• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
2

“خاپوره” شبانه در شوراي برنامه ريزي استان کرمانشاه

  • کد خبر : 1948
  • 07 آبان 1396 - 16:14
“خاپوره” شبانه در  شوراي برنامه ريزي استان کرمانشاه

“خاپوره ” در گويش محلي واژه ايست که عمدتاً براي فرد يا افرادي به کار مي رود که وقتي کاري به آ نها سپرده مي شود آن را جدي نگرفته و به صورت تفنني و از روي سرگرمي آن را انجام مي دهند و اصولاً جديتي براي به سرانجام رساندن آن موضوع در فرد يا افراد […]

“خاپوره ” در گويش محلي واژه ايست که عمدتاً براي فرد يا افرادي به کار مي رود که وقتي کاري به آ نها سپرده مي شود آن را جدي نگرفته و به صورت تفنني و از روي سرگرمي آن را انجام مي دهند و اصولاً جديتي براي به سرانجام رساندن آن موضوع در فرد يا افراد خاص ديده نمي_شود. در منظر ديگر نيز »خاپوره« به مفهوم گفتگوهاي سرگرم کننده و صحبت هاي عادي در شب نشيني ها نيز به کار مي رود. واژه اي که شايد به درستي بتوان گفت وصف برخي از جلسات شبانه اين روزهاي استانداري کرمانشاه باشد.
شنبه شب به حس کنجکاوي و براي تجربه چگونگي و کيفيت جلسات شبانه پس از مدت ها در قامت خبرنگار براي پوشش جلسات استاندار کرمانشاه در سالن تدبير استانداري حضور يافتم و نشست شوراي برنامه ريزي و توسعه استان که از ساعت ۲۰ تا پاسي از شب ادامه داشت را با دقتي همراه با تلاش براي غلبه بر خستگي روزانه و هوشياري بيشتر که بسياري از مديران حاضر در جلسه نيز همين وضعيت را داشتند، دنبال کردم.
جلسه اي که بيش از دو سوم آن به ارائه گزارش بدون نتيجه مرحله اول مطالعات آمايش سرزمين توسط نماينده دانشگاه رازي سپري شد که به جدال لفظي و انتقادات گسترده تعدادي از مديران دستگاه ها و معاون عمراني و حتي شخص استاندار از روند انجام مطالعات منجر شد.
مطالعات آمايش سرزمين که مي تواند در آينده به عنوان با ارزش ترين سند بالادستي استان کرمانشاه مطرح شود، از سال ۱۳۹۳ به دانشگاه رازي کرمانشاه با هزينه مطالعاتي ۹۰۰ ميليون تومان در مرحله اول واگذار شده است که بنا به گفته تعدادي از مديران در يک اتاق بسته و بدون در نظر گرفتن نظر دستگاه ها و تنها با مکاتباتي که صورت گرفته انجام شده است. مجريان اين پروژه و رئيس سازمان مديريت استان که تا کنون نتوانسته اند خلاصه اي از اين گزارش هشت هزار صفحه اي که به بررسي وضع موجود استان پرداخته است را ارائه کنند، (خلاصه اي که به گفته مديريت سازمان برنامه و بودجه بيش از ۱۳۰ صفحه است اما هنوز کسي آن را نديده است و در صحت و سقم وجود آن شک هست) اصرار داشتند بدون نهايي کردن و تکميل مرحله اول استارت شروع مرحله دوم مطالعات را بزنند که با نظرات مخالف تعدادي از مديران حاضر در جلسه همراه شد. در حالي که الياسي سخن از ثبت رکورد در سرعت پيشبرد مطالعات آمايش استان در سطح کشور را مطرح مي کند که فرايند چهارساله انجام مطالعات حتي يک موافق هم در ميان جمع مديران حاضر در جلسه ندارد. به نظر مي رسد اگر چاره اي براي ساماندهي اين مطالعات و گرفتن نظر دستگاه ها که اشراف کامل تري بر وضع موجود استان دارند نشود، اين مطالعات بيشتر به يک مطالعه ويتريني تبديل خواهد شد که با صرف هزينه هاي هنگفت و هزاران ساعت وقت به عنوان سند بالادستي چندان کاربردي نخواهد بود. اهميت سند آمايش سرزميني برکسي پوشيده نيست و چراغ راهيست براي