• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
5
در کارگروه صادرات کرمانشاه مطرح شد؛

زنگ خطر کاهش صادراتاز مرزهاي کرمانشاه به صدا درآمده است

  • کد خبر : 314
  • 29 مهر 1395 - 15:10

سرويس اقتصادي – استاندار کرمانشاه اهميت تجارت معطوف به صادرات را در ايجاد اشتغال و رونق اقتصادي موثر دانست و گفت: بايد علاوه بر فعال تر کردن بازارچه ها و افزايش مرزهاي رسمي ارتباطاتمان را نيز با مسئولين و تجار عراقي بيشتر کنيم. به گزارش خبرنگار ميلکان، اسدالله رازاني از سومار به عنوان دروازه تجاري […]

سرويس اقتصادي – استاندار کرمانشاه اهميت تجارت معطوف به صادرات را در ايجاد اشتغال و رونق اقتصادي موثر دانست و گفت: بايد علاوه بر فعال تر کردن بازارچه ها و افزايش مرزهاي رسمي ارتباطاتمان را نيز با مسئولين و تجار عراقي بيشتر کنيم.

به گزارش خبرنگار ميلکان، اسدالله رازاني از سومار به عنوان دروازه تجاري مهم  کرمانشاه با عراق  نام برد و تاکيد کرد: سازمان پايانه ها اقدامات لازم را انجام دهد و همزمان کارهاي تبديل سومار به مرزرسمي را پيگيري کنيد .

کاهش ۲۲/۵ درصدي صادرات از کرمانشاه به عراق زنگ خطري بود براي تشکيل کارگروه توسعه صادرات استان در استانداري کرمانشاه به رياست استاندار .

مديرکل گمرکات استان کرمانشاه با ارائه گزارش صادرات ۲۱ ميليارد و ۷۰۶ ميليون دلاري صادرات غير نفتي کشور در شش ماه اول سال ۹۵ بيان داشت : اين ميزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶ درصد افزايش داشته است .

خسرو حيدري بيشترين درصد افزايش را با ۲۲/۵ درصدمربوط به محصولات پتروشيمي ، ميعانات گازي و کالاهاي وابسته عنوان کرد و گفت: چين ، امارات و عراق بيشترين واردات از ايران را داشته_اند . به عنوان سومين مقصد صادراتي کشور ايران ۲/۹۷۶ کالا به عراق صادر شده است و حدود ۱ ميليارد آن از طريق مرزهاي  کرمانشاه صادر شده است .

اين کاهش صادرات از آنجا نگران کننده است که سهم کرمانشاه از اين بازار کاهش يافته و کرمانشاه که سالهاست به عنوان يکي از مبادي مهم براي صادرات به عراق بوده در حال از دست دادن اين مزيت است و سهم او از نصف به يک سوم در طي چند ماه کاهش پيدا کرده است .

مدير کل گمرکات استان علت اين ميزان کاهش صادرات را اختلافات داخلي در عراق و بستن تعرفه چند برابري بر روي کالاهاي ايراني براي عبور از اقليم کردستان به بخش مرکزي عنوان کرد و اظهار داشت: مسيرهاي خسروي و پرويزخان ديگر براي تجاري که مي خواهند با منطقه عرب نشين تجارت کنند نيست و بايد به فکر تقويت و تبديل بازارچه سومار  به مرز رسمي باشيم.

وي به طرح استاندارد سازي بين المللي مرزها توسط گمرک جمهوري اسلامي ايران اشاره کرد و گفت : براي اين کار مرزهاي کرمانشاه نيازمند ايجاد زير ساختهاي مناسب است.

حيدري از عبور ۱۱ هزار کاميون از مرز سومار طي ۶ ماهه اول خبر داد و افزود: با ايجاد زير ساختهاي مناسب اين مرز مي تواند يکي از بهترين مرزهاي رسمي ايران باشد.

رييس سازمان صنعت معدن و تجارت استان کرمانشاه نيز تغيير در رويه صادرات مصالح ساختماني را يکي از عوامل کاهش صادرات دانست و گفت: به دليل اينکه کاميون‌ها ديگر نمي توانند در بازارچه ها ته به ته کنند مجبور به گذاشتن کالا در انبار مي شوند که اين هزينه مضاعفي را به کالاهاي صادراتي وارد مي کند.

سيد نعمت الله حقيقي با اشاره به کمبود بودجه عراق و تامين منابع آن از دريافت عوارض واردات بيان داشت: با توجه به عهدنامه ۱۹۸۱ با عنوان تجارت آزاد بين کشورهاي عربي اين کشورها از تعرفه واردات معاف بودند اما با توجه به شرايط به وجود آمده براي کالاهاي وارداتي از اين کشورها نيز عوارض زيادي اخذ مي شود و اين رويه صادرات براي ما خوش آيند است و جرقه هاي آنرا در شهريورماه با توجه به رشد صادراتي استان ديديم.

مديرکل امور اقتصادي استانداري کرمانشاه مامور شده اند که پس از بازديد از بازارچه هاي استان از محل درآمدهاي بازارچه تمامي زير ساختهاي مورد نياز آنرا برطرف کنند تا موجب رونق هرچه بيشتر بازارچه ها شود.

 

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=314

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.