• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
1

فصل دوم کاوش‌های گنج‌دره به پایان رسید

  • کد خبر : 3805
  • 29 مرداد 1397 - 8:22

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با بیان اینکه فصل دوم کاوش‌های گنج‌دره هرسین با همکاری پژوهشی بین دانشگاه رازی و دانشگاه کپنهاگ دانمارک به سرپرستی دکتر حجت دارابی و دکتر توبیاس ریشتر انجام گرفت گفت: این کاوش به منظور بازنگری لایه نگاری بوده است که با نمونه […]

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با بیان اینکه فصل دوم کاوش‌های گنج‌دره هرسین با همکاری پژوهشی بین دانشگاه رازی و دانشگاه کپنهاگ دانمارک به سرپرستی دکتر حجت دارابی و دکتر توبیاس ریشتر انجام گرفت گفت: این کاوش به منظور بازنگری لایه نگاری بوده است که با نمونه برداری و آزمایشات بر روی  مواد فرهنگی به دست آمده به منظور دست یافتن به زمان دقیق سکونت و بهره برداری از این محوطه انجام گرفته است .

اکبر رضایی در گفتگو با خبرنگار میلکان آنلاین  افزود: گنج‌دره هرسین به عنوان یکی از اولین استقرارگاه های بشر در ایران ، خاور نزدیک و حتی جهان شناخته می شود . در پژوهش‌های قبلی سابقه تمدنی این محوطه حدود ۸هزار و ۵۰۰ سال به اضافه و منهای ۳۰۰ سال گمانه زده شده  و یکی از محوطه های مهم دوره نوسگی در جهان محسوب می شود.

وی با تاکید بر اینکه گنج‌دره محل استقرار اولین انسان‌هایی بوده که از غار به دشت آمده اند خاطر نشان ساخت: در این ناحیه شواهدی از اهلی کردن حیواناتی مانند بز و کار کشاورزی یافت شده است که با آزمایشات و لایه نگاری بر روی مواد عالی و داده‌های به دست آمده قدمت واقعی غلات به دست آمده مشخص شود و اینکه این غلات اهلی بودند یا نوع وحشی نیز مشخص خواهد شد .

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه  با اشاره به اینکه فصل اول کاوش سال گذشته برای گمانه زنی تعین حریم و عرصه صورت گرفت گفت: در کاوش قبلی عرصه و حریم این محوطه مشخص شد اما بابد در پژوهشکده دفاع شود و پس از آن ابلاغ شود .

وی یاد آور شد : امسال بازنگری لایه نگاری گنج‌دره ۴۵ روز به طول انجامید. نتایج مطالعات در خارج از کشور توسط هیئت مشترک ایرانی دانمارکی است اعلام خواهد شد و زمان دقیقی برای اعلام آن نمی توانیم اعلام کنیم اما امیدواریم این مطالعات و بازنگری ها که نشان از غنای فرهنگی ایران دارد منجربه بدست آوردن نتایج علمی بهتر و مستدل تری بشود و سهم فرهنگی مملکت ما در تاریخ و تمدن جهانی نمایان تر و بهتر شود .

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=3805

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.