• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
1
استاندار کرمانشاه در گفتگوی اختصای با میلکان:

مديران ناکارآمد را يک ماه ديگرمعرفي مي کنم

  • کد خبر : 2319
  • 30 آذر 1396 - 7:19
مديران ناکارآمد را يک ماه ديگرمعرفي مي کنم

پس از گذشت چهل روز از زلزله بزرگ غرب استان کرمانشاه مصاحبه اي با استاندار کرمانشاه در خصوص کارهايي که در اين مدت انجام شده است و برنامه هاي استان براي زلزله زدگان داشتيم . به مستاجرين هم کانکس تعلق مي‌گيرد استاندار کرمانشاه درخصوص اسکان موقت زلزله زدگان گفت: ابتدا تصميم براين بود که براي […]

پس از گذشت چهل روز از زلزله بزرگ غرب استان کرمانشاه مصاحبه اي با استاندار کرمانشاه در خصوص کارهايي که در اين مدت انجام شده است و برنامه هاي استان براي زلزله زدگان داشتيم .
به مستاجرين هم کانکس تعلق مي‌گيرد
استاندار کرمانشاه درخصوص اسکان موقت زلزله زدگان گفت: ابتدا تصميم براين بود که براي اسکان موقت درروستا پول را به مردم بدهيم تا با مصالح سبک اقدام به ساخت محلي کوچک براي اسکان موقت خود بکنند.اما پس لرزه ها اجازه اين ساخت و ساز را به مردم نداد.هرچند که از عوارض و سختي هاي کار کانکس هم اطلاع داشتيم اما اين بهترين گزينه بود و با يد عوارض آن را به حداقل برسانيم. ساخت کانکس را درروستا به سپاه واگذار کرديم و درشهر به ارتش.
هوشنگ بازوند افزود: اسکان موقت روستاها را درداخل خانه هاي خود مردم دربرنامه داريم که بتوانند بعدها هم از آن استفاده کنند.اما اين امکان براي همه فراهم نمي شود و حدود ۲۰ درصد از مردم بايد درمحل هايي جز منزل خود اقدام به نصب کانکس کنند.
وي ضمن تشکر از مردم براي حساسيتي که درخصوص اسکان آسيب ديدگان دارند بيان داشت: متأسفانه برخي از اين کانکس ها کيفيت خوبي ندارند اما با اين وجود همچنان استقبال مي کنيم. انتقاداتي درخصوص سرعت دراحداث اسکان موقت مي شود که با مقايسه اين کار دراين حادثه با ديگر حوادث مي بينيم که اين اتفاق با سرعت خيلي بيشتري درحال انجام است.
استاندار کرمانشاه تصريح کرد: به يک روستايي به عنوان کمک بلاعوض دولتي ۲ ميليون تومان براي خريد وسايل خانه و ۵ ميليون تومان کمک هزينه ساخت منزل و يک کانکس مي دهيم و درصورت کشته شدن دام به ازاي هرگوسفند ۶۰۰ هزارتومان و هررأس گاو يک ميليون تومان خسارت پرداخت مي‌کنيم.
وي با بيان اينکه به کساني که کانکس مردمي تحويل مي گيرند درصورتي که همان کانکس را بخواهند و تصميمي به تعويض آن با کانکس هاي ساخته شده توسط قرارگاه خاتم نگيرند مبلغ ۳ ميليون تومان به عنوان هزينه کانکس داده مي شود وي اظهارداشت: درشهرهاي آسيب ديده نيز مالکين کانکس مي گيرند يا درعرصه خانه درصورت داشتن جا نصب مي شود يا درمحل اسکان تجمعي نصب مي کنيم.درشهرنيز اگر کسي کانکس نخواهد ۵ميليون بلاعوض علاوه برديگر کمک ها به او داده مي شود.
بازوند کمک هاي ۶ميليون، ۲ميليون بلاعوض و ۴۰ ميليون وام را از تسهيلات خانواده هاي شهري برشمرد و گفت: براي مستأجرين سه پيشنهاد داريم:اول اينکه اگر روستايي هستند و به هردليلي به شهرآمده اند و بخواهند به روستا برگردند با تأييد فرماندار همان رفتاري که با روستايي ها داشته ايم با آنان نيز خواهيم داشت.دوم اينکه اگر کانکس نخواهد به عنوان کرايه خانه ۵ ميليون بلاعوض ديگر اهداء مي‌شود. سوم اينکه درنقطه اي که توسط مديريت استان و شهرستان ها مشخص مي شود کانکس دراختيارشان مي گذاريم.
استاندارکرمانشاه درپاسخ به پيشنهاد ميلکان درخصوص اهداء وام ساخت منزل به مستأجريني که بتوانند زمين و يا يک زمين شراکتي براي ساخت دو واحد معرفي کند گفت:کاملا با اين موافقم و به اين افراد نيز وام تعلق مي‌گيرد.
مديران ناکارآمد را يک ماه ديگرمعرفي مي کنم
بازوند درخصوص محک مديران دراين حادثه تصريح کرد: اين حادثه محک خوبي براي مديران استان بود اما براي اعلام ارزيابي ها هنوز زود است و ظرف يک ماه آينده نتيجه اين ارزيابي ها را اعلام و مديران موفق و ناکارآمد استان را معرفي مي کنيم. مديريت دربحران حاصل سعي و خطاست. روز اول خانمي آمده بود و فقط تقاضاي آب مي کرد اما امروز مسکن دائم تنها خواسته اين مردم شده است.
براي استمهال وام‌ها دولت يک هزار و ۵۰ ميليارد تومان
به بانکها مي‌دهد
وي تاکيد کرد: پيام رهبري درهمان روز اول حاوي يک وفاق ملي بود که موجب يک وحدت ملي شد. حضور وزيرکشور در روز اول، رييس جمهور در روز دوم، رييس مجلس روز سوم و درروز چهارم مقام معظم رهبري درمنطقه نقطه عطفي بود و مسکني براي دردهاي اين مردم حادثه ديده. دراين سفر ها و سفرمعاون اول به همراه جمعي از وزيران مصوبات خوبي با سرعت به تصويب رسيد. بخشي از اين مصوبات ۲۸۰ ميليارد تومان کمک بلاعوض، ۸۴۵ ميليارد تومان تسهيلات،۲۲۰ ميليارد تومان تسهيلات قرض الحسنه،۲۱ ميليارد تومان براي تلفات دام ها و ۶۰۰ ميليارد تومان نيز از صندوق توسعه ملي ابلاغ شد.درحالي که درديگر زلزله ها دربهترين شرايط ۲۰ روز براي همين کار طول طول مي کشيد.اما درخواست هاي ديگري همچون پرداخت عوارض به پرورش ماهي ها و محل نگهداري دام ها را نيز داريم.
استاندار کرمانشاه افزود: دولت براي استمهال وام‌هاي۸ شهر زلزله زده به ميزان ۴هزارو ۵۰۰ ميليون تومان بابت سود اين دو سال متعهد شده است که يک هزارو ۵۰ ميليارد تومان به بانکها پرداخت کند.البته اين شامل شهرستان کرمانشاه نمي شود و ما بايد درمورد شهرکرمانشاه تصميم بگيريم و واجدين شرايط استمهال را به بانک ها معرفي کنيم.
مردم ته دلشان خاليست که مبادا تنهايشان بگذاريم

