• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3

تاثير رسانه‌ها بر زندگي و افکار مردم

  • کد خبر : 333
  • 13 آبان 1395 - 5:52

بشر هر چقدر به عصر ما نزديک تر شده ميزان درگيري و تاثير رسانه ها در زندگي نمايان تر و بيشتر شده است . رسانه امروز به بخش جدايي ناپذيري از زندگي مبدل شده است . نسل کنوني انسان به رسانه رشد مي کند ، با رسانه دنيا را مي شناسد و در طول شبانه […]

بشر هر چقدر به عصر ما نزديک تر شده ميزان درگيري و تاثير رسانه ها در زندگي نمايان تر و بيشتر شده است .
رسانه امروز به بخش جدايي ناپذيري از زندگي مبدل شده است . نسل کنوني انسان به رسانه رشد مي کند ، با رسانه دنيا را مي شناسد و در طول شبانه روز از محتواي رسانه استفاده مي برد. رسانه بيشترين تاثير گذاري را بر افکار مردم دارد و اين نقش منفي يا مثبت دقيقا افکار مخاطب را هدف قرار مي دهد.
نظريه پردازان و انديشمندان ارتباطات بيشتر ين نظريات و تحقيقات خود را معطوف به بحث تاثير گذاري رسانه کرده اند و معتقدند رسانه‌ها اولويت ذهني و حتي رفتاري ما را تعيين مي‌کنند و اگر چگونه فکر کردن را به ما ياد ندهند، اينکه به چه چيزي فکر کنيم را به ما مي‌آموزند.
تاثير گذاري رسانه ها بر افکار مردم به دو شکل صورت مي گيرد. تاثير فوري و تاثير دراز مدت، تاثير فوري آن برداشتي است که ما در همان لحظه از شنيدن خبري، خواندن کتابي، ديدن فيلم، ديدن آگهي تبليغاتي و … داريم . اما تاثير دراز مدت رسانه که بيشتر هم اين موضوع در تاثير گذاري رسانه مورد توجه است نقشهايي است که رسانه ها بر ضمير ناخودآگاه ما مي گذارند. ضمير انسان داراي دو قسمت است، بهتر بگوييم که هر انسان دو ضمير دارد . ضمير خود آگاه و ضمير نا خود آگاه ، آن قسمت ها و اعضايي از بدن که ما مي توانيم آن را با اراده به حرکت درآوريم در محدوده و تحت تسلط ضمير خودآگاه قرار دارد . فرويد جامعه شناس اروپايي معتقد است که شخصيت انسان همانند کوه يخ است که بخش اعظمي از آن در زير آب قرار دارد و بخش کوچکي از آن معلوم است . فرويد بخش کوچک را ذهن خودآگاه و بخش پنهان را ضمير ناخودآگاه مي داند که تشريح اين بحث در اين مقوله نمي گنجد ولي همين را بدانيم که رسانه بيشترين تاثير را بر ضمير نا خود آگاه بشر مي گذارد .
شما يک کتاب مي خوانيد، فيلمي مي بينيد، خبري مي شنويد و يا تبليغي مي بينيد و ماهها و سالها بعد در برابر اتفاقات عکس العملي نشان مي دهيد که خودتان هم نمي دانيد اين کار را چگونه ياد گرفته ايد و يا تاثير پذيريش از کجا بوده است.
چند مثال ساده براي روشن تر شدن اين موضوع ؛ شما تبليغي را مکرر از تلويزيون، روزنامه ، تبليغات سطح شهري و يا هر طريق ديگري مي بينيد وقتي وارد فروشگاهي براي خريد مي شويد ناخودآگاه دستتان به سمت برندي(اسم تجاري) مي رود که بيشترين تبليغ را داشته است. شما رماني را مي خوانيد به نظر تنها جنبه سرگرمي رمان مهم است اما سالها بعد اتفاقي در زندگي شما رخ مي دهد تصميمي مي گيريد که خودتان هم نمي دانيد اين تصميم بر چه مبنايي بوده و يا اين نحوه تصميم گيري را از کجا ياد گرفته ايد . رسانه ها در کنار نهادهاي ديگري که طرز تفکّر جامعه را مي سازند، نقش عمده اي ايفا مي کنند. بررسي هاي روانشناسي اجتماعي در زمينه نقش و قدرت رسانه ها نشان مي دهد که رسانه ها داراي چنان قدرتي هستند که مي توانند نسلي تازه در تاريخ انسان پديد آورند ؛ نسلي که با نسل هاي پيشين از جهت؛ فرهنگ، ارزش ها، هنجارها و آرمان ها، بسيار متفاوت است.
امروزه ديگر اين منش هاي سنتي و فرهنگي نيستند که هويت يک فرد را مي سازند، بلکه انسان ها خيلي ساده، تحت تاثير جريانات روز قرار مي گيرند و با هر موجي به اين سو آن سو متمايل مي‏شوند. اين رسانه ها هستند که منش ها، کنش ها و حتي واکنش ها را مي‏سازند. کسب اطلاعات، يکي از عوامل توجه و علاقه مردم به رسانه هاست. رسانه ها باعث وحدت و تعامل اجتماعي مي شوند. کسب آگاهي در مورد خويشتن، تقويت ارزش هاي شخصي، يافتن الگوهاي رفتاري، همانندسازي با ارزش هاي مورد اعتناي ديگران ،آشنايي با دغدغه هاي ديني و مباحث ملي و در يک کلام، “هويت يابي” از ديگر کارکردهاي رسانه ها محسوب مي شوند.با توجه به کارکردهاي مثبت رسانه بايد بدانيم که دشمنان داخلي و خارجي مي کوشند تا از رسانه ها در جهت پيشبرد افکار و اهداف خود استفاده کنند.
مي توان هدف اصلي رسانه را تاثير گذاري بر افکار مخاطب دانست و اين تاثير گذاري مثبت و يا منفي براي جوامع مختلف متفاوت است . اين تفاوت به اين خاطر است که جوامع مختلف از فرهنگ و تفکرات مختلفي بهره مي برند . شايد يک داستان، يک شعر و حتي يک پيام کوتاه براي جامعه اي تهيه شده باشد که براي آنها کليد موفقيت و براي جامعه اي ديگر سم باشد . تاثير رسانه بر زندگي بستگي به نوع رسانه ندارد بلکه بستگي به محتواي آن دارد اگر مي گويند تاثير مثبت ومنفي و يا مثبت نبايد نک پيکان فقط به سمت اينترنت و رسانه هاي اجتماعي جديد باشد و بايد همه رسانه ها و محتواي آنها مورد توجه قرار گيرد . امروزه شاهديم که رسانه ملي جمهوري اسلامي ايران فقط براي کسب درآمد دست به تبليغاتي مي زند که وزارت بهداشت بارها سلامت آن کالا ها را رد کرده است و يا در جريان اخيري که در کرمانشاه اتفاق افتاد- مکتب فرش، گليم و گبه کرمانشاهان – بيشتر کساني که در اين کار پول گذاشته اند به واسطه تبليغات تلويزيوني و رسانه ها بوده است .

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=333

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.