• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1

جهش تولید باحرکت تمام زنجیره تولید ممکن است

  • کد خبر : 11761
  • 17 تیر 1399 - 17:54
جهش تولید باحرکت تمام  زنجیره تولید ممکن است

عبدالله مرادی – گروه اقتصاد جهش تولید نیازمند به حرکت در آمدن تمام حلقه های زنجیر تولید است. جهش تولید اتفاق نمی افتد مگر آنکه در یک فرآیند درست بتوانیم تمام اعضای دخیل در آن را هماهنگ کنیم. به گزارش خبرنگار میلکان آنلاین، در نشست خبری روز ملی صنعت و معدن استان کرمانشاه که با […]

عبدالله مرادی – گروه اقتصاد

جهش تولید نیازمند به حرکت در آمدن تمام حلقه های زنجیر تولید است. جهش تولید اتفاق نمی افتد مگر آنکه در یک فرآیند درست بتوانیم تمام اعضای دخیل در آن را هماهنگ کنیم.
به گزارش خبرنگار میلکان آنلاین، در نشست خبری روز ملی صنعت و معدن استان کرمانشاه که با حضور رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، رییس خانه صنعت و معدن و رییس اتاق بازرگانی، صنعت و معدن استان کرمانشاه و جمعی از خبرنگاران رسانه های استان برگزار شد موضوع چالشها و راهکارهای جهش تولید مورد بحث قرار گرفت.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه بیان داشت: در یک جمعبندی راهبردی و استراتژیک پنج محور را برای تحقق شعار سال در نظر گرفته ایم.
محسن دارابی تصریح کرد: در این راهبرد اگر ۶هزار و۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات را برای ۱۴۴ پروژه تامین کنیم میتوانیم ۳هزارو۱۷۹ فرصت شغلی جدید ایجاد کنیم و موجب تثبیت ۶هزارو ۲۴۲ شغل شویم.
وی افزود: اجرایی شدن این برنامه سه و نیم میلیون تن افزایش تولید جدید و ۱۰ میلیون تن حفظ ظرفیت موجود را به دنبال خواهد داشت. به دنبال شرایط به وجود آمده وضعیت باید به گونه ای پیش برود که بتوانیم وضعیت موجود را نیز حفظ کنیم.
رییس سازمان صمت، تامین سرمایه درگردش واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی را اولین و مهم ترین گام دانست و گفت: اگر سرمایه در گردش تامین شود از اشتغال موجود، ظرفیت تولید و افزایش تولید حمایت کردهایم.
وی تکمیل ۸ پروژه نیمه تمام صنعتی و معدنی اصلی استان را راهبردی دیگر عنوان کرد و بیان داشت: طرح هایی همچون ذوب آهن بیستون، بیواتانول، فولاد شهدای کرمانشاه، ایمان سرم، قوطی سازی زمزم، ایلیا ذرت و… حتما تا پایان سال به بهرهبرداری خواهند رسید.
دارابی خاطر نشان ساخت: بازسازی و نوسازی ۱۵ واحد صنعتی را در برنامه داریم و ۵۰ واحد تولیدی صنعتی و معدنی و راکد را نیز امسال به چرخه تولید بر خواهیم گرداند.
وی توسعه و تامین مالی جهت تکمیل برخی از طرح های صنعتی را نیز یکی دیگر از راهبردهای استراتژی استان برای جهش تولید دانست.
رییس سازمان صمت استان بیان داشت: سال گذشته در راستای تحقق شعار رونق تولید ۱۱۶ جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان برگزار شد که حاصل آن احیای ۱۹۳ واحد تولیدی صنعتی و معدنی و کشاورزی و خدماتی بود که سهم صنعت و معدن ۵۵ واحد بود.
دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع استان کرمانشاه گفت: با تزریق ۲۲/۲ میلیارد تومان تسهیلات موجبات احیاء ۱۹۳ واحد تولیدی فراهم شد و ۲۷۰ میلیارد تومان سرمایه به چرخه تولید برگشته است . در جریان همین احیاء یک هزار و ۳۸۷ شغل احیا شد.
وی تصریح کرد: سال گذشته تنها راهبرد ما فقط احیا نبود و ۹۰۰ واحد فعال را نیز مورد توجه قرار دادیم تا مشکلات اورژانسی آنها حاد نشود و مشکل را در همان ابتدا چاره سازی کنیم. تامین اجتماعی، مالیات، منابع مالی، بدهی شرکتها ی خدمات رسان مانند: آب، برق، گاز مسائلی است که به واسطه آنها هر لحظه ممکن است برای واحد تولیدی مشکل ایجاد شود.
در همین راستا از ۱۰۱ واحد تولیدی فعال حمایت شد و با پرداخت ۲۲۷ میلیارد تومان تسهیلات به آنها، از ریزش سه هزار و ۶۳۹ شغل موجود جلوگیری کردیم.
