• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
1

جهش تولید در تعامل سازمان ها و ادارات با تولیدکنندگان میسر می‌شود

  • کد خبر : 10775
  • 13 خرداد 1399 - 6:04
جهش تولید در تعامل سازمان ها  و ادارات با تولیدکنندگان میسر می‌شود

نشست کارفرمایان، صنعتگران و معدنکاران با دادستان عمومی انقلاب کرمانشاه با حضور رئيس خانه صنعت و معدن و اعضای هیئت مدیره خانه صنعت و معدن، مدیرکل سرمایه گذاری استانداری، رئيس سازمان صنايع، مهندس قاسمی مدیرکل تامین اجتماعي ، مدیر کل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی و مدیر کل امور مالیاتی به میزبانی خانه صنعت و […]

نشست کارفرمایان، صنعتگران و معدنکاران با دادستان عمومی انقلاب کرمانشاه با حضور رئيس خانه صنعت و معدن و اعضای هیئت مدیره خانه صنعت و معدن، مدیرکل سرمایه گذاری استانداری، رئيس سازمان صنايع، مهندس قاسمی مدیرکل تامین اجتماعي ، مدیر کل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی و مدیر کل امور مالیاتی به میزبانی خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه در سالن آمفي تئأتر خانه صنعت ،معدن و تجارت استان کرمانشاه برگزار شد.
رئیس خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه لازمه تحقق جهش تولید را ایجاد زمینه‌های آن عنوان کرد و گفت: با توجه به اهمیت تولید و اشتغال باید سازمان ها و ادارات همکاری و تعامل لازم را با تولیدکنندگان داشته باشند.
جهانبخش شکری تصریح کرد: واحدهای تولیدی در شرایط رکود کرونایی با مشکلات فراوانی روبرو شده‌اند و نگه داشتن اشتغال برای آنها سخت است. سازمان های دولتی، مالیات، تامین اجتماعی و به ویژه بانک ها نه در شعار بلکه در عمل باید به کمک تولید بیایند.
وی با اشاره به اینکه در دوران بیکاری و کرونا ۲۰ هزار کرمانشاهی برای بیمه بیکاری ثبت نام کرده‌اند خاطرنشان ساخت: بخش صنعت حدود یک هزار نفر از این آمار را شامل شده است و کارآفرینان نگذاشته‌اند واحدهای تولیدی به تعطیلی کشیده شود.
شکری از دادستان کرمانشاه خواست حمایت‌های خود را از تولید انجام بدهد و گفت: حمایت از یک واحد تولیدی حمایت از یک شخص صاحب کارخانه نیست، بلکه حفظ اشتغال عده‌ای است که در آنجا امرار معاش می کنند.
وی افزود: با تملک یک واحد چرخه تولید آن از کار می‌افتد و بیکاری کارگران و نابودی واحد را به دنبال خواهد داشت. حتی اگر تملک صورت می‌گیرد اجازه بدهید که چرخه تولید آن از کار نیفتد.
رئیس کانون کارآفرینان استان کرمانشاه عنوان کرد: ما معتقدیم که تسهیلات پرداختی پول بیت المال است و باید آن را باز پرداخت کنیم. توقع هم نداریم که کسی برای ما کار غیرقانونی انجام بدهد اما گاهی شرایط سخت اقتصادی پیش می آید و صنعتگران و کارآفرینان برای بازپرداخت اقساط خود با مشکل مواجه می شوند.
وی یادآور شد: مجتمع قضایی اقتصادی برای رسیدگی به مشکلات قضایی صنعتگران، کارآفرینان، معدنکاران و دیگر فعالان اقتصادی راه اندازی شد تا به صورت تخصصی و راحت‌تر کارهای آنها انجام شود، اما در حال حاضر پرونده‌های اقتصادی و صنعتگران به این شعبه ارجاع نمی شود و تمام پرونده‌ها فقط در شعبه ۱۹ دادگاه بررسی می‌شود.
