• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
1
با حضور شهرام اقبال زاده در کرمانشاه برگزار شد؛

دومین نشست تخصصی آموزش مربی کودک برای فعالیت در خانه های فرهنگ و هنر مناطق زلزله زده

  • کد خبر : 2277
  • 26 آذر 1396 - 7:14

  دومین نشست تخصصی با حضور شهرام اقبال زاده و با موضوع ضرورت شناخت کودک جهت آموزش مربیان داوطلب و اعزام به مناطق زلزله زده برگزار شد. کمپین تاسیس خانه های فرهنگ و هنر کودک و نوجوان در مناطق زلزله زده، دومین نشست تخصصی را با حضور شهرام اقبال زاده و با موضوع ضرورت شناخت […]

 

دومین نشست تخصصی با حضور شهرام اقبال زاده و با موضوع ضرورت شناخت کودک جهت آموزش مربیان داوطلب و اعزام به مناطق زلزله زده برگزار شد.

کمپین تاسیس خانه های فرهنگ و هنر کودک و نوجوان در مناطق زلزله زده، دومین نشست تخصصی را با حضور شهرام اقبال زاده و با موضوع ضرورت شناخت کودک  جهت آموزش مربیان داوطلب و اعزام به مناطق زلزله زده در مجتمع فرهنگی و هنری شهید آوینی برگزار کرد.

شهرام اقبال زاده نویسنده، فعال مدنی، منتقد ادبی و مترجم و دبیر شورای کتاب کودک و دبیر کمپین تاسیس خانه های فرهنگ و هنر کودک و نوجوان در مناطق زلزله زده سخنران این نشست بود. دراین نشست، گروهی از اعضای انجمن طراحان گرافیک، هنرمندان، مربیان وعلاقمندان به فعالیت در آموزش کودکان  شرکت داشتند.

روزبه حبیبیان، موسس و مدیر اجرایی این کمپین  در آغاز این نشست ضمن خوش آمدگویی به حضار اعلام کرد: با توجه به اهمیت و گستردگی دامنه ی موضوع و ضرورت شناخت هرچه بیشتر احساسات و عواطف کودکان مناطق زلزله زده و آموزش مربی جهت اعزام به مناطق یادشده، این نشست ها برگزار می گردد و در هفته های آتی ادامه خواهد یافت.

وی گفت: ازآنجا که یکی از آسیب پذیرترین گروه ها در هنگام بروز حوادث و بلایای طبیعی کودکان و نوجوانان هستند که شاید به دلیل حجم مشکلات ناشی از حوادث چندان توجهی به آنان نمی شود نباید با آنها سلیقه ای عمل کنیم، تصمیم گرفتیم تا کارگاه هایی را با حضور اساتید جهت تربیت مربی و اعزام به مناطق زلزله زده برگزار نماییم.

وی همچنین از فعالیت گروه ها و سازمان های غیرمتخصص در مناطق زلزله زده در حوزه فرهنگ و هنر انتقاد کرد.

اقبال زاده سخنران این نشست با توجه به موضوع بحث اظهار داشت: از آنجا که آسیب‌های روانی و اجتماعی کودکان زلزله زده را تهدید می‌کند، مهم است که هر چه سریع تر این کودکان ونوجوانان به شرایط عادی زندگی روزمره خود برگردند؛ به همین دلیل ضروری است حداقل امکانات تحصیل، مطالعه، بازی و ورزش برای کودکان ونوجوانان مهیا شود. وجود اسباب بازی ها و کتاب های مناسب و امکانات تحصیلی به این کودکان و نوجوان احساس برگشت به وضعیت عادی را می دهد .

اقبال زاده اظهار داشت: کمکی که مربیان می توانند به این کودکان ونوجوانان داشته باشند این است که شرایطی را فراهم کنند تا آنان بتوانند به زندگی عادی برگردند، بازی، شوخی، تحصیل، مطالعه، وقت گذاشتن و حرف زدن با کودکان ونوجوانان مناطق زلزله زده از کمک هایی است که  مربیان این کارگاه ها می توانند ارائه دهند.

دبیر کمپین  ادامه داد: نقاشی کشیدن و خاطره گویی می‌تواند در کاهش آلام سوگ کودکان موثر باشد. گوش دادن به موسیقی نیز می‌تواند کمک کند. برای این بچه‌ها نباید داستان سرایی کرد و نباید اطلاعات مبهم به آن‌ها داد. باید حقایق را تعریف کنیم و اجازه صحبت کردن و طرح سوال را به آنان بدهیم.

این فعال مدنی افزود: نه تنها کودکان و نوجوانان در این موارد صدمات زیادی تجربه می کنند بلکه عوارض منفی این حوادث بر والدین و سایر اعضای خانواده نیز نقش تعیین کننده ای بر آسیب کودکان و نوجوانان دارد. وقتی والدین و سایر اعضای خانواده تحت تاثیر منفی بیشتری از زلزله باشند، قادر نخواهند بود از فرزندان و عزیزان خود مراقبت کنند و در نتیجه کودکان و نوجوان خسارت های متعدد و ضررهای سنگین تری را تجربه می کنند.

وی گفت: نکته مهم این است که در این شرایط تمام اتفاقات سنگین وتلخ زندگی در یک دوره کوتاه مدت برای انسان رخ داده است، هنگامی که زلزله زده کودک است، این همه تغییرات سنگین و تلخ زندگی در طی این مدت کوتاه وی را پریشان و بحران زده می کند و در این شرایط نیاز به کمک های تخصصی روان شناسی و روانپزشکی وجود دارد تا کودک از چنین دوره بحرانی و سنگین بگذرد.

وی یادآور شد: ما نباید ابتدای حادثه قهرمانانه قدم جلو بگذاریم و بعد از مدتی که هیجانات فروکش کرد مساله را به فراموشی بسپاریم، حمایت اجتماعی فردی به ویژه به کودکان بازمانده زلزله کمک شایانی خواهد کرد.

اقبال زاده تاکید کرد؛ در هنگام فوت نزدیکان و عزیزان، سوگواری و عزاداری کمک شایانی در روند بهبود روانی فرد دارد و لذا به حادثه دیدگان اجازه بدید که به هر شیوه ای عزاداری کنند و از کلمات کلیشه ای مثل غصه نخور، درست میشه و…سعی نکنید فرد را آرام کنید.

در پایان اقبال زاده با توجه به شدت تألمات وارد شده بر کودکان و نوجوانان این حادثه، درخواست کرد در کنار برطرف کردن نیازهای اولیه ی زلزله زدگان، به حمایت های روحی و معنوی هم باید توجه کنیم و به حمایت های خود ادامه دهیم که در دراز مدت آسیب های روانی زیادی متوجه آنها و جامعه خواهد بود.

فریبرز لرستانی نویسنده کودک و نوجوانان نیز در این جلسه حضور یافت و درباره نحوه برخورد و آموزش با کودکان نکاتی را بیان کرد.

کمپین تاسیس خانه های فرهنگ و هنر توسط انجمن طراحان گرافیک کرمانشاه آغاز به کار کرده و با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری کرمانشاه و چهره های فرهنگی و هنری فعالیت خود را آغاز کرده است.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=2277

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.