• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1

بازگشت دو هزار خانوار از شهر به روستاهای سرپل ذهاب

  • کد خبر : 13669
  • 16 مهر 1399 - 5:53
بازگشت دو هزار خانوار از شهر به روستاهای سرپل ذهاب

مدیرکل دفتر امور روستایی استان کرمانشاه با بیان اینکه وضعیت کرونا در روستاهای استان به مراتب بهتر از شهرها است، گفت: جمعیت اندک و تردد کم و نیز مراقبت و هوشیاری خود روستاییان موجب شده وضعیت شیوع کرونا در روستاهای استان به مراتب کمتر از شهرهای استان باشد.   به گزارش میلکان آنلاین؛ امیر خسروانی […]

مدیرکل دفتر امور روستایی استان کرمانشاه با بیان اینکه وضعیت کرونا در روستاهای استان به مراتب بهتر از شهرها است، گفت: جمعیت اندک و تردد کم و نیز مراقبت و هوشیاری خود روستاییان موجب شده وضعیت شیوع کرونا در روستاهای استان به مراتب کمتر از شهرهای استان باشد.

 

به گزارش میلکان آنلاین؛ امیر خسروانی به مناسبت روز روستا (۱۵ مهر) در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به وجود ۲۵۹۵ روستای دارای سکنه در استان گفت: بیش از ۴۷۰ هزار نفر در این روستاها ساکن هستند و عملا می توان گفت حدود ۲۵ درصد جمعیت استان در روستاهای استان سکونت دارند.

وی با اشاره به کاهش جمعیت روستایی استان طی سالهای اخیر گفت: علت اصلی این امر به دلیل تبدیل شدن تعدادی روستاهای بزرگ به شهر است و علت آن چندان ربطی به مهاجرت از روستا به شهر ندارد.

وی افزود: طی سالهای اخیر برخی روستاهای بزرگ از جمله زمکان، قلعه، شروینه و … تبدیل به مرکز بخش شده و شهرداری برای آنها راه اندازی شده و جمعیت آنها از روستایی به شهری تبدیل شده است.

وی در ادامه از افزایش روند مهاجرت معکوس به روستاهای استان طی سالهای اخیر خبر داد و افزود: خوشبختانه گزارش های بسیاری از روند مهاجرت معکوس به روستاهای استان داریم و تنها در سرپل ذهاب دو هزار خانوار از شهر به روستاها برگشته اند.

خسروانی در خصوص چرایی این موضوع، به ایجاد فرصت های شغلی و پرداخت تسهیلات اشتغالزایی در روستاهای استان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر وضعیت اشتغال در روستاها به واسطه تسهیلات پرداختی و فراهم کردن برخی امکانات از جمله راه اندازی سامانه گرمسیری تا حدودی بهبود یافته است. راه اندازی این سامانه موجب شده زمین های کشاورزی ارزش پیدا کرده و کشاورزی مقرون به صرفه شود و برای همین بسیاری افراد ترجیح داده اند به روستاها برگردند.

خسروانی هزینه های بالای زندگی در شهر و درآمد پایین مشاغل کاذب شهری را هم علت دیگر این موضوع دانست وافزود: بسیاری افراد که از روستا به شهر مهاجرت می کنند در شغل های کاذب با درآمد پایین مشغول به کار می شوند و سختی زندگی در شهر آنها را پس از مدتی مجبور به بازگشت به روستا می کند.

وی ارتقا زیرساخت های روستایی را هم در این رابطه بی تاثیر ندانست و افزود: در سالهای اخیر اقدامات خوبی در زمینه ارتقا زیرساخت های روستایی صورت گرفته و وضعیت این زیرساخت ها عملا با شهر برابری می کند.

خسروانی تصریح کرد: طی هفت سال گذشته تنها در حوزه گازرسانی، بیش از ۱۳۰۰ روستای استان از نعمت گاز برخوردار شده و مجموع روستاهای گازکشی شده به بیش از ۱۵۰۰ روستا رسیده است.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری کرمانشاه در ادامه در خصوص وضعیت روستاهای استان به لحاظ شیوع کرونا گفت: خوشبختانه وضعیت در روستاها به مراتب از شهرها بهتر است، چرا که روستاها کم جمعیت‌تر بوده و تردد به آنها کمتر است.

وی افزود: در دوران پیک کرونا در برهه ای از تابستان برخی روستاها حتی جلوی روستا خاکریز احداث کردند تا کسی نتواند وارد روستا شود و این اقدامات و مراقبت های صورت گرفته موجب شده وضعیت کرونا در روستاهای استان به مراتب از شهرها بهتر باشد.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=13669

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.