• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
1
نایب رئیس کمیسیون امیت ملی مجلس:

سد شرفشاه به بازگشت رونق زندگی و اقتصاد در سومار و نفت شهر کمک می کند

  • کد خبر : 11619
  • 14 تیر 1399 - 4:53
سد شرفشاه به بازگشت رونق زندگی و اقتصاد در سومار و نفت شهر کمک می کند

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی بهره برداری از سد شرفشاه را یک اتفاق بسیار خوب در منطقه خواند که زمینه بازگشت رونق زندگی و اقتصاد به سومار و نفت شهر را فراهم می کند. شهریار حیدری در گفتگو با خبرنگار میلکان  اظهار داشت: زمین های پایین دست سد شرفشاه […]

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی بهره برداری از سد شرفشاه را یک اتفاق بسیار خوب در منطقه خواند که زمینه بازگشت رونق زندگی و اقتصاد به سومار و نفت شهر را فراهم می کند.

شهریار حیدری در گفتگو با خبرنگار میلکان  اظهار داشت: زمین های پایین دست سد شرفشاه در منطقه سومار و نفت شهر، برای کشت کشاورزی و باغداری بسیار مساعد هستند. متاسفانه این زمین های مرغوب سال ها به دلیل شرایط دوران جنگ و بازسازی های پس از جنگ، عملا راکد مانده بودند.

وی افزود: طی این سال ها بهره برداری هر چه سریع تر از سد شرفشاه سومار، مطالبه جدی مردم منطقه بوده است که خوشبختانه این امر تحقق یافت.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سد شرفشاه سومار دارای قابلیت ذخیره سازی ۱۳۱میلیون متر مکعب آب است که با اعتبار ۵۰۰ میلیاردتومان به بهره برداری رسید. این سد اثرات بسیار خوبی بر توسعه بخش کشاورزی و رونق اقتصادی منطقه و استان کرمانشاه خواهد داشت.

وی ادامه داد: این سد با هدف تامین آب مورد نیاز زمین‌های کشاورزی دشت‌های سومار و نفت شهر و دهستان ویژنان به میزان ۳ هزار و ۵۵ هکتار، تامین آب مورد نیاز شرب و صنعت در شهرهای سومار، نفت شهر و بازارچه مرزی به میزان ۱۱.۳ میلیون متر مکعب و تامین آب موردنیاز زیست محیطی منطقه به میزان ۱۰ میلیون مترمکعب به بهره برداری رسید.

حیدری تاکید کرد: منطقه نفت شهر و سومار حداقل از یک قدمت هزار ساله برخوردار است و در طول تاریخ مردمان این منطقه در حوزه های مختلفی مانند داد و ستد، کشاورزی و باغداری مشغول فعالیت بوده اند.

وی با تاکید این نکته که هر جا باشد آب باشد، آبادانی هم هست در ادامه عنوان کرد: امیدوارم با افتتاح این سد، مردم نفت شهر و سومار دوباره به شهرهایشان بازگردند و با استفاده از منابع آبی و پتانسیل های کشاورزی و باغی و همچنین ظرفیت های مرزی، شاهد رونق دوباره زندگی و اقتصاد در این منطقه باشیم.

نایب رئیس کمیسیون امیت ملی مجلس عنوان کرد: بازگشت مردم موجب شکل گیری کانون های جمعیتی پایدار، امنیت پایدار و عمران و آبادانی در منطقه می شود.

وی ادامه داد: از گذشته های دور مردمان نفت شهر و سومار، با مردمان ساکن شهر مندلی عراق و روستاهای اطراف در ارتباط بوده اند. انشا اله دوباره این ارتباطات در چهارچوب قانونی برقرار می شود و موجبات رونق اقتصادی و امنیت پایدار منطقه و استان را فراهم کند.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی باغداری را یکی از پتانسیل های بسیار مهم منطقه دانست و گفت: اینجا تنها منطقه ای در کشور است که نوبر انگور آن در بهترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت به بازار عرضه می شود و تقاضای بسیاری برای آن وجود دارد.

وی ادامه داد: علاوه بر سومار و نفت شهر، امیدواریم بخشی از زمین های دهستان ویژنان از توابع گیلانغرب نیز از طریق پمپاژ از منابع آبی این سد بهره مند شوند.

حیدری تاکید کرد: منابع آبی در پشت سد به اندازه کافی ذخیره شده است و مردم انتظار دارند با تکمیل کانال های اصلی و فرعی هر چه سریع تر آب به زمین های آن ها برسد.

وی ادامه داد: مجموعه جهاد کشاورزی کانال های پایین دست سد را هر چه سریعتر تکمیل کند و اگر کانال های اصلی نیز به نیاز به تکمیل دارند، وزارت نیرو هر چه زودتر این کار را انجام دهد.

گفتنی است سد مخزنی شرفشاه روز گذشته با حضور رییس جمهور و وزیر نیرو (به صورت ویدئو کنفرانسی) و استاندار کرمانشاه، نماینده مردم قصرشیرین، گیلانغرب، سرپل ذهاب در مجلس شورای اسلامی، فرماندار گیلانغرب، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، مدیرعامل آب منطقه ای و مسوولین استانی و شهرستانی در محل پروژه، در قالب پویش ملی هر هفته_الف_ب افتتاح و به بهره برداری رسید.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=11619

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.