• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
0
دخترِ حوزویِ نجار در گفتگو با میلکان؛

نرسیدن سریع به سوددهی، ترس مشترک جوانان برای انتخاب شغل است

  • کد خبر : 10801
  • 13 خرداد 1399 - 17:15
نرسیدن سریع به سوددهی، ترس مشترک جوانان برای انتخاب شغل است

رضوان شاه آبادی – گروه اقتصاد شایدهرکدام از ما برای اولین بار یک خانم نجار ببینیم تعجب کنیم. یا اصلا خبر نداشته باشیم در شهر خودمان یک خانم نجار داریم که حرفه نجاری را با ذوق وخلاقیت زنانه خودش تلفیق کرده است . پیدا کردن کارگاه« ساکاری» در کوچه پس کوچه‌های فرهنگیان فاز یک آنچنان […]

رضوان شاه آبادی – گروه اقتصاد

شایدهرکدام از ما برای اولین بار یک خانم نجار ببینیم تعجب کنیم. یا اصلا خبر نداشته باشیم در شهر خودمان یک خانم نجار داریم که حرفه نجاری را با ذوق وخلاقیت زنانه خودش تلفیق کرده است .
پیدا کردن کارگاه« ساکاری» در کوچه پس کوچه‌های فرهنگیان فاز یک آنچنان سخت هم نبود. به منطقه‌ای که آدرس داده بود رسیدیم. انتظار حداقل یک کارگاهی با تابلو و ویترین را داشتیم. پس از تماسی که با خانم یوسفی گرفتیم متوجه شدیم درب کارگاه آنها ایستاده ایم. خانه‌ای که هیچ نشانی از کارگاه نجاری بودن را نداشت.
خانه‌ای نسبتا قدیمی و ۲طبقه در ابتدای محله سنجابی کرمانشاه. با دعوت خانم منیژه یوسفی مدیر کارگاه ساکار(دختران نجار) وارد حیاط خانه ای با بافت تقریبا قدیمی شدیم، و محیطی بدور از فضای شهری امروز .
بوی عطر خاص چوب ومرغهای محلی داخل حیاط با جوجه های چند روزه کاملا ما را از محیط شهری دور ‌کرد.
کارگاه‌های نجاری و معرق کاری «ساکاری» در طبقه پایینی منزل مسکونی خانه پدری خانم یوسفی قرار داشت. در یک سمت حیاط کارگاه چوب بری و آماده سازی چوبهای خامی بود که برای کارهای هنری و نجاری‌شان استفاده می کردند.
هرچند این روزها فصل کار برای هیچ کس نیست ولی چند سفارش در دست تولید داشتند که حین نجاری و ساخت سفارشها گفتگویی با این جوان هنرمند داشتیم .
منیژه یوسفی در گفتگو با خبرنگار میلکان می‌گوید:از سال ۸۰ در کار های هنری از جمله منبت، معرق، نازک کاری و معرق ساقه گندم فعالیت دارم.در سال ۹۴ به این نتیجه رسیدم که هنری باید برای مردم کاربردی باشد تا هم برای خرید آن هزینه بدهند و هم کارمن رونق بگیرد.
دوست داشتم کار های بزرگی انجام بدهم و در آمد بهتری داشته باشم. درنتیجه شروع کردم به یاد گرفتن نجاری در کنار اساتید بزرگ، برای آموزش به نقاط مختلف کشور سفر کردم و در نقاط مختلفی آموزش دیدم و از هراستاد یک کار تازه را یادگرفتم.
او ادامه می‌دهد: کسب و کارم را از حالت خانگی به کارگاهی تبدیل کردم . بجز نجاری سعی می کردم از کارگاه‌های بزرگ نحوه مدیرت کارگاه، تبلیغات، عرضه محصول به مشتری یا اینکه برای راه‌اندازی یک کارگاه به چه وسایلی نیاز دارم را یاد بگیرم .
بعد از دوسال ونیم آموزش در سال ۹۶ بعد از گرفتن مجوز های لازم یک کارگاه اجاره کردم وشروع به کار کردم.
این دختر کرمانشاهی که سطح ۲ حوزوی را گذرانده و در حال حاضر نیز در حوزه علمیه مشغول تحصیل است می‌گوید: من هم مثل خیلی از جوانان سرمایه چندانی برای شروع کار نداشتم و کارگاه ام را با یک وام قرض‌الحسنه راه‌اندازی کردم.
با کیفیت بالا اعتماد مشتریان را جلب می‌کنم
او در مورد واکنش مردم نسبت به دیدن یک خانم نجار می‌گوید: خیلی ها برای کار من ذوق می‌کردند. خیلی های دیگر فکر نمی‌کردند یک خانم بتواند نجاری کند و به اتمام کار امیدوار نبودند. بعد از اینکه چند سفارش را تحویل دادم. کسانی که اعتماد کردند باعث رونق کار من شد و در واقع بعد از هرکار با دیدن نتیجه افراد بیشتری اعتماد میکردند که سفارش کار بدهند.