آينده توسعه استان که مديران و دستگاه ها را از خطاهاي استراتژيک در آينده برحذر مي دارد، سندي که در ۱۳ استان کشور تهيه شده است اما به گفته رئيس سازمان برنامه و بودجه استان بنا به مشکلات ساختاري تا کنون هيچ کدام مورد تاييد سازمان برنامه و بودجه کشور قرار نگرفته اند. حال مطالعات آمايش سرزمين استان کرمانشاه که بيشتر به يک تحقيق دانشگاهي شبيه است، در مرحله اول در فاز تلفيق جامع اطلاعات قفل شده است. به نظر مي رسد در صورت عدم تغيير رويه فعلي اين سند آينده چنداني در روند توسعه استان ندارد و به قول مديرکل محترم صدا و سيماي استان تنها پولهاي هنگفت تحقيقاتي را بيهوده هزينه مي کنند.
بررسي پروژه بين المللي مناريد و طرح توسعه پايدار منظومه هاي روستايي دو دستور کار ديگر جلسه بودند که با توجه به کمبود وقت با وجود کش دادن نيم ساعته زمان جلسه هر دو نصفه و نيمه و بدون هيچ نتيجه گيري خاصي ارائه شدند. در اين ميان سخنان استاندار کرمانشاه در خصوص تنوع زياد خدمات دستگاه هاي متعدد در ارايه برنامه هاي توسعه روستايي که نه تنها منجر به توسعه روستاها نشده بلکه سيل مهاجرت روستائيان هنوز رو به افزايش است، بسيار قابل تامل و نشان دهنده ضعف در نظام برنامه ريزي کشور است.
شب گذشته با محاسبه زمان رفت و برگشت و صحبت هاي حاشيه اي پس از اتمام جلسه چهار ساعت وقت مفيد من براي پوشش جلسه اي که هيچ مصوبه اي را به همراه نداشت، صرف گوش دادن به کلي گويي هايي شد که ظاهراً با روند فعلي پاياني ندارد. از زماني که با همت دولت تدبير و اميد سازمان برنامه و بودجه کشور و به تبع آن سازمان هاي استاني آن احياء شد، اين اميد مي رفت که روند توسعه و برنامه ريزي و صرف بودجه در دستگاه هاي دولتي نظم و نسق خاصي به خود گيرد. اما ظاهراً در استان کرمانشاه، نه تنها پيشرفتي حاصل نشده است بلکه خود به مانعي براي روند توسعه استان تبديل گرديده است. آنچه که حافظه تاريخي بنده ياد مي کند حداقل در سال گذشته و ايضاً سال جاري در روند تخصيص اعتبارات عمراني به استان، دو سال از ضعيف ترين سال هاي کاري دولت بوده است. در سال گذشته بودجه پروژه هاي عمراني و موافقت نامه ها تا اواخر دي ماه به طول انجاميد و حتي برخي از موافقت نامه ها در بهار ۹۶ ميان سازمان مديريت و دستگاه ها مبادله گرديد و در سال جاري نيز تا کنون اتفاق خاصي رخ نداده است و حتي دستگاه ها براي پرداخت مطالبات حقوق پرسنل نيروي طرح خود که تعدادشان در استان از هزار نفر افزون است، معطل مانده اند. شوراي برنامه ريزي و توسعه استان کرمانشاه به عنوان مهمترين جايگاه تصميم گيري براي آينده استان از اهميت ويژه اي برخوردار است. اگر قرار است اين گونه با سطحي نگري و تفنني به مسائل استان بپردازد، ضرورت دارد که استاندار محترم کرمانشاه در همين ماه هاي ابتدايي شروع به کار خود با جديت بيشتري در خصوص محتواي اين جلسات و نحوه ارائه برنامه ها توسط دستگاه ها اعمال نظر کند و گر نه با افزايش تعداد جلسات و نشست هاي شبانه اتفاق خاصي در استان رخ نمي‌دهد. به ويژه جلسات شوراي برنامه ريزي استان که حيف است به محفلي براي “خاپوره” مديران تبديل گردد، که اين واژه سرانجامي جز “خاپور شدن” منابع استان و عقب ماندگي کرمانشاه ندارد.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=1948

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.