سرپیچی کننده از مصوبات ستاد تسهیل به تخلفات اداری معرفی می‌شود
دادستان کرمانشاه نیز در این نشست، گفت: بانک‌ها و ادارتی همچون تامین اجتماعی و مالیات تابع قانون هستند اما می توانند با مساعدت امهال و تقسیط تولیدکنندگان را کمک کنند.
شهرام کرمی ستاد تسهیل را یک کارگروه خوب عنوان کرد و گفت: در این کارگروه مصوبات خوبی وضع می شود اما باید در عمل اجرایی شود. این مصوبات ضمانت اجرا ندارد و اگر اجرایی نشود مثمرثمر نیست. برای اجرای مصوبات ستاد تحصیل باید یک کارگروه تشکیل شود تا مشکلات عدم اجرا را رصد کند اگر کارمند ادارات و بانک ها مانع اجرای مصوبات هستند به تخلفات اداری معرفی شوند. اگر فردی هم مرتکب جرم شد باید به مراجع قضایی معرفی شود.
وی یکی از مشکلات بنگاه‌های اقتصادی و استان را عدم آشنایی با قوانین و عدم مطالعه قراردادها عنوان و تاکید کرد: اگر در قراردادهای مالی که منعقد می‌کنید مختصر اطلاعات قانونی داشته باشید و یا از یک آدم بصیر بخواهید قرارداد را مطالعه کند مشکلات کمتری به وجود خواهد آمد. بعد از امضا هیچ کاری نمی توان کرد. دادستان کرمانشاه با اشاره به اینکه تحت شدیدترین تحریم‌های ظالمانه قرار داریم بیان داشت: شعار مقام معظم رهبری به معنای این است که همه باید در راستای کاهش تولید تلاش کنیم. ما نیز به این شعار معتقد و پایبند هستیم. اگر اشخاص و افراد دولتی در راستای تحقق این شعار کارشکنی کنند قابل تامل و بررسی است.
وی قول داد: تا جایی که راهکار قانونی و امکان اداری هست از تولید و اشتغال پشتیبانی کند و در چارچوب مقررات به صورت خاص در مهلت دادن و ارفاق برخورد کند.
قابل توجیه نیست بانک‌ در تمام دعاوی یک کارشناس داشته باشد
کرمی در خصوص مجتمع قضایی اقتصادی نیز گفت: کاملا حق با شماست مجتمع بر مبنای این تاسیس شده است که مسائل اقتصادی صنعتگران در آن حل و فصل شود، اگر اکنون اینکار انجام نمی‌پذیرد حتماً خواهیم گفت ارجاعات بر همین اساس به این مجتمع انجام شود.
وی به موضوع کارشناسی در بانک‌ها و نهادهای دولتی نیز اشاره و تاکید کرد: انجام کارشناسی کاری قانونی است، اما اخیراً به بانکها و ادارات دولتی نامه‌ای نوشته‌ایم که در ارجاع به کارشناس حتماً از کانون کارشناسان، کارشناس بخواهند نه اینکه هر بانک و نهاد یک نفر خاص خودشان را معرفی کنند. قابل توجیه نیست بانک در تمام دعاوی از یک نفر استفاده کند.
سربازان جنگ اقتصادی
نیازمند پشتیبانی هستند
دبیر اجراییخانه صنعت و معدن استان نیز با بیان اینکه با توجه به حساسیت و اهمیت تولید و اشتغال مقام معظم رهبری سه سال است که تولید و اشتغال را مورد توجه قرار داده‌اند گفت: با حمایت از کالای ایرانی،رونق تولید و جهت تولید می‌توان مشکل اقتصاد و اشتغال و حتی معضلات اجتماعی و فرهنگی را کاهش داد.
