• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2
گزارش میلکان از وضعیت شغلی شبگردان:

شبگردها امنیت شغلی، جانی و مالی ندارند!

  • کد خبر : 3098
  • 25 اردیبهشت 1397 - 13:49

نگار حسینی- گروه جامعه وقتی حرف از شغل می شود عمدتا اذهان عمومی به سوی پست های مدیریتی و کارمندی هدایت می شود، در فرهنگ اجتماعی ما کاری شغل محسوب می گردد که رسمیت داشته و از بیمه و حقوق ثابت برخوردار باشد که این تعریف ناخواسته اهمیت حرف و مشاغل دیگر را به لفافه […]

نگار حسینی- گروه جامعه
وقتی حرف از شغل می شود عمدتا اذهان عمومی به سوی پست های مدیریتی و کارمندی هدایت می شود، در فرهنگ اجتماعی ما کاری شغل محسوب می گردد که رسمیت داشته و از بیمه و حقوق ثابت برخوردار باشد که این تعریف ناخواسته اهمیت حرف و مشاغل دیگر را به لفافه می برد. در سایه رفتن این مشاغل مسئولیت اجتماعی و حقوقی را در برابر افرادی که در چنین حوزه های پنهانی کار می کنند ضعیف کرده، این افراد آثار کارشان پیدا اما ناملموس و نامحسوس است. هیچ کس به زحمات و خدمات یک شبگرد یا همان عتاس فکر نمی‌کند ولو اینکه صدای سوتش به اذعان بسیاری از ساکنان در یک محل گوش را آزار می دهد.هیچ کس نگهبان او نیست در حالی که او شیفت خوابش را نگهبان اموال مردم است. شاید چون اکثرا فکر می کنند این افراد خودسر در محله ها پرسه می زنند و چون به هیچ مرجع و منبعی وصل نیستند به ایشان اعتماد نمی کنند.
طرح شبگرد محله به تدبیر پلیس و بنا به نیاز سنجی عمومی اجرا می شود و این افراد در نهایت با گزینش کلانتری هر محل تحت نظارت رییس کلانتری و دایره پیشگیری آن ارایه خدمت می کنند.
شبگردی امنیت شغلی، جانی و مالی ندارد! فردی که به این حوزه وارد می شود اگر سهل انگاری کند عذرش خواسته می شود و اگر زمان وقوع جرم در درگیری آسیب ببیند مسولیت و خسارت جانی حادثه بر عهده خودش است، به لحاظ مالی نیز از هیچ منبعی حقوق نمی گیرد تمام مزدش در همان قبض‌هایی خلاصه می شود که خانه به خانه‌می گرداند که آن هم یکی حقش را می دهد و دیگری نمی دهد با این وصف از بیمه هم خبری نیست…
در خوشبینانه ترین حالت حتی اگر هر واحد حداکثر نرخ را بپردازد بعید به نظر می رسد درآمد ماهیانه فرد از حقوق پایه اداره کار تجاوز کند و شاید هم نظر به وضعیت معیشتی یک محل گاها سقف درآمدش ازمرز بگذرد اما در هر حال با احتساب نرخ تورم و هزینه های اجاره، گاز و برق و تلفن و خوراک و پوشاک و… نمی دانم این نرخ درآمدی دقیقا در کدام قسمت هندسه خط مالی قرار می گیرد؟ تازه این تصور برای محل هایی قابلیت دارد که متمول هستند، وضعیت را در مناطق متوسط و ضعیف باید طور دیگری تعریف کرد. به هر صورت او برای جامعه ای خدمت می کند که هیچ مسولیتی در قبالش ندارد.
این قشر بخشی از جامعه خدماتی هستند که می توان با یک تدبیر برای آنان نیز کاری کرد، اینان هر چند ضعیف و محدود اما در اجتماع مسئولیتی را به عهده گرفته اند که کم تاثیر نیست پس می طلبد که حمایت شوند ساماندهی اینان کار سختی به نظر نمی رسد اگر در قانون برای این شغل جایگاهی تعریف نشده می توان در عرف آن را معرفی کرد و جایگاهی برایش قائل شد لذا ارزش دادن به یک شغل نقش و تاثیر آن را پر رنگ تر می‌کند در وادی خدمت مهم نیست چه کسی کجا چکار می کند مهم این است، که همه با هم چکار می کنند…
