• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
0

توصیه هایی برای پیشگیری از بیماری کرونا در زمان امتحانات

  • کد خبر : 10849
  • 17 خرداد 1399 - 16:10
توصیه هایی برای پیشگیری از بیماری کرونا در زمان امتحانات

دکتر شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه:اکنون ثابت شده که کودکان به همان اندازه بزرگسالان ممکن است به بیماری کرونا مبتلا شوند ولی عموما علائم بالینی کمتری داشته باشند.بدیهی است در چنین شرایطی دانش آموزان می توانند از عوامل اصلی گسترش عفونت در جامعه و منازل خود باشند. به گزارش میلکان آنلاین معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی […]

دکتر شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه:اکنون ثابت شده که کودکان به همان اندازه بزرگسالان ممکن است به بیماری کرونا مبتلا شوند ولی عموما علائم بالینی کمتری داشته باشند.بدیهی است در چنین شرایطی دانش آموزان می توانند از عوامل اصلی گسترش عفونت در جامعه و منازل خود باشند.

به گزارش میلکان آنلاین معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت: با توجه به اینکه امتحانات نهایی پایه های ۹ و ۱۲ به صورت حضوری برگزار می شود، جهت برگزاری ایمن امتحانات و حفظ سلامتی دانش اموزان، والدین، کارکنان مدارس و خانواده های آن رعایت اصول بهداشتی جهت پیشگیری از ابتلا به این بیماری ضروری است.

وی افزود :در این راستا نکاتی که دانش آموزان، والدین آنها و مسئولین مدارس باید به صورت جدی رعایت کنند عبارتند از :گندزدایی سطوح دارای امکان تماس مانند تجهیزات، دستگیره درب ها، میز و صندلی، شیرآلات، نرده پله ها، پریز برق و کلیه وسایلی که به طور عمومی و مشترک استفاده می شود، قبل و بعد از برگزاری آزمون توسط مسئولین مدارس،صابون مایع در مدرسه به اندازه کافی موجود باشد و سطل های زباله درب دار مجهز به کیسه زباله به اندازه کافی در نقاط تردد دانش اموزان تعبیه شود.

شکیبا ادامه داد:گندزدایی و ضدعفونی آبخوری، دستشویی، توالت و .. روزانه حداقل دو بار در طول ساعت کار مدرسه انجام شود.و در صورت استفاده از سرویس ایاب و ذهاب رعایت اصول بهداشتی مانند ماسک و دستکش توسط دانش آموزان و راننده الزامی است.

وی تاکید کرد:مواد ضدعفونی دست در محل ورود و خروج دانش اموزان و کارکنان در مدرسه در نظر گرفته شود.ودر هر مکان یکبار آزمون انجام شود و در صورت نیاز به انجام آزمون مجدد برای گروه بعدی، با فاصله حداقل دو ساعت پس از ضدعفونی انجام شود.

شکیبا در مورد فضای آزمون گفت:ز بزرگترین فضاهای موجود برای انتخاب مرکز آزمون و حضور دانش آموزان استفاده شود.و چینش صندلی ها باید به گونه ای باشد که فاصله ۱/۸ تا ۲ متر بین دانش آموزان رعایت شود.محل آزمون دارای تهویه مناسب باشد ( روشن نمودن دستگاه تهویه، باز بودن پنجره ها و …)

وی تاکید کرد:داننش آموزان از بردن وسایل اضافه به محل ازمون خودداری نمایند ( مانند تلفن، کیف و …) و مسئولین مدرسه نیز از تحویل گرفتن این وسایل خودداری نموده و از قبل به دانش اموز و خانواده وی اطلاع داده شود.

معاون بهداشتی دانشگاه به رعایت فاصله گذاری در محل ورود و خروج دانش آموزان اشاره کرد و گفت:استفاده از ماسک برای دانش اموزان الزامی می باشد و باید خانواده ها از قبل در جریان این موضوع قرار گیرند.ودر تکثیر و انتقال برگه های امتحانی و پاسخنامه ها ملاحظات بهداشتی مانند استفاده از ماسک و دستکش رعایت شود (هم توسط مراقبین هم دانش اموزان)همچنین تصحیح اوراق امتحانی توسط معلمین نیز با تمهیدات بهداشتی ( ماسک و دستکش) انجام شود.
شکیبا ادامه داد:تجمع در محیط مدرسه ( دفتر، محل توزیع اوراق امتحان و …) هم برای کارکنان و مراقبین و هم دانش آموزان و والدین ممنوع می باشد.کلیه افرادی که در امتحانات شرکت می کنند اعم از کارکنان مدارس و دانش آموزان بایستی روز قبل از آزمون در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کرده و گزارش آن یا به صورت پرینت شده (مشابه کارت ورود به جلسه) یا از قبل با پیامک و .. به اطلاع مسئول برگزاری آزمون رسانده شود .

وی افزود:چنانچه دانش اموز بیمار یا مبتلا به بیماری زمینه ای : قلبی-عروقی، فشارخون بالا، دیابت، بیماریهای تنفسی مزمن، BMI بالای ۴۰، بیماریان با نقص ایمنی و تحت درمان با کورتیکو استروئیدها، بیماران تحت شیمی درمانی، بدخیمی ها و یا افرادی که پیوند اعضا شده اند در صورت تایید پزشک، آزمون به صورت انفرادی انجام شود

شیکبا افزود:کارکنان، مراقبان و افراد حاضر در جلسه آزمون نباید از گروه های زیر باشند :مادران باردار،افراد بیمار یا مبتلا به بیماری زمینه ای شامل قلبی-عروقی، فشارخون بالا، دیابت، بیماریهای تنفسی مزمن، BMI بالای ۴۰، بیماریان با نقص ایمنی و تحت درمان با کورتیکواستروئیدها، بیماران تحت شیمی درمانی، بدخیمی ها و یا افرادی که پیوند اعضا شده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه گفت :جداسازی و ممانعت از ورود افراد مشکوک به بیماری ( افراد دارای تب، سرفه خشک، تنگی نفس، اختلال بویایی و چشایی) و با انجام صورت جلسه برای دانش آموز برای پیگیری های بعدی بلامانع است ودر صورتی که یکی از علائم احتمالی بیماری در یک یا چند دانش آموز مشاهده شد فرد را ایزولاسیون (جداسازی) موقت در مدرسه و در اتاقی که از قبل به این کار اختصاص داده شده است انجام و آزمون از وی به عمل آید.وسپس در اسرع وقت به والدین دانش آموز اطلاع دهند تا جهت بررسی به مراکز جامع خدمات سلامت مراجعه کنند.

در پایان  شکیبا افزود:توزیع هر گونه خوراکی در محل آزمون ممنوع می باشد . افراد حاضر در جلسه (کارکنان، دانش اموزان و ..) جهت اشامیدن آب باید از بطری آب شخصی استفاده نمایند.و دانش آموز باید لوازم التحریر مورد نیاز را همراه داشته باشد و از دست به دست کردن آن بین دانش آموزان جدا” خودداری شود.همچنینتماس افراد با یکدیگر مانند روبوسی و دست دادن اکیدا ممنوع می باشد.گواهی سلامت مستخدمین و سرایداران مدارس مرتب کنترل شود.
امید است با رعایت نکات فوق از گسترش این بیماری در جامعه جلوگیری نماییم.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=10849

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.