• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

ارشاد به شفاف‌‌سازی

  • کد خبر : 10803
  • 13 خرداد 1399 - 15:26
ارشاد به شفاف‌‌سازی

عبدالله مرادی- میلکان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در راستای شفاف سازی اقدام به انتشار لیست‌هایی در سایت این اداره کل کرده است. شفاف سازی که نیاز این روزهای جامعه امروز ایران است کاری بسیار پسندیده و قابل تقدیر است که در حال رقم خوردن است. از دل همین شفاف سازی ها […]

عبدالله مرادی- میلکان
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در راستای شفاف سازی اقدام به انتشار لیست‌هایی در سایت این اداره کل کرده است.
شفاف سازی که نیاز این روزهای جامعه امروز ایران است کاری بسیار پسندیده و قابل تقدیر است که در حال رقم خوردن است.
از دل همین شفاف سازی ها برخی انتقادات و پیشنهادات برای بهبود اوضاع پیدا می شود و می توان به عملکرد بهتر دستگاه های اجرایی امیدوار شد.
اولین بار که این لیست ها را بر روی سایت اداره کل دیدم در یکی از لیست ها با عنوان کمک و حمایت از هنرمندان اسامی قابل مشاهده بود که هیچگاه هیچ نیازی به کمک ارشاد نداشته اند. اگر هم در خبر اولیه که در پایگاه خبری میلکان آنلاین و کانال نشریه منتشرشد عنوان مستحق نبودن را آوردم به این خاطر بود.
پس از انتشار این لیست توسط گروه رسانه ای میلکان ابتدا زمزمه های عدم توزیع مناسب این کمک و حمایت ها بلند شد که باید به اصحاب فرهنگ و هنر استان حق بدهیم که بدانند این کمک ها بر اساس چه معیاری توزیع شده است.
داستان از آنچه به عنوان کمک تصورش را می‌کردیم بغرنج‌تر شد. ابتدای امر کامران رضایی و کیوان شمشیربیگی دو هنرمندی بودند که به عنوان دریافت ۵۰۰ هزار تومان کمکشان معترض شدند و این کار را توهین به جایگاه هنرمندان دانستند و گفتند: این مبلغ بابت ۲ سال حضور آنها در شورای فیلم نامه نویسی بوده است.
اعتراض و بیانیه و یادداشت های هنرمندان یکی پس از دیگری برای گروه رسانه ای میلکان و هفته نامه صدای آزادی که لیست را منتشر کرده بود ارسال می شد و ما نیز بنا به اخلاق رسانه ای همه آنها را در کانال اطلاع رسانی هفته نامه منتشر می‌کردیم .
متن یادداشت ها و اعتراض ها زیاد است و تنها تیتر وار به برخی از آنها اشاره می‌کنیم؛ رضا جمشیدی شاعر کرمانشاهی عنوان داشته است که مبلغ یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان بابت سفارش نوشتن زندگی نامه یکی از بزرگان به من داده شده است که قرار بود ۶ میلیون پرداخت کنند و دو میلیون آن را نیز در سال ۹۷ پرداخت کردند.
انجمن نمایش نیز با انتشار بیانیه ای ضمن دفاع از دریافتی های انجمن و هزینه کردهای آن در جشنواره های مختلف عنوان داشت: هرکدام از هنرمندان شناسنامه دار تئاتر که اسمشان در این لیست آمده است هرکدام برای انجام خدمت و برگزاری برنامه ای این مبالغ را دریافت کرده‌اند و آقایان پلوک، قلندرلکی، حیدری، خلیلی و خانم طیوری حق الزحمه دوسال حضورشان در شورای ارزیابی را دریافت کرده اند که متاسفانه به عنوان کمک و حمایت درج شده است.
در بخشی از بیانیه انجمن نمایش به اسم ۴ نفر اشاره شده است که به عنوان هنرمند نمایشی در لیست معرفی شده اند اما این انجمن هیچ شناختی از آنها ندارد.
پیمان سلیمانی یکی دیگر از شاعرانی که نامش در این لیست بود دریافت هرگونه مساعدت مالی را منکر و آنرا کذب خواند و گفت: هزینه‌های مربوط به جشنواره سراسری شعر و قصه جوان ایرانی از جمله برگزاری مراسم رونمایی از پوستر جشنواره، هزینه های پذیرایی ، تهیه تیزر تبلیغاتی ، طراحی و چاپ پوستر و… و برگزاری عصر شعر و دادن هدیه به شاعران و چند برنامه دیگر را که پرداخت نموده به عنوان مساعدت مالی به هنرمندان منتشر کرده است.
