• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1
عدم توفيق شرکت سرمايه گذاري سازمان تامين اجتماعي در کرمانشاه؛

شصتِ شستا

  • کد خبر : 2736
  • 22 اسفند 1396 - 3:10

عبداله مرادي – گروه اقتصاد شرکت سرمايه گذاري تامين اجتماعي(شستا) نتوانسته پروژه‌هاي اقتصادي موفقي را در کرمانشاه به ثمر بنشاند. شستا بعنوان يک مجموعه تخصصي در امر سرمايه گذاري در کشور مطرح است. اين شرکت سرمايه گذاري زير مجموعه سازمان تامين اجتماعي و وزارت کار رفاه و تامين اجتماعي ، طي سال‌هاي اخير و به […]

عبداله مرادي – گروه اقتصاد
شرکت سرمايه گذاري تامين اجتماعي(شستا) نتوانسته پروژه‌هاي اقتصادي موفقي را در کرمانشاه به ثمر بنشاند.
شستا بعنوان يک مجموعه تخصصي در امر سرمايه گذاري در کشور مطرح است.
اين شرکت سرمايه گذاري زير مجموعه سازمان تامين اجتماعي و وزارت کار رفاه و تامين اجتماعي ، طي سال‌هاي اخير و به ويژه در دولت‌هاي نهم و دهم در پروژه‌هاي بزرگ صنعتي که در کرمانشاه کلنگ زده شده است مشارکت داشته است . پالايشگاه آناهيتا، ايران خودرو صحنه، کاغذ غرب ، بيستون تامين و اسيد سيتريک واحدها و طرح هاي بزرگي است که شستا درصدهاي معنا داري از سهام آنها را داشته است .
نا کارآمدي اين شرکت سرمايه گذاري زماني براي مديران اقتصادي و مردم استان کرمانشاه محرز شد که پس از گذشت ۹ سال کارشکني در اجراي طرح ايران خودرو کرمانشاه، پس از خروج اين شريک از گردونه شراکت، شرکت ايران خودرو توانست ظرف کمتر از ۱۸ ماه اين واحد صنعتي را به بهره‌برداري برساند.
اسداله رازاني استاندار پيشين کرمانشاه که بارها گلايه عدم به بهره‌برداري رسيدن و راکد ماندن طرح‌هاي شستا را به رييس جمهور ، وزير کارو رفاه اجتماعي و صنعت معدن و تجارت کرده بود حالا به عنوان معاون امور هلدينگ‌هاي اين سازمان انتخاب شده است . آقاي دکتر رازاني! اکنون وقت آن رسيده تا به عنوان کسي که براي بيکاري و اشتغال جوانان اين استان اشک ريختي با فعال کردن و راه اندازي پروژه‌هاي عظيمي که شستا در کرمانشاه دارد، نگراني مديران و مردم نسبت به اين شرکت را برطرف کني و شصت شستا به سرمايه گذاري در اين استان را به لايک تبديل و با راه اندازي اين پروژه‌ها مگاپروژه اي که قول داده بود را به ثمر برساني.
اين پروژه‌ها طلب بزرگ مردم کرمانشاه از شستا است

