• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3
کاهش وزن و ثبات قیمت کیفیت نان را کاهش می‌دهد

کیفیت نان را فدای قیمت‌گذاری غیرمنطقی نکنید

  • کد خبر : 20100
  • 09 خرداد 1400 - 16:14
کیفیت نان را فدای قیمت‌گذاری غیرمنطقی نکنید

عبدالله مرادی- گروه اجتماعی نان قوت غالب مردم ایران به ویژه مردم تلیت خور غرب کشور است، اما آنچنان در اقتصاد خانواده نقش ندارد که بخواهیم کم فروشی، کیفیت و بهداشت آن را فدای عدم افزایش قیمت آن بکنیم. سال های گذشته معمولاً قیمت هر کالا و خدمات یک بار با توجه به نرخ گذاری […]

عبدالله مرادی- گروه اجتماعی
نان قوت غالب مردم ایران به ویژه مردم تلیت خور غرب کشور است، اما آنچنان در اقتصاد خانواده نقش ندارد که بخواهیم کم فروشی، کیفیت و بهداشت آن را فدای عدم افزایش قیمت آن بکنیم.
سال های گذشته معمولاً قیمت هر کالا و خدمات یک بار با توجه به نرخ گذاری که اول سال انجام می‌شد افزایش پیدا می‌کرد. این سنت دیرینه تنها در برخی صنوف و بخش ها باقی مانده است و بدون توجه به تورم روزانه قیمت یکسری کالاها و خدمات همچون دستمزد کارگر، نرخ کرایه تاکسی و قیمت نان در یک یا گاهی دو تا سه سال ثابتباقی می ماند.
افزایش قیمت، گرانی و عنوان علمی آن «تورم » طی چند سال اخیر آنقدر رشد فزاینده ای داشته است که برای خیلی از کالاها حتی حامل های انرژی که دولت تعیین کننده و فروشنده آن است باور پذیر نیست. توجه، تمرکز و نگاه‌های سیاسی بر قیمت نان به حساسیت قیمت آن افزوده است. هر خانواده کرمانشاهی با متوسط جمعیت ۴ نفر مگر در روز بیشتر از ۴ هزار تومان مصرف می‌کنند؟ افزایش قیمت ۲۵ تا ۳۰ درصدی این کالا یعنی در روز یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ تومان اضافه شدن به هزینه خرید نان. این چه نقشی می‌تواند در اقتصاد و شرایط مالی هرکدام از ما داشته باشد؟
بازار آنقدر آشفته و لجام گسیخته است که به عنوان مثال با چرخی در بازار روز و مقایسه قیمت‌های دو غرفه کنار هم متوجه می شوند که اختلاف قیمت میوه، تره بار و صیفی جات با یک کیفیت، حدود ۳۰ درصد اختلاف قیمت دارند.
عدم افزایش قیمت نان و به کار بردن سیاست کاهش وزن مطمئنا در کیفیت، بهداشت و دور ریز آن تاثیرگذار خواهد بود.
کیفیت نان را فدای قیمت‌گذاری های سیاسی نکنیم
رئیس اتحادیه نانوایانکرمانشاه در گفتگو با میلکان گفت: بر اساس قانون کار اول فروردین باید مانیز مانند سایر صنوف افزایش دستمزد کارگر را داشته باشیم اما چون نان افزایش قیمت پیدا نمی‌کند فقط ضررش را صاحبان نانوایی می بینند.
اعتضاد علیزاده اظهارداشت: بر همین اساس و آنالیز قیمت نان باید افزایش پیدا کند اما مورد قبول واقع نمی شود. چرا نباید افزایش دستمزد کارگر را برای پخت نان مرغوب و مطلوب تر در نظر بگیریم در حالی که تامین اجتماعی ۴۰ درصد حق بیمه را افزایش داده است و هزینه های جانبی به صورت سرسام آوری افزایش پیدا کرده است.اگر به این شکل پیش برویم تنور نانوایی ها یکی پس از دیگری خاموش خواهد شد.وی با اشاره به اینکه سیاست این است که وزن را کاهش بدهیم اما افزایش قیمت ندهیم تصریح کرد: کاهش وزن تاثیر مستقیم روی کیفیت دارد. مردم خبر ندارند که در مقابل گران نشدن نان با وزن آن بازی شده است.
عضو هیئت رییسه اتاق اصناف کرمانشاه بیان داشت: اگر نانوا نان را با وزن استاندارد خود پخت نکند کیفیت نان خود به خود کاهش پیدا می‌کند و دور ریز و ضایعات نان بیشتر می شود. اگر منطقی کار کنیم مردم می فهمند و اطلاعات دارند. نان سر سفره خودشان نشان می دهد. نانوایی ها هم از همین مردم هستند.
وی با تاکبد بر اینکه سلامت نان واجب‌تر از هر چیزی است اظهارداشت: نظارت بیشتر و دقیق‌تر در بازرسی ها منوط به این است که قیمت واقعی و کارشناسی را به نانوا بدهیم. خرید وسایل بهداشتی و شوینده هزینه بردار است اگر ما قیمت نان را افزایش ندهیم برای جلوگیری از ضرر بیشتر مجبورند این موارد را کاهش بدهند.
رییس اتحادیه نانوایان کرمانشاه گفت: در شهرستان کرمانشاه حدود یک هزارو۱۰۰ واحد نانوایی داریم که ۲۵۰ فقره آن مازاد است. با سیاستهای غلط برداشتن فاصله صنفی و آزاد کردن اهداء مجوز، نانوایی‌های قدیمی که معمولاً داخل کوچه ها هستند وادار به کم فروشی و آرد فروشی شده‌اند.
وی با بیان اینکه آمار دقیقی از میزان مصرف سرانه نان وجود ندارد گفت: مصرف نان در استانهای غرب کشور به واسطه تلیت خور بودن و زندگی عشایری نسبت به بقیه کشور بالاتر است که این خود نشان دهنده فقر در این مناطق است.نانوا تعصب برکت الهی را می‌کشد که تولید می‌کند. دوست نداریم نفرین سر سفره برای ما قرار بدهند.
نانوایی آزادپز نداریم
وی با بیان اینکه عناوین آزاد پز و دولتی به نوع یک و دو تغییر پیدا کرده است خاطرنشان ساخت: ۶۷۰ واحد نوع یک هستند که آرد را ۳۵ هزار تومان می‌خرند و نانوایی‌های نوع ۲ همان آرد را ۴۷هزار تومان می‌خرند. با توجه به اینکه بقیه هزینه ها یکی است باید آن را با قیمت و وزن مشخص با مشتری تحویل بدهند.اگر غیر از این باشد با آنها برخورد می‌شود.
علیزاده در خصوص قیمت نان های کنجدی و … گفت: ما در قیمت گذاری و عناوین نان چنین عناوینی را نداریم. کنجد غیر بهداشتی است و قانون اجازه پاشیدن کنجد را به نانوایی نداده است. اگر مشتری هم علاقه داشته باشد باید خودش کنجد ببرد.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=20100

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.