• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
2

افزایش دو برابری کشت کلزا در استان کرمانشاه

  • کد خبر : 3220
  • 29 خرداد 1397 - 18:10

سطح زیر کشت کلزا در اراضی استان کرمانشاه به ۷ هزار و ۸۸۲ هکتار در سال جاری رسید که نسبت به سال گذشته افزایش دو برابری را نشان میدهد. به گزارش خبرنگار میلکان آنلاین رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در خصوص زراعت و اراضی زیر  کشت کلزا بیان داشت: در این راستا  ۴۹هزار و […]

سطح زیر کشت کلزا در اراضی استان کرمانشاه به ۷ هزار و ۸۸۲ هکتار در سال جاری رسید که نسبت به سال گذشته افزایش دو برابری را نشان میدهد.

به گزارش خبرنگار میلکان آنلاین رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در خصوص زراعت و اراضی زیر  کشت کلزا بیان داشت: در این راستا  ۴۹هزار و ۵۰۰ کیلوگرم بذر شامل؛ ۴۰هزار و ۵۰۰ کیلوگرم بذر هیبریدی و  ۹هزار و۱۷۰ کیلوگرم بذر آزاد گرده افشان کلزا بین کشاورزان توزیع شده است.

خسرو شهبازی از اجرای سایت انتخاب مشارکتی ۱۵ رقم کلزا (pvs) در شهرستان هرسین خبر داد و افزود:  اجرا و پیگیری تعداد ۵ پایلوت کلزا شامل پایلوت ارقام فرانسوی در سطح ۳۰۰ هکتار، پایلوت ارقام آلمانی در سطح ۱۵۰ هکتار، پایلوت تغذیه، علفکش و گرده افشانی در سطح استان انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه قیمت تضمینی کلزا به عنوان تنها محصولی که قیمت آن افزایش یافته است مبلغ ۲۸هزار و ۶۶۵ریال تعیین گردید اظهارداشت: ۲۰ مرکز خرید تضمینی آماده خرید دانه کلزا از کلزا کاران می باشند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: علی رغم پراکنش بارندگی نا مناسب پاییزه و بالا بودن دما و وقوع زلزله ، میزان تولید و عملکرد کلزا در سال جاری در مناطق گرمسیر استان در مقایسه با سال گذشته به ترتیب ۷۳ درصد افزایش تولید و ۴۰ درصد افزایش عملکرد را نشان می دهد. پیش بینی می شود میزان برداشت کلزا امسال ۱۶هزار تن باشد.

به ۶۰ درصد از مزارع گندم مناطق گرمسیر خسارت وارد شده است

وی در خصوص کشت گندم در سال جاری گفت: تاخیر در وقوع بارندگی . موجب بروز خسارت در مزارع غلات دیم مناطق گرمسیر به میزان ۵۰ تا ۶۰ درصد و در مناطق معتدل و معتدل سرد بین ۲۵ تا ۳۰ درصد گردید.

شهبازی درخصوص وضعیت آبی و دیم بودن کشت گندم افزود: ۹۷هکتار از گندمزارهای استان کرمانشاه به صورت آبی و ۳۱۶هزار هکتار آن به صورت دیم کشت شده است.

وی برآورد تولید گندم استان در سال زراعی جاری را  ۷۶۵ هزار تن عنوان کرد که پیش بینی می شود ۵۸۸هزار تن آن به عنوان مازاد بر نیاز کشاورزان به ۶۸ کمیسیون خرید گندم سطح استان تحویل داده شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی همچنین در خصوص زراعت جو گفت : استان کرمانشاه رتبه دوم کشور در تولید جو را دارد و امسال نیز ۱۶۸هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان به زیر کشت جو رفته است میزان تولید این محصول در استان به  ۲۳۳ هزار و ۴۵۰ تن می‌رسد.

وی افزود: هماهنگی لازم جهت خرید تضمینی جو بعمل آمد و به منظور خرید محصول جو تعداد ۱۲ مرکز خرید توسط شرکت پشتیبانی امور دام در سطح استان با ظرفیت ۸۶ هزار تن تعیین گردیده است.

پیش بینی برداشت ۴۳هزارتن ذرت

شهبازی در ادامه به پیش بینی برداشت ۴۳هزار تن ذرت از اراضی استان کرمانشاه اشاره کرد و تاکید کرد: در سال گذشته، ۱۸هزارو۶۰۰ هکتار ذرت دانه ای و ۳هزار هکتار ذرت علوفه ای کشت شد که با متوسط عملکرد ذرت دانه ای استان ۹هزار کیلو گرم وذرت علوفه ای استان ۵۴هزار کیلو گرم در هکتار،کل تولید ذرت دانه ای استان به ۱۶۷هزار و۵۳۵ تن و ذرت علوفه ای ۱۶۲هزار تن رسید.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود در سال جاری به ترتیب۱۷هزار هکتار و ۲۶هزار هکتار ذرت دانه‌ای و علوفه ای کشت گردد.

بیماری قارچی موجب کاهش ۳۰درصدی نخود استان شد

رییس سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به کاهش ۳۰ درصدی تولید نخود ناشی از بیماریهای قارچی تصریح کرد: در سال زراعی ۹۶/۹۵ سطح زیر کشت نخود بهاره  استان ۱۵۵ هزار  هکتار بوده که از این سطح حدود ۹۷ هزارتن با متوسط عملکرد ۶۳۰ کیلوگرم در هکتار تولید شد. در سال زراعی ۹۷-۹۶ سطح زیر کشت نخود بهاره ۱۴۲هزار هکتار بوده که ، پیش بینی  می شود ۷۰هزار تن از مزارع استان برداشت شود.

وی همچنین در خصوص سطح کشت نخود پاییزه بیان داشت: در سال زراعی قبل ۱۰ هزار  هکتار از اراضی به کشت نخود پاییزه تعلق داشت از این سطح حدود ۹ هزارتن با متوسط عملکرد ۹۰۰ کیلوگرم در هکتار تولید شد. اما در سال زراعی ۹۷-۹۶ سطح زیر کشت نخود بهاره ۲۰ هزار هکتار بوده که پیش بینی  می شود ۲۰هزار تن از مزارع استان  برداشت شود.

شهبازی گفت: در سال گذشته ۸۷۸ هزار تن تولید چغندرقند در سطح ۱۱هزار و ۲۰۰هکتار از مزارع کرمانشاه کشت شد که در طول تاریخ کشت چغندر در استان و کشور بی‌سابقه و یک رکورد محسوب می‌شود. در سال زراعی جاری نیز ۱۰هزار و ۶۵۰ هکتار چغندرقند بهاره کشت شده که با توجه به متوسط تولید ۸۰ تن در هکتار پیش بینی می شود ۸۵۲ هزار تن چغندرقند تولید شود.

وی در رابطه با چغندر پاییزه نیز اظهار داشت: در سال زراعی ۹۶_۹۷ حدود ۳۲۳ هکتار چغندرقند پاییزه کشت گردید که سطح قابل برداشت ۱۷۰ هکتار بوده است و تاکنون ۲هزارو۶۰۰ تن آن خریداری شده و پیش بینی می شود بیش از ۸ هزار تن تولید شود.

دو کارخانه قند بیستون و اسلام‌آباد جمعا با ظرفیت ۳۴۰هزار تن در استان فعالیت دارند.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=3220

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.