به نظر می رسد ارگان های مردمی چون شهرداری و شورای شهر و ارگان های دولتی نظیر فرمانداری و اداره کار بتوانند گره از کار بگشایند، فراموش نکنیم که نظم بخشی در بلوک های مختلف اجتماع روح تازه ای به آن می‌دمد.
به گفته رییس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه افراد شبگرد یا از طریق معتمدین محل انتخاب می شوند یا اینکه کلانتری ها افرادی را در حوزه استحفاظی شناسایی و به کار می گیرند.
سرهنگ علی جهان آرا می گوید: افرادی که در محله ها به عنوان شبگرد به کار گرفته می شوند و پس از بررسی مدارک هویتی و تایید صلاحیت اگر به لحاظ جسمانی سالم بوده، حسن شهرت داشته و سوء سابقه نداشته باشند در محله ها به خدمت گرفته می شوند.سرهنگ جهان آرا اظهار می‌کند: هر کلانتری حوزه استحفاظی خود را بلوک بندی و قطعه بندی کرده و برای هر قطعه یک شبگرد تعیین می کند.
به گفته وی معمولا افرادی که به کار گرفته می شوند به دلیل بیکاری و عدم تمکن مالی وارد این حوزه می شوند و البته در بین این افراد هستند کسانی که بازنشسته سازمان‌های مختلف اند.
رییس پلیس پیشگیری تصریح می کند حضور این افراد نقش به سزایی در بحث پیشگیری از سرقت دارد و با توجه به اینکه در سطح شهر بومی اند در صورت وقوع سرقت احتمال شناسایی سارقین از سوی آنان راحت تر است بنابراین می توان گفت “شبگرد” توان بالقوه ای برای پیشگیری از جرایم است.
سرهنگ جهان آرا می گوید تعرفه دریافتی حق مزد شبگردی ماهیانه از سه تا پنج هزار تومان است که این افراد خودشان رسیدی را که ممهور به مهر کلانتری های محل است برای دریافت حق الزحمه به در خانه ها می برند.
بنا به گفته رییس پلیس پیشگیری ساعات خدمت افراد شبگرد با توجه به زمان پیک جرایم تعیین می شود، این کارکنان قبل از ورود به حوزه استحفاظی خود باید در کلانتری ها اعلام حضور کرده و بعد از اتمام زمان خدمت به ایشان اطلاع دهند.لازم به ذکر است که در حین انجام وظیفه این افراد تحت نظارت و بازرسی گشت های کلانتری قرار دارند و به طور مستمر توسط روسای دوایر پیشگیری کلانتری ها آموزش داده می شوند.
وی در رابطه با رنج سنی افراد می گوید این کار به لحاظ سنی معیار معینی ندارد در حال حاضر از ۲۵ تا ۵۰ سال در این حوزه خدمت می کنند اما همه افراد باید کارت پایان خدمت داشته باشند.
سرهنگ جهان آرا اظهار می کند: با توجه به اینکه وجود افراد شبگرد در محلات نقش موثری در پیشگیری از سرقت دارد به شهروندان توصیه می کنم درصورتی که محله ایشان فاقد شبگرد است با همکاری کلانتری محل شبگرد تعیین کنند و اگر از عملکرد این افراد راضی نیستند یا مورد مشکوکی از آنان دیدند به کلانتری اطلاع دهند و البته در پرداخت حق الزحمه این کارکنان کوتاهی نکنند.
به علاوه توقع از مسئولین ، از عموم مردم هم انتظار می رود با پذیرش این افراد داستان شبگرد را با القای اهمیت و احترام بازنویسی کنند. بیایید شغل را با این کلمات تعریف کنیم: شغل یعنی انجام هر کاری در جهت خدمتی به من و به تو… و فراموش نکنیم که این روزها به دم گرم یکدیگر نیاز داریم.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=3098

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.