• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4
در نشست استاندار کرمانشاه با فعالان حوزه گردشگري و صنايع دستي مطرح شد؛

مديران پاشنه آشيل سرمايه‌گذاري استان هستند

  • کد خبر : 1956
  • 07 آبان 1396 - 16:24

عبدالله مرادي – گره توليد و اشتغال جلسه هم انديشي حوزه گردشگري استان با استاندارکرمانشاه درکاروانسراي شاه عباسي بيستون برگزارشد. در اين نشست که با حضور استاندار کرمانشاه، معاون امور عمراني، مديرعامل شرکت توسعه گردشگري ايران، رييس سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري استان کرمانشاه و جمعي از سرمايه گذاران ، فعالين و صاحب […]

عبدالله مرادي – گره توليد و اشتغال
جلسه هم انديشي حوزه گردشگري استان با استاندارکرمانشاه درکاروانسراي شاه عباسي بيستون برگزارشد.
در اين نشست که با حضور استاندار کرمانشاه، معاون امور عمراني، مديرعامل شرکت توسعه گردشگري ايران، رييس سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري استان کرمانشاه و جمعي از سرمايه گذاران ، فعالين و صاحب نظران حوزه گردشگري برگزار شد تعدادي از فعالين و سرمايه گذاران به مشکلات پيش روي صنعت گردشگري اشاره داشتند که بخشهايي از آن در ادامه مي آيد؛
کرمانشاه به باور اقتصاد گردشگري نرسيده است
رييس کميسيون گردشگري اتاق بازرگاني استان کرمانشاه يکي از مشکلات استان کرمانشاه را عدم باور اقتصادي به موضوع گردشگري عنوان کرد و گفت:متأسفانه خيلي از بخش هاي دولتي و حتي مردم باور و تعريف درستي براي کسب درآمد از حوزه گردشگري ندارند.
ترابي افزود:مهم ترين موضوعي که مي شود دربخش گردشگري ديد بحث رفع قوانين مزاحم درحوزه هاي متعدد گردشگري است.برخي مواقع از خلا قانوني رنج مي بريم و گاهي از تعدد وجود قوانين مزاحم.اين قوانين نه درسازمان ميراث فرهنگي بلکه دردستگاه هاي ديگراست که مانعي مي شوند درتوسعه گردشگري استان.
وي تأکيد کرد:سهولت دراهداء مجوزها و حضور بخش بانکي مي تواند محرکي براي سرمايه گذاري دراين بخش باشد.
کرمانشاه نيازمند بازارچه دائمي صنايع دستي است
محمد ثمري دانشجوي دکتراي پژوهش هنر و از فعالان صنايع دستي استان کرمانشاه به نمايندگي از صنعتگران صنايع دستي به ايرادسخن پرداخت و تصريح کرد:تمام آثاري که درحوزه ميراث فرهنگي است ساخته دست يک صنعتگر و مربوط به گذشته است.
وي گفت:اما متأسفانه نقش صنايع دستي درکرمانشاه کمرنگ است.مديريت ميراث فرهنگي و صنايع دستي استان فعاليت ويژه اي داشته اند که کافي نيست. ما زماني درکرمانشاه راسته بازارآهنگرها، صندوق سازها، مسگرها، سراج هاو…را داشته ايم اما امروز به واسطه روي کارآمدن جنس هاي وارداتي بازارهاي سنتي ما خالي از توليدات صنايع دستي شده است.
ثمري با بيان اينکه با تلاش هاي مديرکل ميراث فرهنگي و صنايع دستي و گردشگري غرفه هايي براي ارائه صنايع دستي دردست احداث است اظهار داشت:اين کافي نيست و اگر مهمان خارجي و يا داخلي وارد استان شود محل مناسبي براي نمايش و عرضه صنايع دستي استان نداريم.
