• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3
مديرکل بهزيستي استان کرمانشاه:

سلامت اجتماعي مقدم بر سلامت جسم است

  • کد خبر : 1459
  • 26 تیر 1396 - 7:21

مديرکل بهزيستي استان کرمانشاه با بيان اينکه دربرنامه ششم توسعه بهزيستي متولي سلامت اجتماعي شناخته شده است گفت: عملا وظايف محول شده در حوزه اجتماعي بيشتر از هر دستگاهي به بهزيستي محول شده است و اميدواريم با اجرايي شدن برنامه شاهد تحولات عظيمي در حوزه اجتماعي و مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي باشيم. دکتر اميد قادري […]

مديرکل بهزيستي استان کرمانشاه با بيان اينکه دربرنامه ششم توسعه بهزيستي متولي سلامت اجتماعي شناخته شده است گفت: عملا وظايف محول شده در حوزه اجتماعي بيشتر از هر دستگاهي به بهزيستي محول شده است و اميدواريم با اجرايي شدن برنامه شاهد تحولات عظيمي در حوزه اجتماعي و مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي باشيم.
دکتر اميد قادري در نشست خبري که به مناسبت هفته بهزيستي برگزار شد در پاسخ به خبرنگار ميلکان در خصوص شعار سال هفته بهزيستي و رويکرد استان نسبت به اين شعار گفت: طي سال‌هاي اخير متاسفانه عدم سلامت روان و سلامت اجتماعي ،جامعه را به خطر انداخته ‌است . در سازمان بهزيستي کرمانشاه براي ارتقاء سلامت اجتماعي بنا را بر آموزش و پيشگيري گذاشته ايم . در همين راستا برگزاري کارگا‌ه‌هاي کنترل خشم ، مهارت‌هاي ارتباطي ، مهارت‌هاي پيش از ازدواج و مشاوره طلاق را در دستور کار داريم و همکاري خوبي را با دادستاني و دادگستري استان داشته ايم.
وي اهميت سلامت اجتماعي را بيشتر از سلامت جسم دانست و اظهارداشت: در سلامت اجتماعي است که مي توانيم در کنار هم زندگي کنيم و زندگي اجتماعي را به معناي واقعي داشته باشيم.
مديرکل بهزيستي استان کرمانشاه از افتتاح اولين مرکز ترک اعتياد تي سي در استان کرمانشاه خبر داد و گفت: اين مرکز رويکردي درمان محور دارد و در مدت زمان طولاني تري نسبت به کمپ‌هاي ترک اعتياد براساس اصول علمي به درمان معتادان مي_پردازد.
وي بيان داشت: افتتاح مرکز کاهش آسيب‌هاي معتادين ويژه بانوان ، افتتاح مرکز سالمندان که با مشارکت خيرين احداث شده است، راه اندازي مرکز مشاوره تخصصي کودک و افتتاح ۲ مرکز مشاوره از ديگر برنامه هاي بهزيستي کرمانشاه در اين هفته است.
وي اورژانس اجتماعي را تحول بزرگي در ارائه خدمات بهزيستي عنوان کرد وگفت: در اين هفته۵ اورژانس اجتماعي در شهرهاي سنقر، هرسين، جوانرود، پاوه و گيلانغرب به ۵ شهر ديگر استان که داراي مرکز اورژانس اجتماعي است اضافه خواهد شد . قرار است اين مراکز همزمان با ۱۴۰ شهر ديگر از طريق ويدئو کنفرانس با حضور رييس جمهور به بهره بردار ي برسد.
مديرکل بهزيستي استان کرمانشاه گفت: اميدواريم همزمان با هفته دولت پروژه مرکز جامع خدمات بهزيستي ثلاث باباجاني نيز به بهر برداري برسد. براساس شاخص هاي فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي ۳۰ شهرستان محروم در سطح کشور به صورت پايلوت براي دريافت خدمات اجتماعي بهزيستي تعيين شده که ثلاث باباجاني جزو اين شهرها قرار گرفته است .
وي با ابراز نگراني از شيوع بيماري اوتيسم طي سالهاي اخير گفت: در حال حاضر ۱۰۰ بيمار اوتيسمي شناسايي شده و در مرکز روزانه سازمان به آنها خدمات ارائه مي‌شود . اميدواريم در طرح غربالگري که در دست اجراست بتوانيم آمار دقيقي از اين بيماران بدست بياوريم تا ارائه خدمات به آنها منسجم تر انجام شود.