معاون اموراقتصادي و توسعه منابع استانداري کرمانشاه نيز با ابراز دلخوري از شرکت سرمايه گذاري سازمان تامين اجتماعي در گفتگو با ميلکان گفت: پروژه ايران خودرو با وجود شستا در پروژه حرکت روبه جلويي نداشت و به خاطر حدود ۲ ميليارد تومان اختلاف حسابش با ايران خودرو حاضر نبود که از اين طرح خارج شود.
رضا رحيمي افزود: با خروج شستا از طرح ايران خودرو اين واحد در کمتر از ۱۸ ماه به بهره برداري رسيد و هم اکنون علاوه‌بر اشتغال بيش از ۵۰۰ نفر در اين کارخانه شرکت‌هاي قطعه ساز استان نيز رونق گرفته‌اند.
وي با اشاره به سرمايه گذاري شستا در پروژه سيمان غرب، ۲ واحد تعطيل کاغذ غرب و اسيد سيتريک کيمياورزان غرب و ۲ طرح صنعتي بيستون تامين و پالايشگاه آناهيتا خاطر نشان ساخت: اسيد سيتريک با بيش از ۱۵۰ نفر اشتغال در زمان فعاليت ۷ سال است که راکد است و علي رغم تعميرات اساسي که سال گذشته انجام شد الان هيچ کمبودي به جز سرمايه درگردشي بين ۵ تا ۱۵ ميليارد تومان براي خريد شکر خام در فصل برداشت را ندارد. با تلاشي که توسط مهندس نعمت زاده وزير وقت صنعت معدن و تجارت انجام شد تعرفه واردات اسيد سيتريک افزايش پيداکرد که اين واحد توليد بتواند با رقباي چيني وارد رقابت شود و حتي قول اين را نيز گرفتيم که در صورت عرضه محصول اسيد سيتريک کرمانشاه به بازار افزايش بيشتر تعرفه را نيز شاهد باشيم .
معاون استاندار کرمانشاه تاکيد کرد: اسيدسيتريک کرمانشاه به واسطه تکنولوژي که دارد يکي از برترين برندهاي دنيا است که متاسفانه اين سرمايه عظيم که مي تواند اشتغال خوبي داشته باشد راکد مانده است. علي رغم بازديدهاي متعدد وزير صنعت، قائم مقام وزير کار ، مديرعامل شستا و مدير هلدينگ ها هيچ اتفاق نيفتاد و راه اندازي مجدد اين پروژه به عنوان يک طلب بزرگ از شستا باقي مانده است.
وي با بيان اينکه راه اندازي چنين صنعتي در حال حاضر بالغ بر ۳۰۰ ميليارد تومان سرمايه نياز دارد گفت: خوابيدن حتي يک روز اين سرمايه قابل قبول نيست چون اين تکنولوژي تا چند سال ديگر از رده خارج خواهد شد.
رحيمي در خصوص پروژه کاغذ غرب نيز بيان داشت: اين شرکت بعد از جنگ تحميلي با هدف ايجاد اشتغال و فعال کردن دو بخش کشاورزي و صنعت در عرصه اي بيش از ۳۰۰ هکتار راه اندازي شد. اين واحد با وجود اينکه در بخش کاغذ گلاسه راه اندازي شد اما به واسطه عدم تامين خمير کاغذ ۹ سال است که متوقف شده است .
وي افزود: بيستون تامين نيز از پروژه هاي شستا در کرمانشاه است که علي‌رغم پيشرفت۹۰درصد تمايلي براي بهره برداري از آن ندارند.
بيستون تامين در سال۸۷ باهدف توليد کارتون و خمير کاغذ از ضايعات کاغذ با تسهيلات ريالي از صندوق توسعه ملي آغاز به راه اندازي شد و حالا پس از گذشت ??۱۰سال و پيشرفت و تجهيز۹۰درصدي آنرا به بهره برداري نمي رسانند.
اين مدير اقتصادي استانداري کرمانشاه با اشاره به پالايشگاه آناهيتا به عنوان يکي ديگر از طرح هاي شراکتي شستا در کرمانشاه بيان داشت: سازمان تامين اجتماعي با۳۳/۳ سهم ?? درصدي تا قبل از اين به عنوان يکي از سهامداران اصلي اين پروژه بود که علي رغم کلنگ زني توسط وزير رفاه دولت نهم و گريدرزني به عنوان آغاز عمليات اجرايي توسط وزير کار تعاون و رفاه اجتماعي دولت يازدهم و تمام تلاشهايي که شد اقدامي اجرايي براي اين پروژه انجام نداد .
وي تصريح کرد : با کم شدن سهم وزارت کار نسبت به وزارت نفت و تبديل منطقه احداث پالايشگاه به شهرک تخصصي اين صنعت با بهره مندي از معافيت۱۳ ساله ماليات و تامين آب و ديگر زير ساخت‌ها و بالا رفتن توجيه اقتصادي اميدواريم به زودي شاهد اجراي پروژه باشيم.
رحيمي بخش عمده تامين سرمايه شستا را از محل حق و حقوق پرداختي کارگران به حساب تامين اجتماعي دانست و ياد آور شد: هدف از ايجاد اين شرکت سرمايه گذاري در زير مجموعه سازمان تامين اجتماعي ايجاد اشتغال در مناطق مختلف کشور بود. اين طرح ها نيز از حق و حقوق کارگران کرمانشاهي است که آرزو دارند فرزندانشان در اين واحدها مشغول کار شوند.
شستا تکليف خود را با سرمايه گذاري روشن کند

رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با بيان اينکه شستا بايد تکليف خود را با سرمايه گذاري روشن کند گفت: آنچه که در بحث سرمايه گذاري در طرح‌هاي روي دست مانده شستا مطرح است به يک معضل کشوري تبديل شده است. در استان کرمانشاه نيز علي رغم مکاتبات متعدد استانداران چند سال گذشته و مهندس بازوند به عنوان استاندار کنوني نتوانسته ايم اين شرکت سرمايه گذاري را پاي کار بياوريم و طرح‌هاي صنعتي مورد سرمايه گذاري آن را به بهره‌برداري برسانيم.
دکتر سيد نعمت‌اله حقيقي نيز به تشريح وضعيت واحدهاي صنعتي و پروژه هاي شستا در کرمانشاه پرداخت وخاطر نشان ساخت: شرکت اسيد سيتريک ( کيميا ورزان مهر غرب) يکي از واحدهاي اين شرکت سرمايه گذاري به‌عنوان اولين توليد کننده اسيد سيتريک خوراکي در کشور سال ۷۹ فعاليت خود را شروع کرد و سال ۸۵ با ۱۰۰ ميليارد تومان سرمايه گذاري و اشتغال ۱۵۰نفري طرح به بهره‌برداري رسيد . وي افزود: علي رغم اينکه اين واحد توليدي داراي آخرين تکنولوژي روز دنيا است و عمده محصولات آن صادراتي است اين پروژه تنها گير تامين مواد اوليه به موقع مي باشد. خوراک اوليه اين واحد شکر است و شکر در بازارهاي جهاني و به تبع آن در کشور نوسان زيادي دارد و اگرشکر در فصل برداشت خريداري شود حدودا ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزان تر است و عملا قيمت تمام شده اين محصول کاملا اقتصادي خواهد شد.
رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با اشاره به اينکه با ۲۰تا ۲۵ ميليارد تومان مي توان خوراک اوليه اين واحد را از شکر به ذرت تغييرداد گفت: اگر اين اتفاق بيفتد هم صرفه اقتصادي خواهد داشت و هم براي توسعه بخش کشاورزي مفيد خواهد بود و محصول دوم اين کارخانه نيز مي تواند به عنوان خوراک دام استفاده شود. اين پروژه از لحاظ فني براي توليد هيچ مشکلي ندارد و در هر صورت شستا بايد در چند زمينه پيگيري کند . وي اظهارداشت : اگر شستا به زيانده بودن و عدم تمايل به ادامه توليد در اين پروژه اعتقاد دارد بايد اقدام به واگذاري آن از طريق مزايده و فراخوان کند تا اين سرمايه راکد به چرخه صنعت استان برگردد.
کارخانه کاغذ غرب نيز از طرح‌هايي است که بيست سال از راه اندازي آن مي گذرد. اين کارخانه با هدف توليد سالانه يکصد هزار تن انواع کاغذ چاپ و تحرير با گرفتن زميني به مساحت ۳۰۰هکتار در بهترين عرصه و در اختيارداشتن آب مناسب که تامين آبي با اين حجم براي صنعت به سختي مقدور است ظرفيتي منحصر به فرد براي ايجاد واحد صنعتي است . با توجه به اينکه ماشين آلات پيش توليد خمير کاغذ و ديگر ماشين آلات با همديگر هماهنگ نبودند واحد به دلايل فني متروکه شده است و الان نيز تصوري براي اينکه بتوانيم اين خط توليد را مجدد راه اندازي کنيم وجود ندارد.
شستا بايستي در استان در خصوص پروژه‌هاي روي دست مانده اش تعيين تکليف کند و براي اين سوله ها و صنايع و آب و زير ساخت هاي موجود پروژه اي جايگزين داشته باشد و يا باهمکاري بانکي که طرح را تملک کرده است فرآيند واگذاري را انجام دهند.
حقيقي با اشاره به اينکه بيستون تامين نيز با هدف توليد کاغذ از کاغذ باطله با ظرفيت ۹۰هزار تن احداث شده است گفت: در اين طرح نيز بيش از ۱۰۰ ميليارد تومان تا به‌حال هزينه شده است و اين پروژه بيش از ۹۰درصد پيشرفت فيزيکي دارد و متاسفانه در جلسات متعددي که با مديران شستا داشتيم در آخرين جلسه نماينده شستا در صحبتي جديد اعلام کردند که اين پروژه اقتصادي نيست. وي با بيان اينکه پس از افزايش سرمايه پالايشگاه آناهيتا تغييراتي در سهامداران اين طرح ايجاد شده است تصريح کرد: بازنشستگي صنعت نفت ، پالايش و پخش و مجموعه شرکت‌هاي تامين اجتماعي به ترتيب ۴۶/۷ ، ۲۰، ۳۳/۳ درصد سهام را دارا مي باشند.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=2736

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.