فرهاد مرزی تاکید کرد: اگر کارآفرینان سربازان جنگ اقتصادی هستند باید مدیران اجرایی، مسئولین سه قوه و دستگاه‌های مرتبط از آنها حمایت و پشتیبانی کنند . نه فقط به تشکیل جلسات و شعار بسنده کنند.
وی خاطرنشان ساخت: انتظار داریم که از واحدهای تولیدی و تولیدکنندگان حمایت شود. اما واحدی که خودش مشکل دارد و نمی خواهد کار کند و پول را برده و نمی‌خواهد پس بدهد مورد حمایت و تایید ما نیست .
تولید کنندگان مورد جفا قرار گرفته اند و سیستم‌های اجرایی و گاهی محاکم قضایی باعث زمین گیر شدن تولید کننده شده‌اند. استدعا داریم دقت بیشتر و ویژه ای نسبت به سربازان اقتصادی انجام شود.
دبیر اجرایی خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه با اشاره به شرایطی که کرونا ایجاد و بر کشور و استان حاکم کرده است گفت: تولیدکنندگان ما حتی اگر کارگاه ها را به خاطر کرونا تعطیل کردند نیروها را حفظ و دو ماه حقوق پرسنل را پرداخت کردند تا سرباری برای جامعه نباشند.
وی اظهار داشت: کارافرینان کرمانشاهی علاوه بر پرداخت حقوق، حق بیمه و حتی برخی واحدها مالیات در پویش همدلی شرکت کرده و به صورت تجمیعی بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان به اقشار آسیب پذیر جامعه کمک کردند.
مرزی با بیان اینکه صنعتگران و پیشکسوتان و استان از بهترین نظرات کارشناسی بهره می برند گفت: توقع داریم در کنار کارشناسان رسمی از این پیشکسوتان و متخصصین نیز نظرخواهی شود.
دبیر اجرایی خانه صنعت و معدن استان با اشاره به اینکه شکایت حق هر فردی است زمانی که احساس می‌کنند حقی از آن ضایع شده است گفت: واحد تولید احساس کرده است که حقش تضییع شده از بانک شکایت کرده است. اما بانک به خاطر این اتفاق اقدام به قطع خدماتی کرده است که به این افراد می داده و مانع از پرداخت تسهیلات می‌شود. گفته اند” باید شکایت را پس بگیرید تا خدمات ارائه دهیم”.
وی اظهارداشت: مصوبات ستاد تسهیل قانون است، اما برخی از دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها به این قانون تمکین نمی‌کنند و کارشناس دستگاه اجرایی از اجرای مصوبات سرباز می زند.
مرزی یادآور شد: خانه صنعت و معدن ایران کمیسیون حقوقی ایجاد کرده است و یکی از شعبه‌های آن در کرمانشاه راه اندازی شده است.از دادستان خواهشمندیم برای این کمیسیون حقوقی استان فردی معرفی کنند که در کمیسیون حقوق شرکت کند و از نظرات کارشناسی آن بهره مند شویم.
همه دستگاه های باید در جهش تولید
ید واحد شوند
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نیز در ایننشست گزارشی از کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید ارائه داد و گفت: بخش عمده ای از موفقیت ها در این کارگروهنتیجه زحمات خانه صنعت و معدن است. محسن دارابی عنوان داشت: ۱۱۶ جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع برگزار شده است که در آنیک هزار و ۳۸۵ مصوبه داشته‌ایم . تقریبا ۷۰درصد مصوبات عملیاتی شده و یکصد و ۹۳پروژه صنعتی، معدنی ، کشاورزی و خدماتی حوزه میراث احیاء شده اند. از این تعداد پروژه ۵۵ مربوط به حوزه صنعت و معدن بود، مابقی در حوزه کشاورزی و ۲ پروژه نیز در حوزه گردشگری بود.