وي تأکيد کرد:صنايع دستي کرمانشاه نيازمند يک بازارچه دائمي صنايع دستي درخور شأن و شخصيت مردم و هنرمندان صنايع دستي استان کرمانشاه است.
مشکلات رفتاري برخي مديران اجازه حضور سرمايه گذار در استان را نمي دهد
فرهاد صفايي از سرمايه گذاران بخش پذيرايي و رفاهي گفت:تصور ما از اخبار و گفته هاي مديران استان اين بود که سرمايه گذار را حمايت مي کنند.اما با حضور درکرمانشاه متوجه شديم که اين اراده فقط درسازمان ميراث فرهنگي است.ارديبهشت ماه نامه هاي سيزده گانه را براي استعلام نوشته اند، ۹۷ صفحه نامه جمع کرده ام اما هنوز فقط يک موافقت اصولي گرفته ايم.
وي با بيان اينکه هيچ تشکل و جمعي مثل اين جمع بخش خصوصي نمي تواند مشکلات اين بخش را احصا کند خاطرنشان کرد:بروکراسي اداري و مشکلات رفتاري و شخصيتي برخي از مديران از عمده ترين مشکلات بخش سرمايه گذاران استان است.
صفايي با تأکيد براينکه دربرخي مديران هيچ اراده اي براي جذب سرمايه گذار و ايجاد اشتغال نيست گفت:با تفکري که برخي مديران شما دارند نمي توانيد براي حل مشکل و رفع موانع هيچ گامي برداريد.
کرمانشاه استان فرصت سوزي‌ و فرار سرمايه‌ها است
محمود جلوند عضو هيئت مديره پيشگامان کارآفريني نيز که با يک طرح ويژه –هتل غار-که نمونه آن دردنيا اجرا نشده است به جلسه آمده بود تصريح کرد:تيم سرمايه گذاري را براي احداث هتل غار درکرمانشاه ترغيب کرده ايم اما آنقدر سنگ جلوي پاي آنها انداخته اند که تا بحال سه بار از سرمايه گذاري پشيمان شده اند.بجز ميراث فرهنگي که يک روزه مجوز را صادر کرده است استعلام ديگر دستگاه ها ۱۵ تا ۱۳۰ روز به طول انجاميده است.اگر بروکراسي اداري اجازه دهد سرمايه گذار با تمام توان پاي کار است و ظرف کمتر از ۸ ماه پروژه را به بهره برداري خواهد رساند.با ديدن جدول پيگيري استعلام از دستگاه ها متوجه خواهيد شد که کرمانشاه سرزمين فرصت سوزي سرمايه گذاران است.کسي با اين اوضاع براي سرمايه گذاري به کرمانشاه نمي آيد.
فرودگاه کرمانشاه نيازمند پرواز خارجي است
کاوياني رييس خدمات هوايي و گردشگري استان نيز عدم وجود پرواز خارجي را از مشکلات خدمات هوايي کرمانشاه عنوان کرد و گفت:فرودگاه کرمانشاه فقط نام و هزينه هاي بين المللي براي آن شده است و علي رغم وجود زيرساخت ها دريغ از يک پرواز خارجي.
در۸ تا ۱۰ سال پيش کلي پرواز خارجي داشتيم ولي امروز تمام هزينه هايي که درفرودگاه بين المللي کرمانشاه شده است راکد مانده و يک پرواز خارجي ندارد.
وي برقراري پروازهاي خارجي را کمک بزرگي به دفاتر هواپيمايي استان و زمينه جذب گردشگر خارجي عنوان کرد.
حلقه‌هاي مفقوده گردشگري بايد پيدا شوند
عضو هيئت علمي دانشگاه رازي نيز دراين نشست عنوان داشت:کرمانشاه گنجينه است.درفضاي ملي درحوزه هاي مختلف کرمانشاه جزو ۷قطب ملي توسعه است و اگر توسعه پيدا نکند به فضاي ملي آسيب مي رسد.
دکتر بيژن کلهر نيا گفت:درداخل استان با اين پتانسيل خيلي فاصله داريم.آنچه دراستان اتفاق مي افتد فرصت سوزي است.چند سال پيش طرح جامع گردشگري کرمانشاه را که تدوين کرديم با توجه به استعدادهاي استاني يک هزار پروژه گردشگري تعريف شد که اين نشان از پتانسيل هاي بالاي استان است.
