• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
2
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه:

کرونا بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان به گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه خسارت وارد کرده است

  • کد خبر : 10208
  • 16 اردیبهشت 1399 - 14:53
کرونا بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان به گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه خسارت وارد کرده است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه میزان خسارت بحران کرونا به حوزه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه را بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان بر آورد کرد و گفت: در بحث کرونا بیشترین آسیب را در دو حوزه گردشگری وحمل نقل شاهد بوده ایم. به گزارش خبرنگار میلکان، دکتر […]

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه میزان خسارت بحران کرونا به حوزه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه را بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان بر آورد کرد و گفت: در بحث کرونا بیشترین آسیب را در دو حوزه گردشگری وحمل نقل شاهد بوده ایم.
به گزارش خبرنگار میلکان، دکتر امید قادری در کارگروه اشتغال استان کرمانشاه که به ریاست استاندار کرمانشاه برگزار شد، بیان داشت: آسیبی که این دو بخش دیده اند قابل مقایسه با سایر حوزه ها نیست. حوزه گرشگری یک حوزه بین بخشی است و خیلی سخت می توان بر آورد دقیقی از میزان خسارت داشت. خیلی ازصنوف وابسته به گردشگری هستند و اینکه تعداد زیادی از فعالیت‌های این حوزه نیز لزوما شناسنامه دار نیستند.
وی خاطر نشان ساخت: درستاد ملی کرونا کمیته گردشگری ،فضاهای ورزشی و فرهنگی شکل گرفت که ریاست این کمیته با وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود ما نیز در استان فعالیت این حوزه ها را رصد می کردیم. در حوزه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هماهنگی هایی انجام دادیم و توانستیم خسارت صنوف شناسنامه دار را برآورد کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: با تعطیل شدن محوطه های تاریخی در استان خسارتهایی به شکل دولتی وارد شد که رقم آن زیاد نیست ولی در این راستا آسیب جدی به یک سری از کسب و کارهای خرد حاشیه این آثار وارد شده است.
وی افزود: در حوزه مرمت آثار با حمایت هایی که صورت گرفت خوشبختانه در حال حاضر ۳۰۰نفردر پروژههای مرمتی میراث فرهنگی فعالیت می کنند و تعطیل نشده‌اند. قادری اظهارداشت: پیک کاری فعالین حوزه گردشگری ماه های اسفند و فروردین است. فعالین این حوزه در این دوماه در آمد بسیار زیادی نسبت به ماه های دیگر سال دارند. ما بر آورد کرده‌ایم خسارتی که در این دو ماه وارد شد برابر فعالیت ۶ الی ۷ ماه است.
وی خسارت تعطیلی هتل ها، متل ها ، مهمانپذیرها ، خانه های مسافر، بومگردیها و مراکز اقامتی، هم چنین کنسلی تور ها و بازگرداندن هزینه ها به کسانی که رزو کرده بودند تنها در ماه های اسفند و فروردین برای مراکز شناسنامه دار استان را بالغ بر ۱۷ میلیارد و ۸۳۰میلیون تومان بر آورد کرد و یاد آور شد: همچنین به دفاتر مسافری و آموزشگاه ها و موسساتی که زیر نظر شرکت های گردشگری هستند خسارت وارد شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: استان کرمانشاه در سال گذشته با توجه به نگاه ویژه و حمایت های مهندس بازوند استاندار کرمانشاه در حوزه گردشگری جهش بالایی داشت، به نحوی که در شش ماهه ابتدای سال شاهد رشد ۴۰% گردشگری خارجی و با وجود مشکلات ناشی از سیل با رشد ۷درصدی گردشگری داخلی بودیم که این آمار با وجود مشکلات ناشی از شیوع کرونا در پایان سال در کل سال ۹۸ به عدد رشد ۲۰ درصدی گردشگر خارجی و ۱ و نیم درصدی گردشگر داخلی به استان را نشان می دهد.
قادری تاکید کرد: اگر این مسئله کرونا نبود در تعطیلات نوروزی امسال قطعا رکورد خوبی از حضور گردشگران در استان را ثبت می‌کردیم.