وی با بیان اینکه سال گذشته در کارگروه ۱۰۳ پروژه را هدف گذاری کرده بودیم اظهار داشت: علاوه بر پروژه‌های راکد توانستیم پروژه هایی را که احوال مناسبی نداشتند از تولید و اشتغالشان سیانت به عمل آوردیم. از این ۱۰۳ پروژه نیز از طریق پرداخت سرمایه در گردش پشتیبانی کردیم.
رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت تصریح کرد: با کمک های فنی و اعتباری حدود ۳۰۰میلیارد تومان سرمایه در گردش تامین کردیم . اگر این کار نمی شد سه هزار و ۶۰۰ شغل ما فرو می ریخت به علاوه از بیکاری انبوهی از کارگران جلوگیری کردیم و ۴۰میلیون تن تولید را با این سرمایه در گردش صیانت کردیم .
وی گفت: علی رغم تمام مشکلاتی که در استان وجود داشته است در گزارشی که وزارت کشور به رییس جمهور داده اند عملکرد ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان کرمانشاه در برگزاری جلسات و احیاء واحدهای راکد عملکرد ممتاز را در بین ۳۱ استان کسب کرده است، البته این برای ما ایده‌آل نیست. دارابی افزود: تقاضای جدی داریم کمیته ای با عنوان صیانت از سرمایه گذاری های مشروع به صورت فصلی با دستور کار در دادسرای کرمانشاه تشکیل شود تا بتوانیم در هر دوره مشکلات آن مدت را حل و فصل کنیم.
وی یاد آور شد: در سال جهش و رونق تولید محوریت صرفاَ با سازمان‌های صمت و کشاورزی نیست، مجموعه ای از عوامل ذی مدخل هستند که می توانند فضا را به رونق تولید یا کسادی تولید، به جهش تولید یا کاهش تولید تبدیل کنند. بنابراین باید همه دستگاه های اجرایی و خدمت رسان و بانکها کنار هم باشند که از درون این ید واحد، سیمرغ جهش تولید پرواز کند.
رییس سازمان صنعت و معدن استان یکی از گرفتاری هایی که این سازمان با آن روبرو است را ابلاغ دستور العمل و قوانین بدون گرفتن نظر از این سازمان عنوان کرد و گفت: پهنه معدنی بیتومین در شهرستان گیلانغرب شامل عمده معادن بیتومین کشور می شود و بیش از ۷۰ درصد این معادن در گیلانغرب است. بدون اطلاع سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان و وزارت یک توافقی بین وزارت دفاع و وزارت جهاد کشاورزی انجام شده است و نقاطی را به عنوان نقاط AAP (مناطق پرواز ممنوع و مناطق مربوط به میدان‌تیر) مشخص کرده‌اند. آنقدر این سطح را گسترده دیده اند که بخش اعظمی از معادن گیلانغرب چه آنهایی که پروانه بهره بردای دارند و چه آنهایی که پروانه اکتشاف دارند در داخل این محدوده پرواز ممنوع یا کتابچه پرواز ممنوع است. اداره کل منابع طبیعی نیز به ما ابلاغ کرده است شما نمی‌توانید در این مناطق استعلام محدوده کنید. کار معدن پردردسر و سرمایه بر است و حتی استعلام مجدد پروانه های بهره‌برداری نیز امکان پذیر نیست. اگر چنین معاضری را آسیب شناسی نکنیم عملا جهش تولید در بخشهایی نمی تواند عملی شود.
وی از حضور موثر و مستمر نماینده دادستانی در جلسه کارگروه تسهیل تقدیر و تشکر کردو بیان داشت: با حمایت های قضایی، کارگروه تسهیل روند پرشتاب تری داشته است.
در این جلسه تولید کنندگان واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی در حضور مسئولین و مدیران اجرایی استان به بیان مشکلات خود پرداختند .در پایان این نشست تخصصی دکتر کرمی دادستان کرمانشاه و دیگر مدیران اجرایی استان پاسخگوی مشکلات توليدکنندگان بودند.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=10775

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.