• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1
رییس کل دادگستری استان کرمانشاه:

سه میلیون و ۸۰۰ هزار مراجعه به دادگستری کرمانشاه در سال ۱۳۹۸

  • کد خبر : 10310
  • 22 اردیبهشت 1399 - 7:02
سه میلیون و ۸۰۰ هزار مراجعه به دادگستری کرمانشاه در سال ۱۳۹۸

توسلی زاده در همایش طلایه داران صلح که با حضور ائمه جمعه شیعه و سنی استان و دیگر مسئولین و جمعی از بزرگان و ریش سفید و معتمدین برگزار شد گفت دادگستری استان کرمانشاه در سال گذشته نزدیک به ۲ برابر جمعیت این استان مراجعه داشته؛ جرقه اولیه بیشتر پرونده‌ها هم که هزینه‌های مادی و […]

توسلی زاده در همایش طلایه داران صلح که با حضور ائمه جمعه شیعه و سنی استان و دیگر مسئولین و جمعی از بزرگان و ریش سفید و معتمدین برگزار شد گفت دادگستری استان کرمانشاه در سال گذشته نزدیک به ۲ برابر جمعیت این استان مراجعه داشته؛ جرقه اولیه بیشتر پرونده‌ها هم که هزینه‌های مادی و معنوی سنگینی به جامعه و طرفین دعوا تحمیل کرده، یک اختلاف ناچیز است؛ اختلافی که می‌توانست با کمک معتمدان و ریش‌سفیدان به آسانی به سازش برسد.
به گزارش میلکان ؛توسلی زاده  در همایش «طلایه داران صلح»  گفت: باید برای این همه اختلاف و دعوا فکری کرد و نمی‌توان نسبت به این موضوع مهم که تبعات متعدد اجتماعی، اقتصادی و امنیتی دارد، بی تفاوت بود. بر پایه همین منطق است که دادگستری استان کرمانشاه دست بکار شد و بیش از ۱۰۰ نفر از بزرگان، ریش سفیدان و معتمدان عشایر، طوایف و مناطق مختلف استان را در محل این دادگستری دعوت و از این طلایه داران صلح تقاضای کمک کرد.
رییس کل دادگستری استان کرمانشاه در این همایش گفت: دست نیاز دراز می کنیم به سوی همه بزرگان و متنفذان و تمام کسانی که می توانند یک اختلاف را حتی اگر پرونده قضایی شده باشد، به صلح و سازش برسانند.
توسلی زاده استفاده از ظرفیت مردمی برای ایجاد صلح و سازش بین طرفین دعوا را در راستای تاکیدات رهبر معظم انقلاب، بخشنامه های دستگاه قضایی و دستورالعمل رییس قوه قضائیه دانست و گفت: کوتاه ترین و بهترین راهکار حل اختلافات صلح است.
دکترتوسلی زاده اهمیت ایجاد صلح و سازش را بسیار بالا توصیف کرد و مثال زد: در یکی از روستاهای استان یک اختلاف کوچک بر سر محل چرای دام، سبب درگیری مسلحانه و در نهایت قتل ۶ نفر شد و صدها نفر را هم درگیر این پرونده کرد در حالی که با ورود بزرگان و معتمدان تقریبا همه این نوع اختلاف ها همان ابتدا و به آسانی به سازش می رسند.
وی تاکید کرد: ما علاقه نداریم حتی یک نفر وارد زندان شود زیرا زندانی شدن افراد پیامدهای منفی خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی و به قول جرم شناسان مجازات کمانه‌ای دارد و نه تنها مجرم که خانواده، جامعه و حکومت را هم دچار خسران و آسیب می کند به طوری که حتی ازدواج فرزندان فرد زندانی با مشکل مواجه می شود.
ایشان با بیان اینکه سازش در اولویت دادگستری استان است، گفت: تمام تلاش ما بر این است که حوزه صلح و سازش را بشدت گسترش دهیم تا جایی که انشاالله در آینده بیشتر اختلافات پیش از ورود به دستگاه قضایی به سازش ختم شوند.
 در ادامه نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه بیان کرد:آمار بالای مراجعه مردم به دادگستری استان در سال گذشته(سه میلیون و ۸۰۰ هزار مراجعه)، تن انسان را می لرزاند و باید برای کاهش آن تلاش کرد:
آیت الله مصطفی علما دیگر سخنران همایش طلایه داران صلح بود که گفت: ایجاد صلح و سازش بین مردم ریشه دینی دارد و از سیره بزرگان دینی است.
وی با بیان اینکه ایجاد صلح و آشتی بین مردم از بهترین مراتب بندگی است، گفت: نباید اجازه دهیم اختلاف بین خانواده، دوستان، آشنایان و… به جاهای باریک و دادگستری بکشد و برای افراد پرونده قضایی تشکیل شود زیرا این اتفاق عواقب ناخوشایندی دارد.
امام جمعه کرمانشاه اظهار داشت: امام علی(ع) به نقل از پیامبر اسلام(ص)، فرزندان و رهروان خود را به اصلاح ذات البین و ایجاد صلح و آشتی بین مردم سفارش کرده و ارزش آن را برتر از نماز و روزه سالیان برشمرده است.
ماموستا ملا محمد محمدی، امام جمعه اهل سنت شهر کرمانشاه هم در سخنان کوتاهی با بیان اینکه رواج صلح و آشتی بین مردم پایگاه قرآنی دارد، گفت: همه ما در قبال جامعه مسوول هستیم.
در ادامه همایش دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه از پرونده‌های مختومه‌ای گفت که هرگز بسته نمی‌شوند: وی گفت ممکن است حکم قطعی بسیاری از پرونده ها صادر، اجرا و در ظاهر بسته شود اما پرونده کینه و عداوت بین طرفین آن بسته نمی شود.
شهرام کرمی، نزاع و تیراندازی های گاه و بیگاه در استان را مثال زد و گفت: بیش از ۹۰ درصد این تیراندازی ها ناشی از بسته نشدن درهای کینه مردم نسبت به یکدیگر است.
او سپس مزایای ایجاد صلح و سازش بین طرفین دعوا را یادآوری و عنوان کرد: اولین برکت سازش، رقیق شدن قلب و دل طرفین است به طوری که بارها شاهد بوده ایم اولیای دم پس از دادن رضایت از چنان نشاط معنوی برخوردار شده اند که هیچ انتقامی چنین رضایتی را در آنان ایجاد نمی کند.
هدف کرمانشاه، تبدیل شدن به اسطوره سازش
به گفته دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه در بیشتر پرونده های قضایی استان امکان ایجاد صلح وجود دارد و دادستانی با آغوش گرم از طلایه داران صلح و سازش استقبال می کند و دست بزرگان و ریش سفیدان را به گرمی می فشارد.
وی ابراز امیدواری کرد که بزودی استان کرمانشاه به پیشرو صلح و اسطوره سازش در کشور تبدیل شود

 دادگستری استان کرمانشاه  بنا دارد در بیشتر دعاوی از ظرفیت بزرگان و نفوذ آنان بین مردم استفاده کند و برای این کار هم مقرر شده محوریت مکانی با مساجد، تکایا، حسینیه ها و امام زاده ها باشد و خود مردم محور کار قرار بگیرند

 

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=10310

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.