دارابی در ادامه بیان داشت: سال گذشته ۱۱۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری خارجی توسط سرمایه گذاران چینی جذب کرده‌ایم، که در حوزه صنعت و معدن با کسب ۱۳ درصد از کل سرمایه گذاری خارجی سال گذشته رتبه سوم سرمایه گذاری خارجی را کسب کردیم.
وی گذری به حوزه تجارت به عنوان موتور محرک تولید زد و گفت: سال گذشته شاهد ۲/۲ میلیارد دلار تجارت خارجی از استان بودیم که فراز و نشیب‌های زیادیداشت. فرازهای آن تبدیل سه بازارچه سومار، شیخ صله و شوشمی به مرز رسمی بود و فرودهای آن را میشودتعطیلی و بسته شدن این مرزها به واسطه سیاستهای کشور عراق و بیماری کرونا دانست.
دارابی رسیدن به جهش تولید را تنها وظیفه دستگاه‌های دولتی ندانست و افزود: در راه رسیدن به جهش تولید به عنوان یک فرآیند، باید کل مجموعه از عوامل بخش خصوصی، وزارتخانه های پشتیبان و زیرساختی، وزارتخانه های صنعت ، کشاورزی و خدمات رسان در کنار یک سیستم تامین مالی چابک باشد تا در انجام چنین هدف مقدسی همه نقش آفرینی داشته باشند.
رییس خانه صنعت و معدن استان نیز بیان داشت: نامگذاری سال های رونق تولید و جهش تولید، حمایت از تولید و … نشان از اهمیت موضوع دارد. تولید اشتغال را در پی دارد. باید تولید را سرپا نگه داریم تا جامعه‌ای پویا و سلامت داشته باشیم.
جهانبخش شکری افزود: باید توسعه کشور را در تولید ببینیم. سال گذشته در استان حرکت‌های خوبی در تحقق رونق تولید انجام شد و در عمل به بخش خصوصی اهمیت داده شد. بخش خصوصی را به کار گرفتند و بیشتر جلسات ستاد تسهیل در خانه صنعت برگزار شد. تنها مسائل حل نشدنی در جلسات استانداری به ریاست استاندار مطرح میشد.
وی با تاکید بر اینکه تعامل کامل مدیران دولتی و بخش خصوصی در استان برقرار است تصریح کرد: مشکل عمده، مسائلی است که در اختیار مدیران دولتی استان نیست. به عنوان مثال: درخواست سرمایه گردش یک واحد از زمانی که داده می شود و زمانی که پرداخت می شود آن قدر طول می کشد که دیگر دردی از واحد تولیدی دوا نمیکند. بروکراسی در بانک ها نمی گذارد واحدهای تولیدی به راحتی به منابع مالی دسترسی پیدا کنند.
رییس کانون انجمن کار آفرینان استان تصریح کرد: با تزریق رقم ۶هزارو۳۰۰ میلیارد تومان به استان امیدواریم شاهد سرعت گرفتن چرخ تولید باشیم.
وی با اشاره به حضور چینی‌ها در صنعت استان گفت: این جای خوشحالی دارد که پایسرمایه‌گذار خارجی به استان باز شده است. سرمایه هایی که روی زمین می گذارند مال این مردم می شود و امیدواریم در بخش های مختلف با توجه به پتانسیل های بالای استان در معادن سنگ و قیرطبیعی نیز شاهد حضور سرمایهگذاران استخوان دار و قوی داخلی و خارجی باشیم.
رییس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه نیز توجه و حفظ واحدهای تولیدی صنعتی و معدنی را یکی از اولویت های اصلی دانست که باید مورد توجه نظام و دولت باشد.
کیوان کاشفی با اشاره به وضعیت نا مطلوب روابط خارجی ایران گفت: مشکلات تحریم به خوبی خودش را نشان داده است و مشکلاتی هم که اخیراً در فضای اقتصادی کشور می‌بینیم کار را سخت‌تر کرده است. علاوه بر این دو مولفه کرونا نیز کم کم تأثیرات اقتصادی خود را نشان میدهد.
وی اظهارداشت: مشکلات این بیماری از خدمات و بازرگانی به سمت صنعت و کشاورزی در حال سوق پیدا کردن است و انسداد مرزها، افق روشنی از اقتصاد قابل پیش بینی را جلوی چشممان نمیگذارد.
عضو هیئت رییسه اتاق ایران بیان داشت: امسال دو رویکرد داریم: یکی حفظ واحد ها و ظرفیت تولید آنها که در کنار آن پرداختن به جهش تولید را نیز باید موردتوجه داشته باشیم.
باید سعی کنیم ظرفیتهای با‌الفعلیکه وجود دارد به ظرفیتهای بالقوه تبدیل شود تا در جهش تولید نیز دستاوردی داشته باشیم.
وی گفت: مطمئناً از این برهه نیز عبور خواهیم کرد، سالهاست واحدهای تولیدی ما با این چنین شرایطی دست و پنجه نرم میکنند، خو گرفته اند و گذر کرده‌اند.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=11761

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.