• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4
وسوسه‌های شورا برای عبور از “منوچهر” و “علی‌حیدر” ؛

سر‌گُنده زیر‌لحافه

  • کد خبر : 4285
  • 05 مهر 1397 - 4:57

عبدالله مرادی – گروه جامعه سرنوشت شهر یک میلیون نفری کرمانشاه در انتظار مشخص شدن نتیجه بازی اعضای شورای شهر برای انتخاب شهردار است. از پنجم تیر امسال پس از استعفای آرش رضایی شهردار پیشین کرمانشاه، شورای شهر تاکنون ۱۶ جلسه برای انتخاب شهردار برگزار کرده اما هنوز شهردار جدید کرمانشاه مشخص نشده است. آخرین […]

عبدالله مرادی – گروه جامعه
سرنوشت شهر یک میلیون نفری کرمانشاه در انتظار مشخص شدن نتیجه بازی اعضای شورای شهر برای انتخاب شهردار است.
از پنجم تیر امسال پس از استعفای آرش رضایی شهردار پیشین کرمانشاه، شورای شهر تاکنون ۱۶ جلسه برای انتخاب شهردار برگزار کرده اما هنوز شهردار جدید کرمانشاه مشخص نشده است.
آخرین جلسه شورای اسلامی برای انتخاب شهردار یکشنبه همین هفته ( یک مهرماه) در شهرداری کرمانشاه برگزار شد، که در این جلسه سیداحسان احسانی، پیمان موسوی اجاق، ابراهیم مرادی و سید حجت‌الله موسوی اجاق با ترک جلسه قصد داشتند آن را از رسمیت بیندازند. اما رییس شورای اسلامی شهر با توجه به توزیع شدن برگه های رای اقدام به رای گیری برای انتخاب شهردار کرد. از ۷ عضو باقی مانده در جلسه ۶ نفر به علی‌حیدر کرمی رای دادند. در حالی علی‌حیدر کرمی به عنوان شهردار از سوی گروه اکثریت معرفی شد که گروه اقلیت اعتقاد دارند جلسه از رسمیت افتاده است و رای گیری باطل است.
با توجه به بالا گرفتن اختلاف بر سر انتخاب شهردار در شورای اسلامی شهر کرمانشاه و به نتیجه نرسیدن جلسات متوالی احتمال حضور شخص ثالث برای تصدی پست شهرداری کرمانشاه در صورت عدم تایید انتخاب کرمی زیاد است.شورای اسلامی شهر کرمانشاه که خود به عنوان یک نهاد دموکراتیک با رای مردم و احترام به آراء بخشی از جامعه به این جایگاه رسیده اند امروز نمی توانند به درستی درس دموکراسی و احترام به رای اکثریت را پاس کنند.
منوچهر فخری و علی‌حیدر کرمی گزینه‌های نهایی دو دسته ۵ و ۶ نفره شورای شهر کرمانشاه هستند. دو دستی که از یک آستین بیرون آمده اند و هیچ دستی حاضر نیست دستش را در آستین دیگر این قبای گشاد دموکراسی کند.
باتوجه به تک رقمی شدن فرصت ۹۳ روزه شورا برای انتخاب شهردار این احتمال می‌رود که برای جلوگیری از ارجاع پرونده به شورای حل اختلاف استان بر سر گزینه سومی به توافق برسند.
دخالتهای کاخ سفید استانداری و اعمال نفوذ در ساختمان قدیمی کنسولگری انگلیس(شهرداری کرمانشاه) یکی از عوامل استعفای آرش رضایی و اختلاف امروز شوراییان است.
برخی از اعضای شورای اسلامی شهر کرمانشاه که امروز مخالف حضور منوچهر فخری در شهرداری هستند معتقدند که اگر او مستقیم و بدون دخالت دولتیها پا به این عرصه می گذاشت شهردار کرمانشاه بود.
غلامرضا امیری رییس شورای اسلامی شهر کرمانشاه نیز از گزینه تصدی پست شهرداری بود که پس از آرش رضایی به عنوان تنها گزینه مورد تایید اعضا از او نامبرده می شد و احتمال طرح این نام به عنوان گزینه ثالث زیاد است.

میثم موسوی اجاق، پیمان موسوی اجاق، حجت موسوی اجاق، احسان احسانی و ابراهیم مرادی اعضای گروه پنج نفره و غلامرضا امیری، رسول آزادی، کامران ملکی، طیب حیدری، مازیار رضایی و سالار احمد زاده اعضای گروه شش نفره شورای شهر را تشکیل می دهند. این دو دستگی در اکثر شورای های اسلامی شهرها امری عادی است اما از آغازین روزهای تشکیل شورای اسلامی شهر کرمانشاه و پس از انتخابات اولین دوره هیئت رییسه شاهد این اختلافات نبوده ایم و تمام جلسات در ظاهر با آرامش برگزار شد.
در همان جلسه ای که با استعفای آرش رضایی موافقت شد از امضاء هر ۱۱ عضو برای شهردار شدن غلامرضا امیری پرده برداشته شد که با گذشت زمان و انتخاب هیئت رییسه جدید نام رییس شورا برای تصدی پست شهرداری کمرنگ و کمرنگتر شد تا اینکه غلامرضا امیری با انتشار بیانیه‌ای از این نیت صرف نظر کرد و اعلام کرد که دیگر نمیخواهد در لیست کاندیداتورهای شهرداری باشد.
اما شواهد و قرائن نشان می دهد که سرگنده این ماجرا زیر لحاف است و این دعوا و قهر کردن‌ها بیشتر به یک بازی سیاسی می ماند. مطمئنا در آخرین روزهای باقی مانده شهردار انتخاب می شود و مسئولیت انتخاب از گردن اعضای شورا خواهد افتاد.
چند فرضیه پیش رو است ؛ از بین فخری و کرمی هرکدام انتخاب شوند کار سختی در پیش خواهد داشت شهرداران قبلی با ۱۱ رای انتخاب می شدند و بعد از چند ماه به مشکل بر می‌خوردند.
احتمال رای آوردن فخری با توجه به قرص و محکم مانده گروه اکثریت و شیفت برخی از اعضای گروه اکثریت به سمت این گروه حداقل به عنوان رای ممتنع برای تطهیر کردن خود از اتهامات استخدامی و لابی با استانداری خیلی کم شده است .
به اعتقاد برخی کرمی نیروی بازنشسته است و اگر قانون منع بکارگیری بازنشستگان برای شهرداری ها نیز اعمال شود احتمال رد این گزینه توسط وزارت کشور نیز محتمل است.
با چیدن این پازلها در کنار هم می توان نتیجه گرفت شورا به کار در دوران سرپرستی شهردار علاقه بیشتری دارد و چند ماه دیگر را نیز با انتخاب هایی که مورد تایید وزارت کشور و مراجع ذیصلاح نباشد را سپری خواهد کرد.
حال باید منتظر بمانیم و گذشت فصل عمرانی و بی سروسامانی شهر را نظاره گر باشیم تا ببینیم تصمیم شورا در نهایت چه خواهد بود و کدام سر از آستین این دودستگی بیرون خواهد آمد.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=4285

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.