یوسفی می‌افزاید: درواقع بازاریابی که کیفیت و نتیجه نهایی کار برای من به وجودمی‌آورد خیلی بیشتراز حضور در نمایشگاه ها و تبلیغات مجازی است.
یوسفی درموردحمایت اداره و ارگان‌های دولتی بیان می کند: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اداره کل ارشاد اسلامی هر ساله در نمایشگاه ها غرفه‌ای دراختیار ما می‌گذارند طبیعا شرکت در نمایشگاه ها به مطرح شدن هنرمندان کمک می‌کند. ادارات و ارگان‌ها با من وهنرم همیشه با احترام برخورد کرده اند ومن هم انتظاری جز احترام نداشته‌ام .
درامور اداری و ارائه تسهیلات نیز مانند بقیه هنرمند ها با من برخورد شده است . همچنین من از کمیته امداد و بسیج سازندگی تسهیلات گرفتم که بسیار ثاتیر گذار بود.
اعتقاد به چیزی به اسم مشکل ندارم
رئیس انجمن بسیج هنرمندان سپاه نبی اکرم می‌افزاید: در سال ۹۳ با همکاری اداره کل ارشاد استان من به همراهی خواهران هنرمند بزرگترین تابلو معرق صلوات خاصه امام رضا (ع) در جهان را ساختیم و درنهایت تابلو را به حرم رضوی اهدا کردیم .
این هنرمند ادامه می‌دهد: اعتقادی به مشکل ندارم و بنظرم چیزی به نام مشکل نداریم ،همه مسائل حل شدنی است. فقط کافی است مسئولین ما بخواهند. مانند تسهیلاتی که من و امثال من دریافت می کنیم . اگر با تنفس باشد. قطعا باز دهی بیشتری خواهد داشت و خیلی ها تشویق به کار آفرینی می شوند.
یوسفی ترس مشترک اکثر جوانان کرمانشاه را احتمال به نتیجه و سوددهی نرسیدن کسب و کارشان می داند و تصریح می کند: حقیقتا هنگام شروع یک کار چند ماهه اول کار کردن سخت است. باید از جیب خرج کرد . آن روز ها سخت ترین روز های شروع کسب و کار من بود. روزهای اول هنوز رزومه ای از کار نجاری نداشتم کسی مرا نمی‌شناخت و آن روز ها روند کار کند بود. اما اگر تسهیلاتی که دریافت کردم تنفس داشت قطعا رنج ها و دل نگرانی تبدیل به آرامش میشد و با فراغ بال بیشتر فعالیت می‌کردم.
فروش اینترنتی فضای کسب و کار را باز کرده است
او ادامه داد: البته همین شرایط سخت باعث میشود کار آفرین بیشتر فعالیت کند درواقع بستگی به قدرت فرد در مقابل رو به رو شدن با موضوعات و مشکلات دارد. من به جوانان توصیه می کنم هیچ وقت خودشان را دست کم نگیرند. هر کسی که کمترین هنری داشته باشد می تواند به در آمد برسد. من از ابتدا هر هنری که یاد گرفتم حتی اگر چیزی از کتاب ها یاد می‌گرفتم سعی می‌کردم از آن در آمد داشته باشم.
یوسفی تاکید می کند که جوانان باید جسارت داشته باشند. اگر کمترین هنری دارند فکر نکنند حتما باید یک کارگاه بزرگ داشته باشند. با ذره های کوچک می توانید شروع کنید تا به نقطه اوج برسید. مخصوصا حالا که دنیا مجازی و فروش اینترنتی خیلی موثر است .
این دختر نجاردر پایان تاکید کرد: فروش اینترنتی فضای کسب و کار را باز کرده و کسب و کارهای نوپا با کمترین سرمایه و حتی یک فضای یک متری می‌توانند شروع کنند چرا که فروش درفضای مجازی دیگر نیاز به دیده شدن آنچنانی در بازار ندارد. تنها کافی است که صداقت به کار ببرید و محصولی با کیفیت تحویل مشتری بدهید. این باعث رونق کار میشود. من واقعا معتقدم سفارشی که تحویل می دهیم. باعث می‌شود سفارشات جدید داشته باشیم . رمز موفقیت من همین بوده است. کالا باکیفیت باعث جلب اعتماد مشتری می‌شود. مهم ترین سرمایه برای یک تولید کننده رضایت و خشنودی مشتری است.

 

گزارش تصویری این گزارش را در لینک زیر ببینید

ساکار – دختر نجار کرمانشاهی

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=10801

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.