دارند.در ایران نیز تنها ۳۰ درصد جامعه وزن ایدئال دارند، ۳۰ درصد زنان و ۱۷ درصد مردان چاق هستند. ۲ میلیارد دچار چاقی و اضافه وزن هستند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه مبحث غذا را یک مبحث مهم و راهبردی برشمرداست که عوامل مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اکوسیستم  در آن نقش دارند وو تاکید کرد: غذا موضوع به هم تنیده ای است که برنامه ریزی های بخشی به تنهایی نمی تواند این مشکل را حل کند تمامی دستگاه های اجرایی، وزارت خانه‌های جهادکشاورزی، بهداشت، صنعت، معدن و تجارت، محیط زیست و… در آن نقش آفرینند. و این نیازمند انسجام و هماهنگی لازم است .

وی امنیت غذایی را دسترسی همه آهاد جامعه در همه زمانها به غذای کافی، سالم و مقوی تعریف کرد و گفت: فقدان هرکدام از این سه مؤلفه امنیت غذایی را با مشکل واجه خواهد کرد. امروزه بر اساس بررسیهای انجام شده ۷۰ درصد بیماری های غیرواگیر به نحوی مرتبط با غذای ناسالم است . یکی از معضلات اصلی که امنیت غذایی را به چالش می کشد غذای تقلبی، زیرزمین و بدور از نظارت است که در تمام دنیا و کشور ما تولید می شود.

مستوفی، قاچاق مواد غذایی و آشامیدنی را یکی دیگر از معضلات حوزه مواد غذایی عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: هیچ اطلاعی از محل، شرایط تولید، نگهداری، حمل و نقل و توزیع این مواد در دست نیست و قطعا برای مردم و جامعه  مخاطراتی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه باقیمانده سموم ، آفت کش ها و مواد فلزی سنگین در ۲۹ محصول کشاورزی پر مصرف مرتبا مورد آزمایش و پایشش معاونت غذا و دارو قرار می گیرد ، از ارائه نتایج به دست آمده از این آزمایش‌ها خودداری کرد و گفت: نتایج به دستگاه های متولی ارسال می‌شود تا مانع این اقدامات شویم  در این خصوص مشکلاتی وجود دارد که باید مرتفع شود اما در حدی نیست که اعلام وضعیت بحران کنیم.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=4674

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.