وي تصريح کرد: اين مردم نگران هستند چون درهشت سال جنگ به اينها گفتند۴۰ روز ديگر جنگ تمام مي‌شود اين ۴۰ شب، ۸سال طول کشيد.الان اين نگراني را دارند که ما آنها را تنها بگذاريم.
من هرکجا مي روم اين اطمينان را به آنها مي دهم که همراهشان هستيم و تنهايشان نخواهم گذاشت.
اين مردم ته دلشان خاليست از اينکه مبادا تنهايشان بگذارند، اما نسبت به هفته اول اعتمادشان افزايش پيدا کرده است.
مخالفيم که خيري
برود و تنها يک محل را بسازد
کمک هاي مردم دراين زلزله وحدت آفرين بود. مردم خيلي پاي کار آمدند.يکي از دلايل اين حرکت عظيم مردم پيام و حضوررهبري درمنطقه و ديگري تأثيرگذاربودن فضاي مجازي است که خيلي مردم را تحريک کرد که پاي کار بيايند.هرچند تهديدهايي نيز براي ما داشت اما معدل فرصت فضاي مجازي درهراتفاقي از تهديدهاي آن بيشتر است..يکي از عوارض فضاي مجازي اين بود که به شکلي وانمود شد که کمک ها را به ارگان هاي دولتي ندهيد و خودتان به دست مردم برسانيد.ترافيک روزهاي دوم و سوم نيز به همين خاطر به وجود آمد.ولي ما هيچوقت از حضورخود مردم درمنطقه جلوگيري نکرديم و نخواستيم اين نيت خير به کام مردم تلخ شود.

