• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
2
به مناسبت روز جهانی عروسک در گفتگوی وحید خسروی با میلکان بیان شد؛

عروسک؛ رسانه‌ای برای ارتباط نسل‌ها

  • کد خبر : 10938
  • 21 خرداد 1399 - 2:42
عروسک؛ رسانه‌ای  برای ارتباط نسل‌ها

رضوان شاه‌آبادی- گروه فرهنگ و هنر شاید دوست مشترک روز های بچگی خیلی از ما باشد، همان دوستی که یک پای ثابت خیال پردازیهای کودکانه مان می شد. شاید در کلیشه ها آن را یک وسیله بازی برای جنس مونث بدانند اما با گذر زمان و بالا رفتن آگاهی جامعه به مرور این مسئله درک […]

رضوان شاه‌آبادی- گروه فرهنگ و هنر

شاید دوست مشترک روز های بچگی خیلی از ما باشد، همان دوستی که یک پای ثابت خیال پردازیهای کودکانه مان می شد.

شاید در کلیشه ها آن را یک وسیله بازی برای جنس مونث بدانند اما با گذر زمان و بالا رفتن آگاهی جامعه به مرور این مسئله درک شد که برای یک جنسیت خاص نیست.

نامش عروسک است با دنیا یی به وسعت بی نهایت ها. این روز ها خلاقیت در دنیای عروسک سازی و عروسک گردانی باعث شده عروسک ها برای موارد متفاوت استفاده شود؛ مثل: آموزش، تبلیغات،سرگرمی و… عروسک ها گاها نماد فرهنگ جوامع مختلف هستند بدین خاطر همین دوست داشتنی های بامزه، این روز ها بیش از پیش میتوانند در زندگی ما تاثیر گذار باشند.

هنوز وحید خسروی و عمو بلفنجک که روز های بعد از زلزله سرپل‌ذهاب خالق خنده بچه ها که شاید هنوز درک درستی از عمق ماجرا نداشتند را فراموش نکرده ایم.

روز جهانی عروسک بهانه ای شد تا خبرنگار میلکان مصاحبه ای با این عروسک ساز کرمانشاهی داشته باشد.

وحید خسروی در مصاحبه با خبرنگار میلکان گفت: دنیای عروسک ها به وسعت تاریخ تمدن بشری است. قبل ازبه وجود آمدن زبان و کلمات، آدمیان برای برقراری ارتباط و تعریف کردن ماجرایی که برایشان اتفاق افتاده از تکنیکی شبه نمایش عروسکی استفاده می‌کردند. مثلاً وقتی از شکار بازمی گشتند از پوست، کله و پنجه های شکار استفاده می کردند تا ماجرایی که رخ داده را به نمایش بگذارند.

انسان ها بعد از کشف آتش متوجه شدند نور آتش باعث میشد سایه آن ها روی دیوار غار بیافتد و از آن جا سایه بازی و نمایش شروع شد.

وقتی  از این عروسک گردان کرمانشاهی پرسیده شد چطور  به دنیای  نمایش عروسکی قدم گذاشته گفت: من آن وقت ها تازه وارد تئاتر شده بودم که با خبر شدم به گروهی که نمایش عروسکی انجام میدهند فراخون داده‌اند. من هم رفتم و عضو آن گروه شدم.

بعد از مدتی با عروسک و عروسک گردانی آشنا ومجذوب این فضا شدم، کارم را ادامه داده و مسیر را رها نکردم.

وی درمورد اینکه بچه ها چطور علاقه مند به ارتباط گرفتن با عروسک ها میشوند توضیح داد:بچه ها تخیل و دنیا ی خیال را دوست دارند. وعروسک همان ابزار عبور از دنیا ی جدی بزرگتر هاست که بچه ها احساس می‌کنند عروسک ها مثل خودشان هستند و ارتباط بین بزرگتر ها و بچه ها برقرار می شود‌..

وحید خسروی ادامه داد: ما ابتدا باید راه ارتباطی را پیدا کرده ، سپس اطلاعات را منتقل کنیم. بچه ها برای اینکه با بزرگتر ها ارتباط بگیرند و اطلاعاتی که ما می گوییم را دریافت کنند به کانالی نیازدارند که این کانال توسط عروسک و نمایش عروسکی ایجاد می شود واین گونه ما می توانیم به بچه ها به وسیله عروسک آموزش می دهیم.

وی در پاسخ به اینکه افراد علاقمند به فعالیت در این حوزه باید چکار کنند گفت: در هراستانی کانون پرورش فکری ،عروسک سازان و کسانی هستند که ساخت عروسک و نمایش عروسکی را آموزش دهند. اما این آموزش مثل یک فرمول ریاضی است بعد از اینکه فرمول را یاد گرفتیم با اعداد مختلف حل می کنیم. فرمول ساخت عروسک مشخص است حال اینکه هر شخصی چطور از این فرمول استفاده کند بستگی به خلاقیت خود شخص دارد. دراین میان  اگر کسی اندام شناسی، طراحی و… را بلد باشد کیفیت کار  عروسک سازی را بالا میبرد.وی در پایان تاکید کرد: بعد از یادگیری خود فرد باید تلاش کند و با توجه به تلاش و استعداد خودش به نتیجه مطلوب برسد.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=10938

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.