سعید احمدیان هنرمند حوزه هنرهای دیجیتال دو عنوان موشن‌گرافی را با اعمال تخفیف برای اداره ارشاد ساخته و همچون دیگر هنرمندان به عنوان کمک در لیست نام او نیز آمده است.
اینها را می شود به نوعی توجیه و تحمل کرد که به عنوان هنرمند کاری انجام داده اند و پولی را دریافت کرده اند اما نام چند نفری که ما در جریانیم به ناحق در این لیست آمده بود. اول از همه آرزو حیدری خبرنگار نقدحال که نامش به عنوان کمک آمده است در پاسخی به مطلب ما گفته است که این مبالغ به عنوان هدیه برای مراسم تجلیل اساتید فرشید یوسفی و علی لیمویی داده شده است و چون نقدحال برگزار کنند مراسم بوده است با نام او در لیست ذکر شده است. رسول عظمی یکی از هنرمندان شهرستان صحنه است که با ارائه مستندات می گوید: پولی که به حساب من واریز شده است با درخواست رییس اداره شهرستان به حساب یکی از کارمندان ریخته ام تا با آن پول آب و برق را پرداخت کنند. فرد دیگر این مبلغ را هزینه حضورش با خودرو سواری در ستاد انتخابات فرمانداری دانسته است.
هنرمندان دیگری نیز تنها به تماس تلفنی بسنده کردند و چون توضیحات کاملی در خصوص عدم دریافت چنین مبالغی یا برگرداندن مبالغ به ارشاد شهرستانها مستندی به این نشریه ارائه ندادند از ذکر نام آنها معذوریم.
کمک به هنرمندان در بودجه های وزارت ارشاد در فصل ۵ تعریف شده است که گویا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه به دلیل نداشتن اعتبار در دیگر بخشها اقدام به پرداخت هزینه حق‌الزحمه هنرمندان، اصحاب فرهنگ و هنر و حتی آب و برق ادارات از این طریق کرده است .
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از این اعتراضات هیچگونه جواب قانع کننده ای را به گروه رسانه ای میلکان نداده است و تنها در گفتگویی کوتاه با خبرنگار ایرنا فصل پنجم اعتبارات فعالیت‌های فرهنگی هنری با عنوان «کمک بلاعوض» کد می‌شود اما در حقیقت کمک نیست و حق‌الزحمه موسسات و انجمن‌های فرهنگی هنری استان برای اجرای قراردادهای منعقد شده است.
وی اظهارداشت: قانونگذار موسسات و ادارات دولتی را برای برگزاری جشنواره، همایش و برنامه‌های از این دست منع کرده است و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با عقد قرارداد با موسسات فرهنگی هنری علاوه بر رونق بخشیدن به این موسسات، برنامه‌ها و همایش‌های متنوعی را در استان کرمانشاه برگزار می‌کند.
درست است که قانون محدودیتی برای توزیع برنامه و اعتبارات در بین موسسات نگذاشته است اما هر موسسه تنها می تواند در حوزه فعالیت هایی که مجوز فعالیت دارد برنامه بگیرد، نه اینکه یکی- دو موسسهتک منظوره به ابوالاختیار تبدیل شوند اجازه خروج هیچ برنامه ای از اداره کل را ندهند.
اگر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه رونق بخشیدن به موسسات را تنها مختص چند موسسه که به صورت کاملا اتفاقی نام پرسنل ارشاد در بین هیئت موسس آن دیده می شود می داند اعلام کند که حدود ۱۰۰ موسسهای دیگر که طبق آمار تا پایان سال ۹۷ مجوز داشته اند کار خود را تعطیل کنند.
خوشبختانه نام هیئت موسسو آدرس موسسات که همان آدرس منزل برخی کارمندان است و … اطلاعاتی است که به دست آوردن آنها با توجه تجمیع همه این اطلاعات در دنیایی به نام فضای الکترونیک سخت نیست
خواهشمندیم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه یا هر یک از معاونینی که اطلاعات کاملی در این خصوص دارند جهت تنویر افکار عمومی پاسخگوی سوالات ما باشند.

رونوشت: سید عباس صالحی- وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی هوشنگ بازوند- استاندار محترم کرمانشاه
محمد جهانیان- بازرس‌کل استان کرمانشاه
بهرام فاضلی‌زاد – مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=10803

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.