• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2

باز شدن تنها گره پتروشیمی اسلام‌آباد‌غرب در دست دولت است

  • کد خبر : 3533
  • 26 تیر 1397 - 12:59

میلکان – گروه اقتصاد عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی درهمایش روز ملی صنعت و معدن در خصوص پتروشیمی اسلام‌آبادغرب گفت: این پتروشیمی همه ی کارهایش به نحو احسن انجام شده و تمام قراردادها هم به بهترین نحو ممکن با طرفهای خارجی انجام پذیرفته است و قرارداد فاینانس و تامین مالی هم […]

میلکان – گروه اقتصاد
عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی درهمایش روز ملی صنعت و معدن در خصوص پتروشیمی اسلام‌آبادغرب گفت: این پتروشیمی همه ی کارهایش به نحو احسن انجام شده و تمام قراردادها هم به بهترین نحو ممکن با طرفهای خارجی انجام پذیرفته است و قرارداد فاینانس و تامین مالی هم امضا شده و کار در شرایط عالی و بهترین نحو ممکن توسط مدیران این شرکت انجام گرفته و شرایط برای شروع عملیات اجرایی فراهم گردیده است . در این خصوص ممانعتی از طرف شرکت مجری وجود ندارد.
وی بابیان اینکه دراین خصوص جلسه ای دروزارت اقتصاد با حضوراستاندارداشته‌ایم تاکید کرد: وزارت اقتصاد تعهد داده که در هرجایی درایران اقساط مبالغ فاینانس شده تامین نشود ، ظرف یک ماه آن مبلغ را تامین می کند . اما برای پرداخت فاینانس بانک خارجی بانک ایرانی را به رسمیت می‌شناسد.
مصری افزود: از آنجا که سهم بانک عامل در این قراداد ۰٫۰۲ درصد است بانک عامل قبول نمی کند که هزارمیلیارد را تضمین کند و بخاطر ۵ میلیارد تومان این ریسک را بپذیرد و تنها دلیل و گیر کار همین نکته ظریف است که مشکل دولتی است و ربطی به شرکت مجری ندارد
وی با اشاره به اینکه بانک عامل داخلی شرط تضمین این فاینانس را ارائه وثیقه خارج ازطرح عنوان کرده است گفت: در کشوری مثل بنگلادش بحث فاینانس را دولت تضمین می کند واقساط را به آن کشوری که فاینانس داده پرداخت می کند به همین خاطر است که یک درصد بیکاردارد. درکشور ما دولت فقط پروژه‌های دولتی راتضمین می کند و عملاً بخش خصوصی را رها کرده و فعالیت قابل قبولی علیرغم شعارهای بسیار زیاد انجام نمی دهد اما بنگلادش پروژه های ملی را تضمین می‌کند و این می شود که آمار بیکاری اسلام آباد غرب به ۴۰ درصد بیکار می رسد آن هم به عنوان بالاترین رتبه کشور در میان شهرستان‌ها.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: چه کسی دراین مملکت هزارمیلیارد وثیقه خارج ازطرح دارد.
وی با بیان اینکه آقای جهانگیری و دکترسیف قول برگزاری جلسه ای و مساعدت را در این خصوص داده اند یاد آور شد: بعضی ازکارها دست خودمان است اما خودمان به خودمان دستبند می زنیم و می گردیم گه چرا دست ما بسته است . مشکل پتروشیمی اسلام آباد فقط همین موضوع است و در شرکت مجری اشکالی نیست و واقعا اگر این مشکل کوچک نبود قبل ازاین بحث ها عملیات اجرایی شده بود. و با وجود اینها شرکت مجری هم قصد شروع عملیات اجرایی را داشت که تلاطم ارزی اخیر عملا دست مجریان را بست و شروع عملیات اجرایی به بعد موکول گردید.
محمود جلوند مدیر عامل طرح ماهان شیمی زاگرس نیز در توضیح تکمیلی این بحث گفت: کلیه مقدمات برای اجرای پروژه آماده است ولی متاسفانه بخاطر اینکه دولت ایران بانک عامل را بعنوان بانک ضامن می‌شناسد در حالیکه نرخ عاملیت کمتر از نیم درصد است ولی نرخ ضمانت مانند بیمه ها بالای ۵ درصد می باشد و پرداختی به بانک همان نرخ عاملیت می باشد لذا بانکها از انعقاد قرارداد نهایی با بانک خارجی سرباز می زنند.
وی اظهار داشت: طرح ماهان شیمی زاگرس مسدودی ارزی را از بانک مرکزی دریافت نموده است و مکاتبات زیادی نیز با معاون رییس جمهور و معاونت اقتصادی انجام داده‌ایم اماعلیرغم قولهای بسیار زیاد تاکنون تیم اقتصادی دولت در این خصوص اقدام موثری انجام نداده و صحبتها در حد قول باقی مانده است.
جلوند در بخش دیگری از صحبتهایش با بیان اینکه اسلام آبادغرب با وجود مظلومیت در این جریان هم مظلوم واقع شده است تصریح کرد: فرماندار این شهرستان هیچ اقدام مثبتی برای این طرح انجام نداده است که هیچ حتی در جلسات هم مستقیم با توهین باعث فرار سرمایه گذاران از این شهرستان می گردد. این موضوع خود جای تامل دارد که چرا چنین برخوردهای ناصوابی آن هم در جلسات عمومی انجام می پذیرد.
وی با اشاره به جلسه ای که در سازمان سرمایه گذاری با حضور استاندار و دکتر مصری با حضور نمایندگان بانک مرکزی و بانک عامل و مدیران طرح در وزارتخانه برگزار گردید گفت: آقای دکتر خزایی بعد از طرح موضوع در جلسه بارها گفته اند که با این دستورالعمل بانک مرکزی بخش خصوصی به هیچ عنوان توان کار کردن نداشته و این یک موضوع کلی در ایران می باشد که بایستی ریشه ای توسط دولت حل گردد.
مدیرعامل ماهان شیمی زاگرس خاطر نشان ساخت با توجه به اخذ تمامی مجوزها و آماده شدن طراحی ها قصد شروع فعالیتهای عملیاتی و عمرانی را قبل از سال ۹۶ داشتیم که متاسفانه بدلیل اتفاقاتی که در بخش گرانی مصالح و ارز افتاد عملا مدیریت شرکت تصمیم به تعویق شروع پروژه تا تثبیت شرایط و حل مشکل بانک مرکزی گرفت . در صورتی که موضوع عاملیت بانکی انجام پذیرد امکان شروع عملیات اجرایی فراهم است.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=3533

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.