• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4

NA از اعتياد تا اعتماد

  • کد خبر : 1969
  • 07 آبان 1396 - 16:32

پريسا عباسي – گروه جامعه Narcotics anonymous که به اختصار NA ناميده مي شود همان گروهي است که در ايران با نام معتادان گمنام مشهور است . NA را مي توان يکي از بزرگترين NGOهاي دنيا قلمداد کرد که در رسيدن به اهداف خود موفق بوده است . در اين گروه ها هدف آزادي معتاداني […]

پريسا عباسي – گروه جامعه
Narcotics anonymous که به اختصار NA ناميده مي شود همان گروهي است که در ايران با نام معتادان گمنام مشهور است .
NA را مي توان يکي از بزرگترين NGOهاي دنيا قلمداد کرد که در رسيدن به اهداف خود موفق بوده است .
در اين گروه ها هدف آزادي معتاداني است که به سطوح مي آيند .آنها با همدردي و همدلي بهم مي پيوندند .
امروزه اين انجمن جهاني که اعضاء زيادي را در خود جاي داده است به منظور نجات معتادان‌از اعتياد به مواد مخدر بنيانگذاري شده است به هيچ سازماني وابسته نيست. در ادامه با اين انجمن بيشتر آشنا خواهيم شد.
مسئول روابط عمومي ناحيه ۴ انجمن معتادان گمنام در گفتگو با ميلکان گفت: اين انجمن يک انجمن باسابقه است که از ۱۳۸کشور جهان با ۸۰ زبان مختلف در جلساتي که درطول هفته برگزار مي شود شرکت دارند. اين انجمن در سال ۱۹۹۳ميلادي-۱۳۳۲هجري شمسي- در يکي از کشورهاي مرزي توسط اعضايي که با مواد مشکل داشتند و زندگي آنها را تحت شعاع مواد مخدر است راه اندازي شد.
وي اظهار داشت:در کشور ما اولين بار در سال ۱۳۶۹ در مکان بازپروري قرچک ورامين جلسات آن تشکيل شد که به علت استقبال خوب معتادين ازاين طرح سال ۱۳۷۳ جلسات از داخل بازپروري به سمت شهرها آمد و با مشاهده موفقيت اعضا در پاکي، اين انجمن در سال ۱۳۸۰ با همت اعضايي که با مواد مخدر مشکل داشتند و با حمايت سازمان بهزيستي براي اولين بار در کرمانشاه راه اندازي مي شود که تاکنون ادامه دارد.
طبق آخرين آمار تا سال ۱۳۹۴ حدود ۳هزار و ۵۰۰ تا ۴هزار نفر به عضويت انجمن درآمده‌اند که اين آمار باتوجه به ميل اشخاص در پر کردن برگه هاي ثبت نام آنها بدست آمده است.
وي تصريح کرد: در حال حاضر ۹۶ گروه در کرمانشاه وجود دارد که ۲ گروه را بانوان تشکيل داده اند. تعداد جلسات انجمن به ۲۸۶ رسيده است اين جلسات در طول هفته در ساعات مختلف برگزار مي شود.
مسئله‌اي که قابل تامل است رايگان بودن اين انجمن است و روش کار بصورت کمک از فردي به فرد ديگر است، در اين مکان فرد در حال بهبودي که به عنوان راهنما است فرد جديد که رهجو مي باشد را مشاوره ميدهد.
وي گفت :نکاتي را که راهنمايان براي رهجويان متذکر مي شوند اينگونه است که ما اقرار کرديم که در برابر اعتيادمان عاجزبوديم و زندگي مان غيرقابل اداره شده بود و به اين باور رسيديم که با کمک گرفتن از يک نيروي برتر مي‌توانيم سلامت عقل خود را بازگردانيم و تصميم گرفتيم زندگيمان را به خدا بسپاريم و همين امر سبب شد که خطاهايمان را به خدا،خود و يک انسان ديگر اقرار کنيم؛ آمادگي کامل پيداکرديم که خداوند نقايص شخصيتي ما را برطرف کند و با فروتني ازاو خواستيم کمبودهاي اخلاقي مارابرطرف کند و نيز فهرستي از کساني که به آنها صدمه زده بوديم تهيه کرديم و خواستار جبران خسارت از تمام آنها شديم و ما بطور مستقيم ازاين افراد جبران خسارت کرديم مگر در مواردي خاص که به ديگران لطمه وارد کند و اينکه ما به تهيه ترازنامه ي شخصي خود ادامه داديم و هرگاه اشتباهي از ما سر زد سريعا به آن اقرار کرديم، ما از راه دعا و مراقب خواهان ارتقا اگاهانه خود با خداوند بدان گونه که درک مي کرديم شده و فقط جوياي آگاهي از اراده ي او براي خود و قدرت اجرايش شديم و در اخرين مرحله با بيداري روحاني حاصل از برداشتن اين قدم ها کوشيديم اين پيام را به معتادان برسانيم و اين اصول را در تمام امور خود به اجرا دراوريم.
مسئول روابط عمومي انجمن ناحيه۴ کرمانشاه با اشاره به اينکه تمرکز در معتادان گمنام برروي مشکل اعتياد است نه يک مواد مخدر خاص اظهار داشت:عضويت در اين انجمن کاملا رايگان بوده هيچ شرط و شروطي ندارد ،همه اعضا در قالب يک گروه با يکديگر برابر بوده و بدون توجه به نوع ماده مخدر مصرفي،سن، جنسيت، نژاد،هويت شخصي شامل تحصيلات، دارايي،شرايط اجتماعي و…. مي توانند به معتادان گمنام بپيوندند ،عضو انجمن باشند و در جلسات شرکت نمايند.
وي عضويت در NA را ناشي از تمايل به قطع مصرف است و نه نتيجه پرهيز کامل از آن دانست و خاطرنشان ساخت: از آنجا که ما نميتوانيم هيچ قضاوتي درباره اين تنها لازمه عضويت داشته باشيم تشويق مي‌شويم که درهاي جلساتمان را به روي هر معتادي که مايل به پيوستن به ما باشند، به تمامي بگشاييم پيشنهاد مي‌کنيم که معتادان در صورت امکان ،هنگامي که تحت درمان هستند نيز در جلسات معتادان گمنام شرکت مي کنند.
مسوول کميته اطلاع رساني و روابط عمومي ناحيه ۴ کرمانشاه بيان داشت: افرادي که تمايل به پذيرش در اين انجمن رادارند مي توانند با ، بهنام-_ک ۰۹۱۸۶۵۶۵۵۰۵ مسوول کميته آدرسها وحيد- ر ۰۹۱۸۷۲۴۸۵۵۱ تماس حاصل نمايند.
پاک شدن و پاک ماندن ، بعضي مواقع تصميمي است که بعد از مدتي و شرکت در چند جلسه گرفته مي شود و در نهايت پاک مي مانند، اين انجمن، معتاد در حال رنجي که‌خواهان بهبودي باشد را از خود نمي راند در حقيقت روحيه ي خدمتگزاري در اين افراد نهادينه شده است.
اين انجمن از وزارت کشورمجوز گرفته است که تا اين مرحله با حمايت معنوي استاندار،شهردار ،آموزش و پرورش همراه بوده است .
و در آخر براي آرامشم دعا ميکنم خداوندا ، آرامشي عطا فرما تا بپذيرم آن چه را که نمي توانم تغيير دهم شهامتي که تغيير دهم آن چه را که ميتوانم و دانشي که تفاوت اين دو رابدانم.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=1969

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.