• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

دُلاراست بازار

  • کد خبر : 4368
  • 11 مهر 1397 - 23:31
دُلاراست  بازار

نوسانات شدید ارزی در چند هفته اخیر تاثیرات کلانی بر روی بازار و قیمت ها گذاشته است. تاثیرات مخربی که نظارت و قانونمندی خاصی را به دنبال نداشته و ندارد و هرکه در حد توان خود تا توانست به افزایش بی حساب و کتاب قیمت ها دامن زده و با سرعتی سرسام آور روزانه بهای […]

نوسانات شدید ارزی در چند هفته اخیر تاثیرات کلانی بر روی بازار و قیمت ها گذاشته است. تاثیرات مخربی که نظارت و قانونمندی خاصی را به دنبال نداشته و ندارد و هرکه در حد توان خود تا توانست به افزایش بی حساب و کتاب قیمت ها دامن زده و با سرعتی سرسام آور روزانه بهای کالاها را بیشتر و بیشتر کرد. در این میان عده ای سودجوی زالو صفت نیز کالاهای مورد نیاز مردم را از بازار غیب می کردند، به امید خوردن درصد بیشتری از خون قشر ضعیف جامعه و حتی به بهای ویرانی اقتصاد یک مملکت برای خالی کردن سبد زندگی مردم تلاش کردند. بازاری که همه چیزش مثل برنج‌های دانه بلند هندی حساب و کتاب نداشت و هر لحظه بیشتر قد می کشید و ظاهرا قصد فلک داشت. به گونه ای که هر طلوعی با غروب فی دیروز و طلوع فی امروز همراه بود و روزهایی که چند بار این چرخه نجومی قیمت ها طلوع و غروب می کرد و روزگار بر مردم کوچه و بازار تنگ و تنگ تر می شد که گویی عمر گران چه زود رو به انتها سیر می‌کند.
اما از چند روز گذشته با افت شدید قیمت دلار به ناگاه بازار با شوکی عظیم مواجه شد، شوکی که البته نه تنها کل بازار بلکه مردم هاج و واج را بیشتر از این اوضاع بیمار اقتصاد کشور مات و مبهوت خود کرد. و سوالی بی پاسخ که چرا چنین است و سرانجام چه خواهد شد؟
اما در این گیر و دار بالا و پایین شدن قیمت ها نکته ای که قابل تامل و غیر قابل درک است اینکه ، چرا قیمت‌ها با همان شدتی که قد می کشیدند سر تعظیم فرود نمی آورند و بازاری که روزگاری به اشاره ای گردن فرازی می‌کرد به همان خوبی سر خم نمی کند.
گویی این شوک بیشتر شبیه اسپاسم عضلانی بوده که نای بازار را گرفته است و نمی تواند همچون روزهای اوجش با فرود دلار، به خوبی دولا راست شود.
آنچه که مردم انتظار دارند این است که قیمت ها با همان شدت که بالا می رفت به همان تناسب به جایگاه واقعی خود باز گردد، نه اینکه با کاهشی ناچیز تثبیت شوند.
معلوم نیست که این مقاومت بازار برای چیست و چرا قیمت‌ها به عدد واقعی خود باز نمی گردند؟ شاید سکته دلار ناقص بوده است و همین ابهام اعلام در قیمتی واحد برای معامله دلار باعث شده تا کف بازار فعلا کاهش نرخ ارز را منطقی ندانسته و در انتظار شفاف شدن شرایط در روزهای پیش رو و زدودن غبار بی اعتمادی از این بازار مکاره است.
جا دارد دستگاه های نظارتی به این مساله ورود نمایند که اگر به واقع نرخ ارز تقریبا به نصف روزهای اوج آن رسیده است در شرایط قیمت ها نیز لحاظ گردد. شاید این کمترین خواسته به حق مردم است که آثار این کاهش قیمت را به صورت واقعی در زندگی خود احساس کنند.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=4368

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.