وي گردشگري را پيشگام توسعه برشمرد و خاطرنشان ساخت:تلاقي بازرگاني و گردشگري و مردم مثلثي است که مي تواند دراين حوزه موفق باشد که متأسفانه ضلع مردم اين مثلث روي زمين مانده است.اگر با مردم ارتباط برقرار کنيم گردشگري رونق مي گيرد.
اين استاد دانشگاه با اشاره به اينکه اگر بخواهيم درحوزه گردشگري از جايي کار را شروع کنيم آن حوزه صنايع دستي است گفت:گام اول اين کار را بايد از بازار سنتي برداريم.با توجه به وجود کاروانسراها و سراهاي بزرگي که دربازار کرمانشاه موجود است زيرساخت هاي آن آماده است .
وي خاطرنشان کرد:گردشگري تک پروژه نيست و يک زنجيره است که بايد به سمت هم افزايي رفت و حلقه هاي مفقوده را پيدا کرد و به هم گره زد.
موفقيت‌بخش‌دولتي در توريسم‌سلامت غيرممکن است
دکتر خزائي مجري پروژه هتل بيمارستان کرمانشاه توريسم سلامت را پردرآمدترين و به‌روزترين حوزه صنعت گردشگري برشمرد و گفت: ميهمانان عراقي و کشورهاي حوزه خليج فارس براي درمان به تهران و مشهد مراجعه مي کنند اما کرمانشاه نمي‌آيند.
وي بابيان اينکه امکان حضور بخش دولتي در خدمات توريسم سلامت وجود ندارد افزود: با توجه به تراکم بالاي جمعيت و کمبود تخت در استان بخش دولتي امکان خدمات دهي مناسب به بيماران خارجي را ندارد.
اين پزشک از احداث پروژه هتل بيمارستان در کرمانشاه خبرداد و تصريح کرد: اين مجموعه با سرمايه گذاري ۸۰ ميليارد تومان و با حضور ۳۰ پزشک آغاز شده است اما به خاطر عدم ارائه مجوز از سوي دانشگاه علوم‌پزشکي پروژه نيمه کاره مانده است.
وي با بيان اينکه ديدگاه وزير بهدشت نيز اين است که کار توريست سلامت بايد به بخش خصوصي واگذار شود خاطر نشان ساخت: اگر مجوز فعاليت اين پروژه صادر شود مطب هاي VIP به صورت يک پکيج کامل مطب، اتاق جراحي، آزمايشگاه و هتل آپارتمان آماده ارائه خدمت به هم استاني ها و استانهاي هم جوار نيز مي‌باشد و از تراکم ترافيک پارکينگ شهرداري نيز مي‌کاهد.
مديرعامل مجمع ملي هنرمندان و صنعتگران نيزگفت:در استان کرمانشاه ظرفيت و پتانسيل‌هاي بالايي براي اشتغال مولد و پايدار داريم.
فيروز ناصري تحقق ايجاد اشتغال و سرمايه گذاري را نيازمند حضور مديران خلاق، شجاع و جهادي دانست و تصريح کرد: صنايع دستي نيازمند سرمايه هنگفت، مواد خام و اوليه خارجي، آموزش‌‌هاي زياد آکادميک نيست اما حفظ و احياء آن نگاه ويژه‌اي را مي‌طلبد.
اين نگاه ويژه احياء بازرگاني صنايع دستي است که مدتيست منسوخ شده است.
براي بازرگاني صنايع دستي نيازمند يک هلدينگ صنايع دستي هستيم .
اين سرمايه گذار حوزه صنايع دستي با بيان اينکه کرمانشاه با فقر نمايش هنرهاي صنايع دستي مواجه است گفت: با راه‌اندازي دهکده صنايع دستي مي توان گردشگر جذب کرد و هنر را تبديل به ثروت کرد.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=1956

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.