قادري کودکان کار و کودکان خياباني که کار مي کنند را دو مقوله جدا از هم عنوان کرد و اظهار داشت: کودکان رها شده خياباني که کار هم مي کنند کمتر از ۲درصد کودکان کار را تشکيل مي دهند و اين کودکان پس از شناسايي و غربالگري به مراکز تحت مديريت بهزيستي انتقال داده مي شوند. وي رسيدگي به موضوع کودکان کار را تنها متوجه بهزيستي ندانست و افزود: در آيين نامه ساماندهي کودکان کار نقش‌هاي مختلفي براي دستگاه‌هاي مختلف ديده شده است و در صورتي اين طرح موفق خواهد شد که همه دستگاه‌هاي متولي پاي کاربيايند.
مديرکل بهزيستي استان کرمانشاه از راه اندازي مرکز نگهداري روزانه براي کودکان کار خبرداد و خاطر نشان ساخت: در اين مرکز خدمات تغذيه‌اي، روانشناسي وآموزشهاي مختلف براي پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي داده مي‌شود. وي با اشاره به تقويت مهدهاي کودک در حاشيه شهر گفت: در اين مهدهاي کودک کمک هزينه شهريه و سهميه غذاي گرم در نظر گرفته شده است تا حداقل در رفع مشکلات تغذيه‌اي آنها گامي برداشته باشيم.
قادري با گله‌مندي از شوراي اسلامي شهر دوره چهار در خصوص عدم همکاري کافي در خصوص مناسب سازي فضاي شهري و پيشگيري و کمک در رفع آسيب‌هاي اجتماعي بيان داشت: در بحث مناسب سازي فضاي شهري و محيطي در کل کشور وضعيت مناسبي نداريم اما در کرمانشاه سال گذشته کارهاي خوبي انجام شد. وي با بيان اينکه امسال ۲۰ نمره از ارزشيابي دستگاه‌ها را به بحث مناسب سازي اختصاص داده اند و سازمان بهزيستي متولي اين ارزشيابي شده است گفت: در ارزيابي که انجام شد متاسفانه نمرات دستگاه هاي استان خيلي ضعيف بود و به جز چند دستگاه که ساختمان‌هاي تازه ساز داشتند ديگر دستگاه ها وضعيت رضايت بخشي نداشتند.
معاون اجتماعي اداره کل بهزيستي استان کرمانشاه گفت: بزودي ۵ مرکز اورژانس اجتماعي در شهرستان هاي استان راه اندازي خواهد شد.
مجتبي کوهي به تشريح اهم فعاليت هاي معاونت اجتماعي اداره کل بهزيستي استان کرمانشاه پرداخت و اظهارداشت: در اين معاونت سالانه بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر خدمت به جامعه هدف ارائه مي شود. اين خدمات حول آسيب هاي اجتماعي و مشکلات مربوط به آن هستند.
وي ادامه داد: در حال حاضر ۵ هزار و ۴۷۰ زن سرپرست خانوار يا خود سرپرست، تحت پوشش دفتر توانمند سازي خانواده و زنان اين معاونت هستند که به آنها خدمات گسترده اي داده مي شود.
معاون اجتماعي اداره کل بهزيستي استان کرمانشاه از راه اندازي ۵ مرکز اورژانس اجتماعي در شهرستان هاي استان طي آينده اي نزديک خبرداد و افزود: هم اکنون ۵ مرکز اورژانس اجتماعي در سطح استان وجود دارد که با اضافه شدن مراکز جديد، تعداد مراکز اورژانس استان به ۱۰ مرکز خواهد رسيد.
وي تاکيد کرد: در حال حاضر دفتر امور آسيب ديدگان اجتماعي در راستاي کنترل و کاهش آسيب هاي اجتماعي خدمات قابل توجهي را در سطح استان ارائه مي دهد. کوهي تصريح داشت: آنچه که مورد توجه و سياست و برنامه ريزي ما است، توانمندسازي، رشد، ارتقاء و قادرسازي جامعه هدف به منظور خودکفايي و دور شدن از بسترهاي آسيب هاي اجتماعي و در نهايت بازگشت آن ها به زندگي عادي، قابل قبول و ارزنده است تا بتوانند به عنوان عضوي از جامعه ريکاوري شوند. وي در پايان يادآورشد: دفتر کودکان و نوجوانان معاونت اجتماعي بهزيستي فعاليت خود را در دو رشته امور مربوط به مهدکودک ها و امور مربوط به شبه خانواده خدمات ايتام و فرزندان تحت سرپرستي سازمان انجام مي دهد.