به معتمدين مردم پيشنهاد تشکيل صندوق مشترک را داده ايم
کمک هاي مردمي نقدي که بخشي از آن دردست تعدادي از افراد مشهور و مورد اعتماد مردم مي باشد که ديدگاهشان عجيب است.مثلا صادق زيبا کلام مي گفت من با اين ۳ ميليارد و ۲۰۰ ميليون تومان مي خواهم آبياري تحت فشار را درروستاها انجام دهم که ما به او گفتيم ۶هزار هکتار زمين کشاورزي تحت تأثير اين حادثه هستند پول شما فقط مي تواند فقط ۱۲۰ هکتار را جوابگو باشد.ما پيشنهاد داديم که علي دايي، صادق زيبا کلام و خانم کلباسي و ديگراني که کمک هاي عمده را دراختياردارند يک صندوق مشترک تشکيل دهند خودشان هم هيئت امناي آن شوند اما سعي کنند که اين کمک ها را به صورت مساوي بين همه مردم تقسيم کنند.هرکس مي خواهد کمک کند به اين ۱۹ هزارخانوار به يک شکل کمک کند ما با اين شکل مخالفيم که يک خير برود و به تنهايي يک منطقه را بسازد چون ما نمي دانيم واقعا مي سازد يا نه ؟و ديگر آنکه اگر يک روستا را رايگان بسازند ديگر روستاها به ما معترض مي شوند.
يکي از نگراني هاي پيش رو بحث گرماي تابستان است
وي يکي از نگراني هاي پيش رو را بحث گرما دانست و گفت:درهفته آينده تشکيل جلسه خواهيم داد و سازوکاري براي مقابله با گرما پيش بيني خواهيم کرد.راهکارهايي به ذهن من رسيده که بايد چکش کاري شود و آن گرفتن موافقت دولت براي تهيه ۱۰ تا ۱۵ هزارکولرکوچک است.مطمئنا تا قبل از گرما نمي توانيم خانه ها را بسازيم
استاندار کرمانشاه گفت: اين زلزله با توجه به حرکت صفحه‌اي از زمين که به صفحه عربستان-ايران موسوم است آنقدر بزرگ بود که موجب شد تقريبا همه گسل‌هايي که درکشور وجود دارد به نوعي نيمه فعال شده و شاهد تکان هايي دراکثرنقاط ايران هستيم.بازوند با بيان اينکه خوشبختانه تلفات ما نسبت به بزرگي و وسعت زلزله کم بود اظهارداشت: دليل اصلي آن نيز هوشمندي مردم درهنگام وقوع پيش لرزه و خروج آنها از خانه هايشان بود.البته اين هوشمندي هنوز در ساخت و سازهاي ما کم است و مردم بايد بيشتر به اين بخش توجه کنند. البته دراين منطقه ۱۹ هزارکيلومترمربعي که تحت تأثير زلزله بود تراکم جمعيتي فراواني نداشتيم.
وي بيان داشت : ساعت هفت و نيم صبح روزحادثه درسرپل ذهاب اقدام به تقسيم کار کردم و سپاه به پيشنهاد فرمانده سپاه استان کار امداد و نجات روستاها و ارتش کارامداد و نجات و آواربرداري شهر را عهده دار شدند. حضور۸ تا ۹ هزارنيروي خوب و توانمند نظامي و تجهيزات قرارگاه خاتم الانبياء با بيش از ۵۰۰ ماشين در منطقه نعمت بزرگي بود براي کمک به امداد و نجات که توانستند۲ هزارو ۹۰۰ نفر را از زيرآوار بيرون بکشند.اين درحالي است که درزلزله منجيل و رودبار بعد از ۷۲ ساعت کارامداد و نجات انجام شد و انسان هاي زيادي درزيرآوار مردند.اگر اين ظرفيت درمنطقه نبود امدادو نجات هلال احمر به تنهايي قادر به انجام اين کار نبود.خوشبختانه تا ساعت ۱۱ کسي زيرآوار نماند
بازوند با اشاره به اينکه ۶ تا ۷ ساعت پس از حادثه را گرفتار شب بوديم تصريح کرد: بالگرد امکان حضور درمنطقه را نداشت و تردد ماشين سخت بود وکارانتقال مصدومان به کندي انجام مي گرفت. اما صبح اول وقت امداد هوايي، هوانيروز و مرکز اورژانس کشور با ۳۵ بالگرد درمنطقه حضورپيدا کردند علاوه بر اين اتوبوس آمبولانس هاي اورژانس همان شب از تهران حرکت کردند و صبح درمنطقه هر دفعه با حمل ۲۰ مصدوم سرعت خوبي به انتقال بخشيدند. اتفاقي که تا بحال درهيچ زلزله و حادثه اي رخ نداده است. ۶هزار و ۵۰۰ مصدوم با سرعت و به نحوي به کرمانشاه، کرج و همدان منتقل شدند که حتي يک کشته درهنگام انتقال نداشتيم.
استاندار کرمانشاه ضمن تقدير ويژه از رييس بنياد مستضعفان گفت: مهندس سعيدي کيا از همان ساعات اوليه در منطقه حضوزر پيدا کرد و ضمن اهدا چندين کاميون آب مدني در همان روز اول ، سيمان تمامي منازل روستايي را نيز تقبل کرد.
استاندار کرمانشاه در پاسخ به اين سوال که تلخ ترين صحنه اي که در اين حادثه ديديد چه بود و چه زماني خنده برلب تان آمد گفت: تلخ ترين صحنه اين حادثه که هروقت درذهنم تداعي مي شود اشک درچشمانم جمع مي شود صحنه مرگ مادري بود که خودش را روي بچه اش انداخت تا بچه زنده بماند و خودش مرد و صحنه اي که من را خوشحال کرد زماني بودکه اهالي يک روستا را درحال ساخت و ساز منازل خودشان ديدم. زن و مرد و بچه همه درحال کار بودند.زنان با فرغون آجر و ملات جابجا مي‌کردند آنجا اميدوارشدم و حس زندگي و حيات را درمنطقه احساس کردم.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=2319

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.