• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1

زباله‌های بیمارستانی سراب قنبر بی خطر شده‌اند

  • کد خبر : 3801
  • 27 مرداد 1397 - 12:09

طی روزهای اخیر  با انتشار تصاویری مجددا موضوع  انباشت زباله های عفونی بیمارستان ها در منطقه سراب قنبر عملکرد متولیان سلامت و مسولین مربوطه در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه را به چالش کشاند. این گزارش تصویری که در خبرگزاری ایرنا منتشر شد حاکی از این است که زباله های بیمارستانی در محلی واقع در سراب […]

طی روزهای اخیر  با انتشار تصاویری مجددا موضوع  انباشت زباله های عفونی بیمارستان ها در منطقه سراب قنبر عملکرد متولیان سلامت و مسولین مربوطه در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه را به چالش کشاند. این گزارش تصویری که در خبرگزاری ایرنا منتشر شد حاکی از این است که زباله های بیمارستانی در محلی واقع در سراب قنبر انباشت و به حال خود رها شده است…
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری میلکان آنلاین،معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در نشست خبری در پاسخ به این موضوع گفت: زباله های بیمارستانی قبل از جمع آوری و انتقال به محل بازیافت در بیمارستان ها در دو باکس عفونی و غیرعفونی جداسازی و حجمه عفونی آن توسط دستگاه بی خطر ساز غیر عفونی می شود.
دکتر ابراهیم شکیبا با بیان اینکه در حال حاضر ۲۷ دستگاه بی خطرساز در بیمارستان های استان مستقر هستند اظهار داشت: بی خطر و غیرعفونی بودن زباله های بیمارستانی توسط محیط زیست استان ضمن نمونه برداری و آزمایش آن تایید شده است.
وی در پاسخ به اینکه چرا زباله ها به صورتی استانداردتر (خمیر شده) به محل دفع زباله منتقل نمی شود اذعان داشت: تکلیف قانونی ما این است که زباله های عفونی را بی خطر کنیم اما موظف به خورد کردن آن نیستیم.
دکتر شکیبا گفت: هر چند در خصوص خورد کردن زباله ها مسولیتی متوجه ما نیست اما در حال حاضر هفت دستگاه جدید بی خطرساز و خوردکن خریداری شده و خرید ۱۰ دستگاه دیگر نیز به تصویب رسیده است ضمن اینکه تمام بیمارستان های ما مجهز به خورد کن هستند اما متاسفانه این دستگاه ها کارایی لازم را ندارد.
معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اظهار داشت: نمی توان ادعا کرد که در بی خطرساز کردن زباله ها نشتی وجود ندارد، ممکن است زمان تفکیک زباله های عفونی در مبدا قصور و سهل انگاری صورت گرفته و جداسازی استاندار انجام نشود که در حال پیگیری و بررسی موضوع هستیم.
وی افزود: البته مضاف بر زباله های بیمارستانی زباله های خانگی، مطب های خصوصی و مراکز درمانی را که جمع آوری و غیرعفونی کردن آنها خارج از حیطه مسولیت دانشگاه است را نیز باید مدنظر قرار داد، صرف نظر از زباله های خانگی، پسماند مطب های خصوصی و مراکز درمانی توسط دو شرکت خصوصی جمع آوری و بی خطر می شود که در این صورت هم امکان قصور هست کما اینکه طی چند روز اخیر ۱۰ مطب متخلف شناسایی و پرونده آنها به کمیسیون ماده ۱۱ ارجاع شده است.
دکتر شکیبا اظهار داشت: به جمع این موارد باید مراکز غیرقانونی و زیرزمینی درمان را نیز اضافه کرد که زباله هایشان حتی جداسازی نمی شود که ما در حوزه درمان به دنبال شناسایی واقدام به پلمب این مراکز هستیم.
معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی در خصوص علت انتخاب سراب قنبر برای انباشت پسماندها توضیح داد: در کارگروه پسماند که متشکل از ۱۲ دستگاه است چهار نقطه کمربندی شرقی، کمربندی غربی، جاده اسلام آباد و جاده گوران برای انباشت زباله ها مطرح شد که در پی بررسی ها اعضای گروه به همراه مشاور طرح به این نتیجه رسیدند که منطقه سراب قنبر محل مناسب تری است.
شکیبا خاطرنشان کرد: به نظر می رسد مدیریت پسماند مسئله مهمتری است این تکلیف شهرداری است که محیط انباشت زباله ها فنس کشی کند که هم از انظار عمومی و هم از دسترس زباله گردهایی که در منطقه اسکان دارند خارج شود، علاوه بر آن این محیط باید متولی داشته و مدیریت شود.
ضمن اینکه یادآوری می شود در حال حاضر اصل تر از مسئله زباله های بیمارستانی بازیافت آن است که به نظر می رسد مدیریت صریح و برنامه ریزی شده ای ندارد.

در ادامه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تکمیل کرد: خمیری کردن زباله های عفونی زمانی میسر است که در کنار دستگاه بی خطرساز خوردکن نیز وجود داشته باشد لذا دمای ۱۲۰ درجه فقط قابلیت غیرعفونی کردن زباله ها را دارد.
دکتر روشنی یادآور شد: بی خطرکردن زباله های عفونی به این معنا نیست که این زباله ها تا حد استفاده مجدد تمیز و بازیافت می شود بلکه صرفا از آلودگی میکروبی پاک می شوند اما شکل ظاهری آنها تغییری نمی کند.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=3801

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.