معاون پيشگيري و فرهنگي اداره کل بهزيستي استان کرمانشاه نيز در اين نشست فعاليت هاي اين معاونت را شامل خدمات مشاوره‌اي روانشناسي، اقدامات پيشگيري از معلوليت ، اعتياد و آسيبهاي اجتماعي برشمرد و گفت:۳۱ مرکز مشاوره بخش خصوصي ، يک مرکز حضوري و يک مرکز مشاوره تلفني دولتي در استان فعال است.
فرحناز محمدي افزود: ۴۷ هزار مشاوره حضوري و تلفني در اين مراکز در سال گذشته انجام پذيرفته است.
وي تصريح کرد: ۱۰ مرکز MMT در استان در زمينه درمان دارويي اعتياد، ۱۶ کمپ ترک اعتياد و هفت مرکز کاهش آسيب DIC نيز در زمينه درمان اعتياد در استان فعال است.
معاون پيشگيري و فرهنگي اداره کل بهزيستي استان کرمانشاه با اشاره به اينکه يازده تيم سيار با مراکز DIC در تماس هستند به افرادي که مراجعه نمي‌کنند، خدمات مي‌دهند گفت: اين معاونت در دو حوزه پيشگيري از تنبلي چشم براي کودکان ۳تا۶ سال و پيشگيري از ناشنوايي براي کودکان زير ۲ سال برنامه هاي غربالگري را انجام مي دهد .
وي با اشاره به وجود سه مرکز مشاوره ژنتيک در استان، گفت: سال ۹۵ بيش از ۴هزار و۸۰۰ نفر از خدمات اين مراکز استفاده کرده‌اند.
معاون امور توانبخشي بهزيستي استان نيز با اشاره به شناسايي بيش از ۳۲ هزار معلول در سطح استان، گفت: اين افراد در بهزيستي داراي پرونده بوده و از ۴۲ مرکز اين سازمان خدمات دريافت مي‌کنند.
نيلوفر اختياري هدف خدمت رساني در بهزيستي را توانمندسازي، ارتقا کيفيت زندگي و افزايش دسترسي معلولين به خدمات اجتماعي عنوان کرد واظهارداشت: در راستاي توانبخشي به معلولين براي کسب مهارت و اشتغال در حرفه هايي که قادر به انجام آن هستند آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي داده مي‌شود.
معاون مشارکت‌هاي مردمي، اشتغال و مراکز غيردولتي بهزيستي استان کرمانشاه نيز از اجراي طرح هاي مشارکتي در استان کرمانشاه خبر داد و گفت: در طرح شکرانه سلامت کليه کارکنان دولت به صورت داوطلبي ۴ رقم آخر فيش حقوقي خود را به حساب مشارکت‌هاي مردمي سازمان بهزيستي واريز مي کنند که اين مبلغ در سال ۹۵ به طور متوسط ماهيانه ۶ميليون ريال به حساب واريز شده است و از ابتداي امسال به ماهي ۱۰ميليون ريال افزايش پيدا کرده است.
ميترا گلستاني با بيان اينکه در طرح حامي داوطلبين وجوه خود را به شناسه مشخص هر کودک زير ۱۸ سال واريز مي کنند اظهارداشت: در سال گذشته ۶۹۳ حامي بچه ها را تحت پوشش خود داشتند که از ابتداي سال تا کنون به ۸۹۲ حامي افزايش پيدا کرده است و هر کدام از ۱۰ هزار تا هرمبلغي که علاقه داشته باشند را ماهيانه به حساب واريز مي کنند.
وي طرح جذب افراد داوطلب درهمکاري را يکي ديگر از طرح‌هاي حوزه مشارکت بهزيستي عنوان و اظهار داشت: در سال گذشته ۲هزار و ۱۳۳ نفر شامل ۴۱۱ پزشک، ۴۴۶ زمينه آموزشي، ۹۱ حقوقي ، ۱۵۸ فني حرفه‌اي و … در اين طرح مشارکت و به مددجويان بهزيستي کرمانشا ه ارائه خدمات کرده اند.
معاون مشارکت‌هاي بهزيستي استان کرمانشاه راه هاي واريز مبالغ کمک به مددجويان را شماره تلفن ثابت ۳۶۹۱ براي منازل مسکوني،شماره گيري*۷۳۳*۴*۱۴۰۰۰۷# از موبايل و شماره حساب ۳۲۴۵۳۶۳۸۰۰ بانک ملت برشمرد و خاطر نشان کرد: سال گذشته يک ميليارد تومان براي صاحب خانه شدن خانواده مددجويان دو معلول و بيشتر پرداخت شده و از ابتداي امسال نيز ۳۸۵ ميليون تومان براي خريد مسکن به حساب مددجويان واريز شده است.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=1459

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.