وی موضوع قابل بحث دیگر را اشتغال افرادی عنوان کرد که در حوزه گردشگری فعالیت می کنند و گفت: در دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری ۳۰۰ نفر، مکان های اقامتی ۴۳۴نفر ،مکان های پذیرایی ۲۹۶نفر آموزشگاه های گردشگری ۱۵ نفر و ۸۵نفر تورلیدر فعالیت دارند که اینها صرفا کسانی هستند که پروانه بهره برداری دارند و در حال فعالیت هستند و اگر این شرایط ادامه پیدا کند به صورت تقریبی بالغ بر یک هزار و ۱۳۰ نفر رسما کار خود را از دست خواهند داد.
قادری با اشاره به مصوباتی که در کارگروه کشوری برای فعالیت این حوزه گرفته شده است خاطرنشان ساخت: بر اساس مصوبات وزیر گردشگری تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد قرار است در اختیار این عزیزان قرار گیرد.
وی با بیان اینکه دولت تمام توان خود را برای جبران این خسارت گذاشته است، گفت: استمهال هزینه برق،گاز، آب وانرژی ها، استمهال حق بیمه سهم کارفرما برای دوره یه ماهه، همچنین تسهیلات که قرار است در اختیار این واحد ها قرار بگیرد اما هنوز شیوه نامه آن نیامده است و بر اساس فعالیت صنوف و تعداد پرسنل کارفرمایی ویا خویش فرمایی اجرا خواهد شد.وی تاکید کرد: اگر بتوانیم در دوران پسا کرونا مصوبه یک تعطیلات چند روزه یا یک هفته ای را در کشور داشته باشیم به این صورت می توان نوید جبران رکود گردشگری داخلی را بدهیم و به سرعت گردشگری به نقطه قبل باز گردد. با رونق گردشگری صنوف دیگر هم رونق خواهند گرفت.
این مدیر فعالیت های انجام گرفته در ایجاد زیر ساخت ها و فعالیت های تبلیغاتی رویداد گردشگری ۲۰۲۰ را یکی از عوامل جهش گردشگری استان عنوان کرد و گفت: سریال نون خ توانست کمک بزرگی به تبلیغات گردشگری استان بکند. پیش از این چنین پروژه تبلیغاتی در استان انجام نشده که بسیار مورد توجه قرار گرفت.وی ابراز امیدواری کرد که رویداد گردشگری کرمانشاه ۲۰۲۰ که در آبان ماه برگزار می شود به شکل بین‌المللی‌اش برگزار شود و گفت: با توجه به این شرایط ممکن است سران گردشگری دنیا نتوانند به کرمانشاه بیایند اما تا کنون به ما اعلام نکرده اند که کنسل شده و منتظر نتیجه قطعی هستیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در ادامه به خسارات وارد شده در حوزه صنایع دستی اشاره کرد و بیان داشت: در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی بیش از ۲۰هزار کارت صنعتگری در ۶۰رشته صادر شده است. در همین حوزه بر آورد شده است که ۴۰۰ بنگاه تولیدی ۵ میلیارد تومان، فروشگاه های صنایع دستی یک میلیارد و۴۰۰میلیون تومان و در حوزه صادرات ۵میلیارد تومان و در مجموع ۱۱میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان خسارت دیده اند.
وی افزود:همچنین در ۲۲۰ کارگاه و مشاغل خرد نیز ۲هزار و ۵۰۰نفر در مشاغل خانگی فعالیت میکنند.
وی پیشنهاد کرد: با توجه به اینکه بخش زیادی از فعالین این حوزه افرادی هستند که از قشرهای آسیب پذیر جامعه هستند علاوه بر کمک ها و تسهیلاتی که دولت در نظر گرفته است ترتیبی اتخاذ شود که نهادهایی مانند بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد برکت نیز کمک ها و تسهیلاتی برای این حوزه در نظر بگیرند.
قادری افزود: می توانیم پس از کرونا نمایشگاه‌های صنایع دستی با همکاری شهرداری در سطح استان داشته باشیم و جشنوارههایی برگزار شود تا با حضور در این جشنواره ها بخشی از خسارات جبران شود.
وی با تشکر از حمایت های استاندار و معاونین استاندار در برپایی بازارچه های دائمی صنایع دستی در شهرهای استان گفت: خوشبختانه سه بازارچه تکمیل شده و چهار بازارچه در حال شروع عملیات اجرایی است که پیش از این چنین حرکتی انجام نشده بود و این می تواند تاثیر زیادی بر گردشگری شهرستان ها بگذارد.
قادری در نظر گرفتن تسهیلات کم بهره برای صنعتگران، ایجاد نمایشگاهای فصلی و دائمی، احداث بازارچه های موقت و دائم جهت فروش محصولات صنایع دستی، بخشودگی اجاره بهاء اماکن دولتی و افزایش اعتبارات آموزشی را از جمله اقدامات پسا کرونا برای جبران خسارت های صنعت گران عنوان کرد.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=10208

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.