• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
1
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان کرمانشاه:

کوچ، طرحی تحولی در نظام سلامت دانش آموزان

  • کد خبر : 13178
  • 05 مهر 1399 - 6:23
کوچ، طرحی تحولی در نظام سلامت دانش آموزان

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان از طرح کوچ به عنوان طرحی تحولی در نظام سلامت دانش‌آموزان یاد کرد. به گزارش میلکان آنلاین؛کارگروه تخصصی طرح کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان(کوچ) با حضور معاون تربیت بدنی و سلامت، رییس اداره تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی، رییس اداره سلامت و تندرستی ، کارشناس مسؤول […]

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان از طرح کوچ به عنوان طرحی تحولی در نظام سلامت دانش‌آموزان یاد کرد.

به گزارش میلکان آنلاین؛کارگروه تخصصی طرح کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان(کوچ) با حضور معاون تربیت بدنی و سلامت، رییس اداره تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی، رییس اداره سلامت و تندرستی ، کارشناس مسؤول بهداشت مدارس و کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در محل معاونت تربیت بدنی و سلامت برگزار شد.

ماشاالله پروین معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان کرمانشاه در ابتدای این نشست گفت: با توجه به صنعتی شدن جوامع، تغییرات سریعی در الگوی غذایی و سبک زندگی خانواده ها ایجاد شده و آمارهای مختلف نشان می‌دهد که اضافه وزن و چاقی دانش‌آموزان به عنوان یک عامل خطر و زمینه ساز بیماری‌های غیر واگیر مانند دیابت نوع ۲، فشارخون بالا، مشکلات قلبی عروقی و … در بسیاری از کشورها به مرز هشدار رسیده است.

وی افزود: طرح کوچ با غربالگری و تعیین شاخص توده بدنی تمام دانش‌آموزان از ۲۶ مهر ماه همزمان با هفته تربیت بدنی شروع و تا ۱۵ آبان ماه شاخص توده بدنی تمام دانش‌آموزان اندازه گیری و در سامانه سناد دانش‌آموزی بارگذاری خواهد شد که خوشبختانه در استان کرمانشاه همزمان با آغاز سال تحصیلی در ۱۵ شهریور ماه این طرح در مدارس شروع به کار کرده است.

پروین با اشاره به اینکه در مرحله دوم بر اساس استانداردها و معیارهای تعیین شده، دانش‌آموزان دارای اضافه وزن و چاق مشخص می‌شوند، ادامه داد: در مرحله سوم که مهم‌ترین مرحله این طرح است، ضمن توجیه و آگاه سازی والدین نسبت به وضعیت وزنی فرزندشان، مشاوره‌های علمی و عملی لازم در حوزه‌های مختلف از جمله تغذیه، خواب کافی، ورزش روزانه، آشنایی با نحوه تعیین شاخص توده بدنی و موارد دیگر ارائه می‌گردد و پس از حدود سه ماه غربالگری ثانویه یا سنجش شاخص توده بدنی مختص دانش‌آموزانی که در مرحله اول، چاق و دارای اضافه وزن تشخیص داده شده‌اند، به عمل آید تا میزان اثرگذاری مشاوره‌ها و اقدامات مرحله‌ای بر کاهش وزن مشخص شود.

در ادامه شیرزاد احسانخواه رییس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش استان در این کارگروه تخصصی گفت: طرح کوچ یک طرح تحولی در سلامت دانش آموزان و در راستای زنگ خطر سازمان بهداشت جهانی است. امروز مرز اضافه وزن و چاقی ناچیز بوده و پیش زمینه بسیاری از بیماری است.

وی اجرای طرح کوچ را مبتنی بر سند تحول بنیادین دانست و گفت: اجرای این طرح با توجه به شیوع کرونا، نیازمند مشارکت و همکاری خانواده‌ها با اولیای مدرسه است.

احسانخواه به زمان شروع طرح نیز اشاره کرد و افزود: اجرای طرح (کوچ) از هفته تربیت بدنی آغاز می‌شود و آیین اختتامیه آن نیز در هفته سلامت (۲۶ مهر تا دوم آبان) خواهد بود که امیدواریم با اجرای آن به سلامت دانش‌آموزان و افزایش آگاهی آن‌ها برای ترویج زندگی سالم و فعال کمک کنیم.

وی در ادامه افزود : با بسیج این ظرفیت‌ها و ایجاد تعامل و هم افزایی گامی مهم و مؤثر در جهت سلامت نسل آینده برداریم.

در ادامه کارشناسان و کارشناس مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی با بررسی زوایای مختلف طرح کوچ، پیشنهاداتی در راستای اجرای هر چه بهتر و پربار تر طرح مذکور در استان بیان کردند.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=13178

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.